Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Convairs markedsavdeling døpte de «speedpods». I virkeligheten var det en aerodynamisk nødvendighet for å kunne komme i nærheten av den farten Convair hadde lovet American Airlines; M 0,92. Uten pods begynte vingen å «fluttre» i høy hastighet. De heter vel egentlig Whitcomb anti shock bodies og minsker aerodynamisk motstand i transsonisk hastighet. Såvidt jeg husker var de innerste bare et tomt skall, men de ytterste ble brukt til ekstra drivstoff.
Ekstra drivstoff kom godt med, CV990 oppnådde aldri den rekkevidden Convair hadde lovet American. Planen var å fly 30 minutter raskere enn 707 og DC-8 fra LA til NY, men i praksis kom de ikke lenger enn LA-Chicago i M 0.92. CV990 ble en gedigen flopp og Convair lagde ingen flere passasjerfly.

Jeg får Viggen-vibber av den der, men det kan også være noe enda lenger øst.
Nå har du hatt den ute tre dager, så da er på tide med hint.
Da kan vi prøve oss på denne.
En kjent båtmotor produsent hadde absolutt ingen ting med dette flyet å gjøre.
Scooter01
Nei, de laget jo heller ikke raketter, men jeg har tilbrakt mange fine turer med en slik motor på hekken.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.