Så kostnadene har gått ned? En 321 eller Max9 i dag er en milliard. Bruker mindre fuel enn før, men koster mer. Skatter, avgifter, inkludert seteavgift selv om du flyr tomt. Widebodies gies bort, derfor ble NAI den store suksessen Kjos forestilte seg.
– For Norwegian sin del så håper vi at de kan løse konflikten så fort som overhodet mulig.
Helsetilsynet: SAS-streiken utgjør ingen fare for liv og helse
Foreløpig utgjør ikke streiken noen fare for liv og helse i følge Helsedirektoratet, så man kan se langt unna tvungen lønnsnemd
https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset?pinnedEntry=2315
Skulle bare mangle. Både Flyr, DY og Widerøe flyr som normalt, og så det er vel mest et kostnadsspørsmål på hva det koster å reise fordi kapasiteten går ned.
Det er ikke alltid det hjelper med penger om det ikke finnes kapasitet. Det å få folk på jobb er en ting, det andre som rammes er pasientreiser. Folk som skal til behandlinger eller planlagte operasjoner. Det er klart man kan finne løsninger der med andre transportmidler, men det spørs jo hva som er ledig og hva som egner seg. Hjelper ikke med mye penger om alt er utsolgt.
Man kan ikke sende en syk person i buss fra Alta til Oslo for behandling. Men heldigvis sier de jo at det pt ikke er et stort (nok) problem til at det blir tvunget frem en løsning. Første ledige WF/DY-sete fra ALF til Oslo er 17/7, første non-stop er 19/7...
Dersom SAS og pilotene ikke blir enige i forhandlingene, vurderer SAS å frigjøre seg fra den seneste avtalen i konflikten, noe som vil kunne trappe opp konflikten.
Den siste avtalen, som utløp i april, har vært bakgrunnen for handlingene. Men dersom SAS søker om å frigjøre seg fra denne avtalen, vil flyselskapet dermed stå helt fritt i forhandlingene om nye vilkår, skriver danske MobilityWatch.
– Vi har ikke gjort det ennå av hensyn til forhandlinger. Det er fremdeles med i vurderingene, skriver styreleder Carsten Dilling i SAS i en SMS til MobilityWatch.
Dette uvanlige grepet kan medføre en markant opptrapping av konflikten, mener arbeidslivsforsker Laust Høgedahl ved Aalborg universitet.
– Fordi da skifter konflikten fullstendig fokus. Det handler da ikke om en fornyelse av avtalen, men om å få oppsagt samarbeidet. Det vil fullstendig endre konfliktens karakter, mener Høgedahl.
Hm, vet ikke om det er rett plass og spørre men prøver. Mine foreldre skulle reise med sas i morgen men fly fra TRD er kansellert pga streik. Reisen er bestilt gjennomgpende med sas til Brussel med mellomlanding i oslo. Sidem føyet fra værnes ikke går så kommer de seg ikke avgårde og de kan kreve refusjon. Men når jeggår inn å trykker på kannseler så får de ikke hele beløpet opp i retur. Hva er trikset? Siden første fly er kansellert har de vel krav på full refusjon?
Og SAS har inngått en avtale med de sympatistreikende mekanikeren. Så de kommer tilbake på jobb.
https://www.tv2.no/a/14943400/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hadde den sympatistreiken i det hele tatt noen effekt?
Jeg lurer på det samme. Hadde tenkt å spørre om dette i går.
Så har de altså forhandlet en hel dag, uten resultat eller lekkasjer. Jeg synes det kan tyde på at SAS-ledelsen har feilberegnet hva som skulle til for å få pilotene med på en avtale og at streikevilja fortsatt er høy blant pilotene.
Da blir det store spørsmålet: Kommer de til enighet i morgen? Jeg er ikke overbevist.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.