Konflikt i SAS

Om SAS ansöker om och beviljas rekonstruktion av Tingsrätten upphör väl flygbolagets alla fackliga avtal och alla anställda sägs upp?
 
Om SAS ansöker om och beviljas rekonstruktion av Tingsrätten upphör väl flygbolagets alla fackliga avtal och alla anställda sägs upp?

Men da har de plutselig ingen til å fly flyene. Så det er ikke så enkelt.

Dessuten, jeg tror skal SAS ha en vellykket rekonstruksjon så må/bør SAS faktisk være i drift hvis ikke vil andre med ledig kapasitet ha benyttet seg av det midlertidige tomrommet. Slik at SAS ikke kan gjøre som f.eks BRA
 
Om SAS ansöker om och beviljas rekonstruktion av Tingsrätten upphör väl flygbolagets alla fackliga avtal och alla anställda sägs upp?


Var inte så säker på det, beror på vad rekonstruktören gör.


Citat från ledarnas hemsida:


Din lön och anställning

Under rekonstruktionen gäller de vanliga arbetsrättsliga reglerna för anställningen, till exempel om uppsägningar, turordningsregler och automatisk övergång om verksamheten säljs.

https://www.ledarna.se/din-anstalln...alld-som-chef/konkurs-och-ekonomiska-problem/
 
I Danmark sier nå SAS opp 300 permiterte (hvis det er riktig definisjon) kabinansatte, samtidig som de ansetter i Link og Connect

De lukter jo bråk, konflikt og rettsak lang vei

https://check-in.dk/sas-opsigelser-i-overensstemmelse-med-aftaler/

SAS Scandinavia har sendt opsigelser til næsten 300 danske kabineansatte, der har været på orlov siden juni 2020 i forbindelse med COVID-19. SAS hævder, at man følger den indgåede aftale.
 
Og dette skjer mens de offentlig ansatte, som er dekket av arbeidsavtaler, og ellers mye av Norge, mange som er i fagforeninger, heier på SAS og støtter at de sparker de norske storforlangende crew og erstatter de med importert arbeidskraft.
Alt så Ola Dunk kan få flybilletter som er billigere enn det de bruker på parkering, buss og en brøkdel av taxfree.
 
Last edited:
Og dette skjer mens de offentlig ansatte, som er dekket av arbeidsavtaler, og ellers mye av Norge, mange som er i fagforeninger, heier på SAS og støtter at de sparker de norske storforlangende crew og erstatter de med importert arbeidskraft.
Alt så Ola Dunk kan få flybilletter som er billigere enn det de bruker på parkering, buss og en brøkdel av taxfree.

Slike påstander må du nesten dokumentere..
 
Slike påstander må du nesten dokumentere..

Hvorfor må det dokumenteres? Det er vel enkelt nok, de oppretter nye selskaper og sparker i de gamle uten at de tilbys jobb dette utelukkende for å få ned kostnadene. Samtidig har de avtaler og kontrakter med norske myndigheter, det er jo ikke greit. Hva slags dokumentasjon er det du etterspør?
 
Det som er mer tvilsomt her er vel at alle de offentlige instansene som klagde og vedtok å ikke bruke Wizzair når de prøvde å etablere seg på innenriks, bare stikker hode i sanden når SAS driver med fagforeningsknusing.

Personlig flyr jeg annet en SAS inntil de får orden på sysakene In-house og behandler folk ordentlig.

Min mening


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvorfor må det dokumenteres? Det er vel enkelt nok, de oppretter nye selskaper og sparker i de gamle uten at de tilbys jobb dette utelukkende for å få ned kostnadene. Samtidig har de avtaler og kontrakter med norske myndigheter, det er jo ikke greit. Hva slags dokumentasjon er det du etterspør?

Du skrev "Og dette skjer mens de offentlig ansatte, som er dekket av arbeidsavtaler, og ellers mye av Norge, mange som er i fagforeninger, heier på SAS og støtter at de sparker de norske storforlangende crew og erstatter de med importert arbeidskraft."

Og basert på at SAS har avtaler med staten, som stort sett er inngått før dette satt igang, så heier offentlige ansatte på SAS og støtter at de sparker de norske storforlangende crew. Det blir rett og slett for dumt.
 
Du skrev "Og dette skjer mens de offentlig ansatte, som er dekket av arbeidsavtaler, og ellers mye av Norge, mange som er i fagforeninger, heier på SAS og støtter at de sparker de norske storforlangende crew og erstatter de med importert arbeidskraft."

