Konflikt i SAS

Det er vel prinsipper det dreier seg om nå?
Jeg har på følelsen at det kan gå langt ut over 6 dager som sist gang det var streik.
I mellomtiden har jeg funnet flere løsninger for mine SAS reiser fremover som er operert av "de andre" selskapene.

Jeg får vurdere det samme... har en flight innland i Norge på mandag som jeg antar at ryker. Frister bare lite å binde opp masse cash i en billett hos noen andre når det fremdeles er håp. Får jo ikke disse pengene tilbake om de plutselig flyr igjen.
 
SAS har 3 ganger flere i administrasjon enn Norwegian(per fly). 6 ganger mer enn Ryan og Easy, 4 ganger mer enn BA. Flygerne kan jobbe gratis, det blir ikke overskudd uansett.
Jeg støtter fagforeninger av den grunn at de er et nødvendig onde. Men on SAS har 39 av de så er det et problem.
Pilotene burde ha en felles, alle land. Samme med FA, ground osv. Byråkratiet i SAS får den norske stat til og se veldrevet ut.


Vi har vel diskutert de tallene før. SAS driver med ground handling, eget vedlikehold av fly etc. som har mange ansatte med i disse tallene. De fleste andre selskapene i sammenlikningen din outsourcer vel det meste av dette. Disse genererer også en del inntekt. Så det er ikke sammenliknbart.

Spørsmålet er vel heller om dette er ting SAS egentlig bør drive med?
 
Nettopp. Jeg jobbet i et selskap som hadde mer mekanikere enn flygere. En utrolig kvalitet på vedlikehold, inhouse C og D checks, men ikke bærekraftig.
 
Mye av sette kunne vært unngått ved lengre avtaler. De fleste i USA har 5 års kontrakter, og det blir lenge mellom hver streik. Få kan huske noen som streiket de siste 10-20 år.


2-årige avtaler er normen i Norge. 3 år i Sverige/Danmark. SAS ville ha 10 år, pilotene kunne strekke seg til 6 år. Det står en del om det her
Under SAS-forhandlingene strakk pilotene seg til å gå med på seks år uten streikerett, men SAS krevde minst åtte år, hevder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening overfor E24. – Det kan de bare glemme, sier han.
https://e24.no/naeringsliv/i/v5a64m...kelig-aa-bortforhandle-streikeretten-i-ti-aar
 
10 år er lenge, selskapene vil alltid ha lengst mulig, men mye kan forandre seg over den tid. Som at lønn er på tur oppover fort…
Men ingen er tjent med streik, og om en lengre kontrakt vil bringe fred og tillit fra kunder, så er det verdt det. Kommer ikke langt uten de.
 
Jeg støtter fagforeninger av den grunn at de er et nødvendig onde. Men on SAS har 39 av de så er det et problem.
Pilotene burde ha en felles, alle land. Samme med FA, ground osv. Byråkratiet i SAS får den norske stat til og se veldrevet ut.
Det er 4 pilotforeninger i SAS (nei, jeg regner ikke med FPU). Hvert land har sin (pga ulikt lovverk, f.eks. ifm pensjon) plus den gamle BU foreningen som av en eller annen grunn tviholder på sitt. Ledelsen i SAS har hele tiden forsøkt å forhandle med hver enkelt forening, lage egne avtaler og dermed sette foreningene opp mot hverandre. Det tok lang tid, men pilotene tok endelig til fornuft og forhandler nå samlet. SAS ledelsen strittet imot til det siste, men måtte til slutt gi tapt da det var de samme forhandlingslederne som dukket opp hver gang, uansett hvilket land det dreide seg om.
De andre ansattegruppene har ikke fått til dette enda, og SAS ledelsen utnytter dette maksimalt.
Når ledelsen står foran kamera og beklager seg over 137 fagforeninger, så er det altså rent skuespill. RENT SKUESPILL.
Jo flere foreninger, desto enklere blir splitt og hersk. SAS ledelsen elsker det.
 
Det er 4 pilotforeninger i SAS (nei, jeg regner ikke med FPU). Hvert land har sin (pga ulikt lovverk, f.eks. ifm pensjon) plus den gamle BU foreningen som av en eller annen grunn tviholder på sitt. Ledelsen i SAS har hele tiden forsøkt å forhandle med hver enkelt forening, lage egne avtaler og dermed sette foreningene opp mot hverandre. Det tok lang tid, men pilotene tok endelig til fornuft og forhandler nå samlet. SAS ledelsen strittet imot til det siste, men måtte til slutt gi tapt da det var de samme forhandlingslederne som dukket opp hver gang, uansett hvilket land det dreide seg om.
De andre ansattegruppene har ikke fått til dette enda, og SAS ledelsen utnytter dette maksimalt.
Når ledelsen står foran kamera og beklager seg over 137 fagforeninger, så er det altså rent skuespill. RENT SKUESPILL.
Jo flere foreninger, desto enklere blir splitt og hersk. SAS ledelsen elsker det.

