Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

CC-115 (DHC-5) Buffalo er helt riktig. Kul maskin med gode STOL-egenskaper. Jeg har dessverre ikke fått sett den selv. Scooter01 tar oppgaven videre.

Attachments

• Skjermbilde 2025-06-03 212108.png
    Skjermbilde 2025-06-03 212108.png
    282.7 KB · Views: 173

Denne noe kryptiske identifiseringen bør kanskje oppklares:
Det er en Bristol 188, et britisk eksperimentfly fra 1962. Det ble laget for å utforske flere aspekter ved supersonisk flyging, men brukte visstnok 70% av tilgjengelig drivstoff bare på å komme seg opp i riktig høyde..! Dermed ble det lite tid igjen til å fly fort, så høyeste oppnådde hastighet var M1.88 eller rundt 2000 km/t. Dog fikk de noen fornuftige data ut av det og mye av dette ble senere brukt i utviklingen av Concorde og TSR-2.

Blyanten refererer til klengenavnet på flyet, «flaming pencil».

Jeg har ikke noe på lager akkurat nå, setter oppgaven fri.

Hei alle sammen -vi kan ikke la de tråden dø ut...

Hva er dette?

Beklager for et lite billde

Scooter01

Helt enig i at denne tråden skal holdes i gang - dette tror jeg må være en Convair 990 Coronado. Ser ut som en American Airlines maskin, de var launch customer, ellers hadde Swissair flere i flåten.

Helt enig i at denne tråden skal holdes i gang - dette tror jeg må være en Convair 990 Coronado. Ser ut som en American Airlines maskin, de var launch customer, ellers hadde Swissair flere i flåten.

I'm human.

Fant originalbildet ..
Rare pods, ser ut som de brukes til fueldumpiung?

Attachments

• Skjermbilde 2025-07-22 184852.png
    Skjermbilde 2025-07-22 184852.png
    425.7 KB · Views: 80

Da er det bare opp til Cloudmaster å fortsette.. :biggrin

Scooter01

Hmmm -la oss se -Typisk Douglas nesehjul. rette propell tipper, tritangulære røde tipmarkeringer...

Dette kan bare være en DC-6B, nemlig N151 eller LN-SUB som nå lever pensjonist tilværelsen på Sola

Scooter01

Selvfølgelig 100% korrekt. Jeg var på jobbreise til Stavanger, kom tidlig fram til Sola og ruslet ned til museet. Fikk en liten omvisning av en veldig hyggelig entusiast og tok litt bilder. LN-SUB er kanskje den siste maskinen med fire stempelmotorer som krysser Atlanteren?

Attachments

• IMG_6460.jpg
    IMG_6460.jpg
    126.1 KB · Views: 71

Hva er nå dette da? (bortsett fra et favorittsete på en tur....)

Scooter01

Rare pods, ser ut som de brukes til fueldumpiung?

Convairs markedsavdeling døpte de «speedpods». I virkeligheten var det en aerodynamisk nødvendighet for å kunne komme i nærheten av den farten Convair hadde lovet American Airlines; M 0,92. Uten pods begynte vingen å «fluttre» i høy hastighet. De heter vel egentlig Whitcomb anti shock bodies og minsker aerodynamisk motstand i transsonisk hastighet. Såvidt jeg husker var de innerste bare et tomt skall, men de ytterste ble brukt til ekstra drivstoff.
Ekstra drivstoff kom godt med, CV990 oppnådde aldri den rekkevidden Convair hadde lovet American. Planen var å fly 30 minutter raskere enn 707 og DC-8 fra LA til NY, men i praksis kom de ikke lenger enn LA-Chicago i M 0.92. CV990 ble en gedigen flopp og Convair lagde ingen flere passasjerfly.

Back