Og basert på at SAS har avtaler med staten, som stort sett er inngått før dette satt igang, så heier offentlige ansatte på SAS og støtter at de sparker de norske storforlangende crew. Det blir rett og slett for dumt.
Er ikke sikker på hva du mener her, men om du leser kommentarfeltet i VG der flygere enten prøver og forbedre sine levekår eller må snakke om og bruke sin streikerett, så er det 90% negativt. Ingen støtte til norske fagforeningsmedlemmer der. Og statistisk så er nok de fleste dekket av en eller annen avtale.
 
Er ikke sikker på hva du mener her, men om du leser kommentarfeltet i VG der flygere enten prøver og forbedre sine levekår eller må snakke om og bruke sin streikerett, så er det 90% negativt. Ingen støtte til norske fagforeningsmedlemmer der. Og statistisk så er nok de fleste dekket av en eller annen avtale.


Nå føler jeg ikke avisers kommentarfelt gir noe godt representasjon av gjennomsnittet eller de store massene. Mye ytterpunktene som holder til der og egentlig ikke så relevant, bortsett fra for psykologiske studier
 
Leste for en stund siden en av pilot tarffavtalene til SAS (ligger på nett). At SAS i det hele tatt klarer å lage en vaktplan er jo nesten utrolig… Side opp og side ned med «hvis-dersom-atte», (arbeidstid/fridager/turnus/bytte vakter/grupper, etc) er helt vanvittig! I tillegg kommer FTL. Ikke rart de alltid har kansellert mye… (Har ikke lest DY sin så vet ikke om den er like ille…)
 
Leste for en stund siden en av pilot tarffavtalene til SAS (ligger på nett). At SAS i det hele tatt klarer å lage en vaktplan er jo nesten utrolig… Side opp og side ned med «hvis-dersom-atte», (arbeidstid/fridager/turnus/bytte vakter/grupper, etc) er helt vanvittig! I tillegg kommer FTL. Ikke rart de alltid har kansellert mye… (Har ikke lest DY sin så vet ikke om den er like ille…)
Kan du ikke lige give et link til den?
 
Leste for en stund siden en av pilot tarffavtalene til SAS (ligger på nett). At SAS i det hele tatt klarer å lage en vaktplan er jo nesten utrolig… Side opp og side ned med «hvis-dersom-atte», (arbeidstid/fridager/turnus/bytte vakter/grupper, etc) er helt vanvittig! I tillegg kommer FTL. Ikke rart de alltid har kansellert mye… (Har ikke lest DY sin så vet ikke om den er like ille…)

Dette er svært normalt for luftfartsbransjen. Og det skulle jo bare mangle. Flyene går 24/7/365, så godt at ikke kalkulatoren bestemmer når pilotene skal jobbe.

Når det er sagt: SAS har på ingen måte noen attraktivt tariffavtale i forhold til andre selskaper. Sjekk ut tariffavtalene til KLM, Air France eller Lufthansa.
Pilotene i SAS, spesielt i Norge, har noen av de lengste arbeidsdagene i Europa. Har ikke tall på dette nå, men husker det ble trukket frem i en nyhetsartikkel i den forrige streikeperioden i 2019.
 
SAS sin avtale er en av de mest liberale der ute, så hvis selskapet ikke greier å klemme flere timer ut av hver pilot, så får de forbedre planleggingen sin. Slik det «fungerer» nå er det utrolig belastende for den enkelte pilot/kabinansatt, fordi SAS planlegger med max dutytid i stedet for block, hvilket resulterer i utrolig ineffektive dager med lange pauser. Det hadde vært bedre for både piloter og selskap hvis dagene var mer effektive, men det er altså ikke pilotene som legger egne arbeidsplaner, og effektiviteten må derfor forbedres høyere opp.
 
SAS' hovedproblem fremstår fra utsiden som at ledelsen ikke har noen visjon for hva de vil med selskapet. Strategien virker å være å kutte i frontlinjen, i alt fra lønn til piloter til kjipere mat i loungen, og kun snacks til salgs om bord. Runde på runde med kutt, og hver gang er det at denne gangen er det alvor og dette er siste runde... ulv, ulv. Og i stedet for å ta en skikkelig konfrontasjon, velger ledelsen den sleipe omveien med å opprette datterselskaper der permitterte ansatte må søke på jobbene sine på nytt. Det virker som ledelsen rett og slett ikke bryr seg om at en bedrift bør ha tillit mellom ansatte og ledelse. Forstår ikke SAS-ledelsen at det er mye enklere å få ansatte med på endringer, hvis man har et mål de ansatte kan strekke seg mot, og tro på?

Jeg hadde faktisk hatt mer forståelse for SAS-ledelsen om de hadde baller nok til å "go nuclear" - og en klar strategi for veien videre etterpå.

Akkurat hva denne strategien skal være er jeg usikker på; men en mulighet er å først og fremst fokusere på god service. Inkludert foran gardina og mot betaling for de bak.
 
Back
Top