Konflikt i SAS

Blir nevnt på tv2 nyhetskanalen at de forhandler om streikeforbud i 6-10 år.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Blir nevnt på tv2 nyhetskanalen at de forhandler om streikeforbud i 6-10 år.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Det ble ettertrykkelig skutt ned allerede i går ... Post #584

Under SAS-forhandlingene strakk pilotene seg til å gå med på seks år uten streikerett, men SAS krevde minst åtte år, hevder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening overfor E24. – Det kan de bare glemme, sier han.
 
Litt morsomt da at Den innbilte Flygende Hollender vil hindre streik de neste 10 år.
Det ville jo vært et scoop spør du meg.
Særlig i en bransje hvor pilotmangelen helt klart vil være et problem for de fleste selskap.

:fly
 
Det er ikke noe problem å operere i begge markedene med den samme avtalen. At besetningene blir dårlig utnyttet har ikke med avtalen i seg å gjøre. For crew kan det gjerne være ønskelig med litt variasjon.

Selvfølgelig er det mulig, men det betyr ikke at det er lønnsomt!

Det *drøssevis* av begrensninger i fleksibiliteten i disse avtalene med tanke på arbeidstid/turnus. Et eksempel ser vi jo nå hvor de diskuterer 60t uke. SAS har f.eks en begrensning som sier de minimum skal ha 181 dager fri i året. Antall helger man skal jobbe, minimum fridager pr mnd, det er begrensninger for når/hvordan ferieavvikling skal gjøres, sesonger, sommer, høytider, ekstra fridager etc. Antall FDP extensions pr mnd, etc etc etc. en drøss med detaljer.

SAS Connect vil vel trenge fleksibilitet på *andre* områder enn SAS Scandinavia for å være effektive og motsatt. Ville f.eks et 5/4 system fungert i SAS Scandinavia med begrensningene de har idag uten at det ville kostet *skjorta* for SAS? Antagelig ikke..
 
Last edited:
(TV2) LO leder Følsvik som selv har fortid i bransjen sier flybransjen har blitt en cowboy-bransje:

https://www.tv2.no/nyheter/14929263/

«Billige flybilletter er blant faktorene som bidrar til et usunt og presset arbeidsmarked, ifølge Følsvik.
– Det er de ansatte i luftfartsbransjen som har betalt prisen for at vi kan fly nærmest gratis til destinasjoner rundt om i Europa. Slik kan vi ikke ha det i fremtiden.
Lave flypriser er verken bærekraftig for klimaet, arbeidsvilkårene eller for økonomien til selskapet, påpeker hun.
– Det har vært en cowboybransje lenge, og en manglende vilje til å regulere dette politisk.»
 
Selvfølgelig er det mulig, men det betyr ikke at det er lønnsomt!

Det *drøssevis* av begrensninger i fleksibiliteten i disse avtalene med tanke på arbeidstid/turnus. Et eksempel ser vi jo nå hvor de diskuterer 60t uke. SAS har f.eks en begrensning som sier de minimum skal ha 181 dager fri i året.

Hvor sikker er du på de tal? Er det fakta eller endnu en omgang rygter?
 
Å gjeninnsette Janne Carlzon som konsernsjef som noen ivrer for i sosiale medier og i enkelte aviser er nok neppe særlig aktuelt. Mannen er 81 år og har vel gjort sitt innenfor forretningslivet.
 
Janne Carlzon har kostet SAS mye penger. Flere av hans visjoner var store feilgrep.

Men han fikk fart på selskapet. Litt som en flokk lemen, egentlig, hvis man ser på det i sammenheng.
 
Selvfølgelig er det mulig, men det betyr ikke at det er lønnsomt!

Det *drøssevis* av begrensninger i fleksibiliteten i disse avtalene med tanke på arbeidstid/turnus. Et eksempel ser vi jo nå hvor de diskuterer 60t uke. SAS har f.eks en begrensning som sier de minimum skal ha 181 dager fri i året. Antall helger man skal jobbe, minimum fridager pr mnd, det er begrensninger for når/hvordan ferieavvikling skal gjøres, sesonger, sommer, høytider, ekstra fridager etc. Antall FDP extensions pr mnd, etc etc etc. en drøss med detaljer.

SAS Connect vil vel trenge fleksibilitet på *andre* områder enn SAS Scandinavia for å være effektive og motsatt. Ville f.eks et 5/4 system fungert i SAS Scandinavia med begrensningene de har idag uten at det ville kostet *skjorta* for SAS? Antagelig ikke..