Vad gäller Ground Service spelar det mindre roll iaf i Sverige.
SGH, Aviator & Menzies Aviation har samma fackliga avtal på både rampside & check-in/transit
Dvs grundlönen är densamma, det som skiljer är schema och dylikt.
 
Og når pilotforeningen forhandler samlet så kan det jo for alle praktiske forhold regnes som 1 forening. At de består av 4 separate foreninger blir det en rent internt anliggende

Og så lenge SAS operer i 3 forskjellige land vil man jo uansett få minst 3 foreninger. Og det finnes jo ikke noen piloter som ønsker dele foreninger med ground crew, kabinansatte etc
 
Nei, men det burde være mulighet for en for piloter, en for kabin osv. Samme som andre selskaper som dekker fra 100 setere til 380 f eks.
 
Dette er en interessant tanke, og noe jeg ikke har tenkt over. Spørsmålet er da hva det vil gjøre med omdømmet til selskapet. Sommeren går jo i så fall dunken, og hundretusenvis av skandinaver (som jo er deres hovedmålgruppe) vil sitte med et inntrykk av at dette er et selskap man ikke kan stole på. Starter man opp igjen etter en konkurs og "reset" med samme navn og logo, kan man vel neppe forvente at folk vil tro på at dette er noe "nytt" og at "denne gangen funker det"?
Vi har stadig oppe slike bekymringer som du lanserer her. Feks er det ikke lenge siden det stormet rundt DY i ulike sammenhenger som man skulle tro satte de i et dårlig lys. Men neida, selv om man skulle tro at det du lanserer faktisk stemmer, folk flest er som gullfisker, og etter en runde rundt i bollen evt stormen rundt SAS roer seg, så er det pris pris og pris som i all hovedsak betyr noe for folk flest. Tror det er trygt å si dette uten at jeg har faktisk empiri på det.

Vi her inne kan vel, om jeg skal være litt mild, sies å være litt mer interessert i fly relaterte spm enn folk flest og vi drar innimellom med oss resten av befolkningen i våre betraktninger. Jeg tar meg ofte i å gjøre det selv:-)
 
Veldig bra. Den ‘stemningen’ opplever man på tvers av både stillinger og flyselskaper. Trust me. Jeg har prøvd 7 stk.
 
Virker helt fastlåst denne konflikten. Ingen tegn til kontakt og kun "skittkasting" mellom partene. Hjelper vel ikke med konkursbeskyttelse visst pilotene opprettholder sine krav?
Skifteretten neste?

Vurderer seriøst å benytte poengene på eurobonus shop før de er null verdt.
 
I en sak i DN i går sier Anko et par ting som jeg reagerer litt på.

1. På svar fra pilotenes påstand om at SAS kom med nye krav i siste øyeblikk i forhandlingene sier Anko følgende: "Målet har vært helt klart siden februar, og det har aldri endret seg. Hvis vi hadde endret noe, måtte vi ha gått offentlig ut med det, fordi det er børssensitivt. Alt har vært kjent, og enda flere detaljer om denne prosessen vil bli kjent gjennom domstolene, sier SAS-sjefen."

Det kan umulig være riktig at man ikke skal kunne gi og ta i en forhandling med sine arbeidstakere, fordi man ville måtte gått ut offentlig med informasjonen først. Da snakker man ikke om reelle forhandlinger i alle fall. Man forhandler bak lukkende dører, blir enige, og så orienterer aksjemarkedet. Jeg har aldri sett eksempler på at selskaper notert på børsen må legge frem forhandlingsresultatet ift arbeidstakerne for aksjemarkedet før de faktisk setter seg ned og forhandler med arbeidstakerne.

2. I forhold til dette med nye datterselskaper så viser Anko til at det er helt vanlig i Europa, og nevner AF/KLM med Transavia, BA/IAG med Vueling, og Lufthansa med Eurowings.

