• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

CC-115 (DHC-5) Buffalo er helt riktig. Kul maskin med gode STOL-egenskaper. Jeg har dessverre ikke fått sett den selv. Scooter01 tar oppgaven videre.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-06-03 212108.png
    Skjermbilde 2025-06-03 212108.png
    282.7 KB · Views: 173
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Denne noe kryptiske identifiseringen bør kanskje oppklares:
Det er en Bristol 188, et britisk eksperimentfly fra 1962. Det ble laget for å utforske flere aspekter ved supersonisk flyging, men brukte visstnok 70% av tilgjengelig drivstoff bare på å komme seg opp i riktig høyde..! Dermed ble det lite tid igjen til å fly fort, så høyeste oppnådde hastighet var M1.88 eller rundt 2000 km/t. Dog fikk de noen fornuftige data ut av det og mye av dette ble senere brukt i utviklingen av Concorde og TSR-2.

Blyanten refererer til klengenavnet på flyet, «flaming pencil».

Jeg har ikke noe på lager akkurat nå, setter oppgaven fri.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hei alle sammen -vi kan ikke la de tråden dø ut...

Hva er dette?



Beklager for et lite billde


Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Helt enig i at denne tråden skal holdes i gang - dette tror jeg må være en Convair 990 Coronado. Ser ut som en American Airlines maskin, de var launch customer, ellers hadde Swissair flere i flåten.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Helt enig i at denne tråden skal holdes i gang - dette tror jeg må være en Convair 990 Coronado. Ser ut som en American Airlines maskin, de var launch customer, ellers hadde Swissair flere i flåten.

I'm human.

Fant originalbildet ..
Rare pods, ser ut som de brukes til fueldumpiung?
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-07-22 184852.png
    Skjermbilde 2025-07-22 184852.png
    425.7 KB · Views: 80
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Helt enig i at denne tråden skal holdes i gang - dette tror jeg må være en Convair 990 Coronado. Ser ut som en American Airlines maskin, de var launch customer, ellers hadde Swissair flere i flåten.

Da er det bare opp til Cloudmaster å fortsette.. :biggrin

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hmmm -la oss se -Typisk Douglas nesehjul. rette propell tipper, tritangulære røde tipmarkeringer...

Dette kan bare være en DC-6B, nemlig N151 eller LN-SUB som nå lever pensjonist tilværelsen på Sola

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Selvfølgelig 100% korrekt. Jeg var på jobbreise til Stavanger, kom tidlig fram til Sola og ruslet ned til museet. Fikk en liten omvisning av en veldig hyggelig entusiast og tok litt bilder. LN-SUB er kanskje den siste maskinen med fire stempelmotorer som krysser Atlanteren?
 

Attachments

  • IMG_6460.jpg
    IMG_6460.jpg
    126.1 KB · Views: 71
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hva er nå dette da? (bortsett fra et favorittsete på en tur....)




Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Flyet ble bygget om for å teste utskytningsseter for F-5 jagerfly.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Rare pods, ser ut som de brukes til fueldumpiung?

Convairs markedsavdeling døpte de «speedpods». I virkeligheten var det en aerodynamisk nødvendighet for å kunne komme i nærheten av den farten Convair hadde lovet American Airlines; M 0,92. Uten pods begynte vingen å «fluttre» i høy hastighet. De heter vel egentlig Whitcomb anti shock bodies og minsker aerodynamisk motstand i transsonisk hastighet. Såvidt jeg husker var de innerste bare et tomt skall, men de ytterste ble brukt til ekstra drivstoff.
Ekstra drivstoff kom godt med, CV990 oppnådde aldri den rekkevidden Convair hadde lovet American. Planen var å fly 30 minutter raskere enn 707 og DC-8 fra LA til NY, men i praksis kom de ikke lenger enn LA-Chicago i M 0.92. CV990 ble en gedigen flopp og Convair lagde ingen flere passasjerfly.
 
Back
Top