Blir nevnt på tv2 nyhetskanalen at de forhandler om streikeforbud i 6-10 år.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Under SAS-forhandlingene strakk pilotene seg til å gå med på seks år uten streikerett, men SAS krevde minst åtte år, hevder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening overfor E24. – Det kan de bare glemme, sier han.
Det er ikke noe problem å operere i begge markedene med den samme avtalen. At besetningene blir dårlig utnyttet har ikke med avtalen i seg å gjøre. For crew kan det gjerne være ønskelig med litt variasjon.
Selvfølgelig er det mulig, men det betyr ikke at det er lønnsomt!
Det *drøssevis* av begrensninger i fleksibiliteten i disse avtalene med tanke på arbeidstid/turnus. Et eksempel ser vi jo nå hvor de diskuterer 60t uke. SAS har f.eks en begrensning som sier de minimum skal ha 181 dager fri i året.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66L5dQ/fra-janne-carlzon-til-anko-van-der-werffFra Janne Carlzon til Anko van der Werff
De sosialdemokratiske regjeringene i Skandinavia bør legges politisk press på SAS-ledelsen. Begynn gjerne med å sende hvert enkelt styremedlem ett eksemplar av Janne Carlzons bok «Riv pyramidene».
Selvfølgelig er det mulig, men det betyr ikke at det er lønnsomt!
Det *drøssevis* av begrensninger i fleksibiliteten i disse avtalene med tanke på arbeidstid/turnus. Et eksempel ser vi jo nå hvor de diskuterer 60t uke. SAS har f.eks en begrensning som sier de minimum skal ha 181 dager fri i året. Antall helger man skal jobbe, minimum fridager pr mnd, det er begrensninger for når/hvordan ferieavvikling skal gjøres, sesonger, sommer, høytider, ekstra fridager etc. Antall FDP extensions pr mnd, etc etc etc. en drøss med detaljer.
SAS Connect vil vel trenge fleksibilitet på *andre* områder enn SAS Scandinavia for å være effektive og motsatt. Ville f.eks et 5/4 system fungert i SAS Scandinavia med begrensningene de har idag uten at det ville kostet *skjorta* for SAS? Antagelig ikke..
Ja, det er mange begrensninger, men hvor mange av disse begrensningene er myndighetsbestemt og hva ligger i avtalen til SAS-pilotene som evt. er strengere enn disse?
SAS sitt problem er jo at de ikke klarer å bruke pilotene så mye som de får lov til innenfor rammene av de eksisterende avtalene. Kan det kanskje tenkes at de burde begynne der? Poenget er at men en miks av piloter i fast og variable gruppe kan man utmerket godt klare å løse begge behovene - fritid og forretning. Man kan til og med få litt ekstra fleksibilitet hvis det blir teknisk eller andre uforutsette hendelser, fordi alle flyene og piloter /kabincrew er registrert på samme AOC.
Men få lige fakta på bordet først. Passer det at SAS piloter kun skal arbejde 184 dage om året? Eller kommer Wahoo med fantasi tal, som man ofte oplever fra medier og andre der skal sige noget klogt uden at have fakta i orden?
Vel, 900 timer i røret blir nok sikkert 2000 arbeidstimer mange plasser. De3-4 timer du venrter på neste turn er ikke fritid.
Vel, med 900 flytimer i året som max ... Det gir gjennomsnittlig 5 flytimer per 'skift'. Hvis man flyr langruter med 10 timers lengde, klarer man ikke mer enn 90 arbeidsdager. Selv på vanlig shorthaul burde det ikke være umulig å fylle kvoten med litt effektiv skedulering.
Kan ikke du kopiere den evt gi et sammendrag av hva som står i artikkelen. Jeg orker ikke flere abo for å lese hele avisartiklerLeser man denne artikkelen, ser man vel hvor skoen ’egentlig trykker https://www.dn.se/ekonomi/fackforbu...J7WPLe_1B9SX_6x7pE_yNTZ6o4ilYArApy4&fs=e&s=cl
Janne Carlzon har kostet SAS mye penger. Flere av hans visjoner var store feilgrep. ..................
Jeg reagerte på at man gav flyflåten ny paint scheme i stedet for å fornye flåten. Sikkert gull for piloter og CA at ledelsen brukte penger på lønn og ansatt goder fremfor å gjøre nødvendige investeringer i nye fly. Baksmellen kom etter at Carlzon var ute av selskapet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.