Forskjellen til SAS i forhold til alle disse eksemplene er vel en nokså viktig ting - alle disse tre konstellasjonene er betydelig større enn SAS, og en sammenlikning mot hvordan de gjør ting er kanskje ikke helt på sin plass. Her står vel Anko i fare for å vanne ut mye av de stordriftsfordelene som ligger i å samle ting på en AOC, men ideen er kanskje at man kan sette selskap opp mot hverandre internt slik Lindegaard snakket om i sin tid.

(dessverre bak betalingsmur: https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...tt-ma-vi-lose-streiken-her-hjemme/2-1-1253046)
 
Jeg tror pilotene må innse at skal SAS overleve så må det være to ulike tariffavtaler (arbeidstid/turnus) i SAS Connect (fokus fritidsmarkedet) og SAS Scandinavia (fokus bedriftsmarkedet). Å fortsette med kun én tariffavtale som hovedsakelig er tilpasset et bedriftsmarked i fritt fall er ikke bærekraftig.

Piloter her inne forteller selv om lange dager og "lunsjpauser" på 3-4 timer i SAS Scandinavia fordi bedriftsmarkedet primært foregår på morgenen og ettermiddag i ukedagene. Fritidsmarkedet er jo helt ulikt (helger, ferier og høytider) og trenger dermed en annen avtale for å få til effektiv drift.

Samtidig må ledelsen ta sitt moralske (og kanskje juridiske) ansvar å ansette oppsagte piloter i SAS Connect (det er vel neppe særlig behov i SAS Scandinavia slik bedriftsmarkedet
er nå).

For å sette restaurant analogien vi har hørt om i det siste litt på spissen, de fleste forstår at McDonald's og en Gourmet restaurant trenger ulike arbeidstid/skiftordninger...
 
Last edited:
Aksel Fridstrøm, nyhetsredaktør i Minerva, har skrevet en kommentar som hinter om at det kanskje kan være vikarierende motiver hos de streikende.

Handler streiken om den skandinaviske modellen eller om penger i lomma?

Bak betalingsmur, men kort-ish oppsummert så mener han at det er merkelig at pilotene i SAS Connect er "fagorganisert, jobber på skandinaviske vilkår, og er fornøyd med sine avtaler", og at deres fagforening er mot streiken.

Særlig setter han fokus på at pilotene i SAS Connect visstnok har andre betingelser rundt arbeidstid, og at dette antageligvis gjør dem mer fleksible og at det er i tråd med hva SAS trenger for å kunne konkurrere i et marked med færre forretningsreisende (digital møter, etc.) og flere fritidsreisende.

Sett i lys av disse tingene er teorien hans at kanskje dette også handler om økonomi - med å ha en mer fleksibel pilotgruppe i SAS Connect så vil det være mindre behov for fridagskjøp hos den ordinære pilotgruppen (en, etter sigende, veldig lukrativ ordning) - og at kanskje det å kunne få tilbake disse potensielt veldig høyt kompenserte arbeidsdagene også er en del av ønsket om en "skandinavisk modell".

Basert på innleggene her så antar jeg at dette ikke er et vikarierende motiv noen kjenner seg igjen i - og jeg har heller ingen formening om han bare gjetter vilt, eller har noen bakgrunn / informasjon som understøtter denne teorien.
 
I følge en kompis i SAS, så er kostnaden for pilotene 5% av totale kostnader. Du kan sanere de kostnaden til null, og selskapet er fortsatt i Ch.11. Som var planlagt.
SAS vil helst drive flyselskap uten piloter, de som er vanskeligst og erstatte.
Top heavy administrasjon og en elendig flåteplan i flere tiår kan ikke forandres ved og effektivisere pilotene.
 
Jeg tror pilotene må innse at skal SAS overleve så må det være to ulike tariffavtaler (arbeidstid/turnus) i SAS Connect (fokus fritidsmarkedet) og SAS Scandinavia (fokus bedriftsmarkedet). Å fortsette med kun én tariffavtale som hovedsakelig er tilpasset et bedriftsmarked i fritt fall er ikke bærekraftig.

Piloter her inne forteller selv om lange dager og "lunsjpauser" på 3-4 timer i SAS Scandinavia fordi bedriftsmarkedet primært foregår på morgenen og ettermiddag i ukedagene. Fritidsmarkedet er jo helt ulikt (helger, ferier og høytider) og trenger dermed en annen avtale for å få til effektiv drift.

Det er ikke noe problem å operere i begge markedene med den samme avtalen. At besetningene blir dårlig utnyttet har ikke med avtalen i seg å gjøre. For crew kan det gjerne være ønskelig med litt variasjon.
 
Back
Top