Ja, det er mange begrensninger, men hvor mange av disse begrensningene er myndighetsbestemt og hva ligger i avtalen til SAS-pilotene som evt. er strengere enn disse?

SAS sitt problem er jo at de ikke klarer å bruke pilotene så mye som de får lov til innenfor rammene av de eksisterende avtalene. Kan det kanskje tenkes at de burde begynne der? Poenget er at men en miks av piloter i fast og variable gruppe kan man utmerket godt klare å løse begge behovene - fritid og forretning. Man kan til og med få litt ekstra fleksibilitet hvis det blir teknisk eller andre uforutsette hendelser, fordi alle flyene og piloter /kabincrew er registrert på samme AOC.
 
Ja, det er mange begrensninger, men hvor mange av disse begrensningene er myndighetsbestemt og hva ligger i avtalen til SAS-pilotene som evt. er strengere enn disse?

SAS sitt problem er jo at de ikke klarer å bruke pilotene så mye som de får lov til innenfor rammene av de eksisterende avtalene. Kan det kanskje tenkes at de burde begynne der? Poenget er at men en miks av piloter i fast og variable gruppe kan man utmerket godt klare å løse begge behovene - fritid og forretning. Man kan til og med få litt ekstra fleksibilitet hvis det blir teknisk eller andre uforutsette hendelser, fordi alle flyene og piloter /kabincrew er registrert på samme AOC.

Men få lige fakta på bordet først. Passer det at SAS piloter kun skal arbejde 184 dage om året? Eller kommer Wahoo med fantasi tal, som man ofte oplever fra medier og andre der skal sige noget klogt uden at have fakta i orden?
 
Men få lige fakta på bordet først. Passer det at SAS piloter kun skal arbejde 184 dage om året? Eller kommer Wahoo med fantasi tal, som man ofte oplever fra medier og andre der skal sige noget klogt uden at have fakta i orden?

Vel, med 900 flytimer i året som max ... Det gir gjennomsnittlig 5 flytimer per 'skift'. Hvis man flyr langruter med 10 timers lengde, klarer man ikke mer enn 90 arbeidsdager. Selv på vanlig shorthaul burde det ikke være umulig å fylle kvoten med litt effektiv skedulering.
 
Vel, 900 timer i røret blir nok sikkert 2000 arbeidstimer mange plasser. De3-4 timer du venrter på neste turn er ikke fritid.
 
Vel, med 900 flytimer i året som max ... Det gir gjennomsnittlig 5 flytimer per 'skift'. Hvis man flyr langruter med 10 timers lengde, klarer man ikke mer enn 90 arbeidsdager. Selv på vanlig shorthaul burde det ikke være umulig å fylle kvoten med litt effektiv skedulering.

Men det er jo ikke noget som piloterne har aftalt? Og flyver du short haul så kan det hurtigt lykkes SAS fantastiske schedulering at komme godt ned under 5 timer pr. dag i gennemsnit på de cirka 210(!) arbejdsdage man har som pilot i SAS. Desuden er der kurser, standby mv som skal laves af alle piloter.
 
Janne Carlzon har kostet SAS mye penger. Flere av hans visjoner var store feilgrep. ..................

Det er også min oppfatning, uten at jeg kjenner forholdene veldig godt. Det var før min tid i SAS.

Jeg reagerte på at man gav flyflåten ny paint scheme i stedet for å fornye flåten. Sikkert gull for piloter og CA at ledelsen brukte penger på lønn og ansatt goder fremfor å gjøre nødvendige investeringer i nye fly. Baksmellen kom etter at Carlzon var ute av selskapet.
 
Jeg reagerte på at man gav flyflåten ny paint scheme i stedet for å fornye flåten. Sikkert gull for piloter og CA at ledelsen brukte penger på lønn og ansatt goder fremfor å gjøre nødvendige investeringer i nye fly. Baksmellen kom etter at Carlzon var ute av selskapet.

Det er jo ikke noe man gjør fordi man bytter sjef. Flåtefornyelse er en langsiktig prosess, og både 767 og MD80 kom inn i hans regjeringstid.

Men hotell-investeringene og ignorering av de fritidsreisende var skivebom. Han (og andre som fulgte hans tankegang) skapte et vakuum i markedet som så ettertrykkelig ble utnyttet da budsjettselskapene begyntre å boltre seg.

Blant annet.
 
Back
Top