Konflikt i SAS

Når 99% velger billige billetter, så blir det mindre igjen til lønninger og goder til de ansatte. Leit men sant.

Men att kapa på den operativa personalen som redan är billigare än det mesta är ju bara sjukt. SAS borde fundera på att optimera det man har. Inte ha multipla AOCer, optimera slingningar av flygplan och crew, inte stycka upp och göra ett Frankensteins Monster ännu mer dysfunktionellt.
 
SAS sine problemer handler i liten grad om hva de tar/får betalt for billettene. Så det mener jeg er en avsporing
 
SAS sine problemer handler i liten grad om hva de tar/får betalt for billettene. Så det mener jeg er en avsporing

Det er helt sant, men det var ment mer som en kommentar om hvor håpløs bransjen har blitt i jaget etter å ligge øverst i treffene på søkemotorene. Det hjelper ikke akkurat på situasjonen at det er slik.
 
SAS's helt store problem er vel, at man bliver presset på alle fronter.

1. Forretningstrafikken kommer ikke op på samme niveau som pre Corona. Det betyder færre "sikre" SAS kunder via firmaaftaler og færre kunder der er villige til at betale den merpris SAS tager.
2. Der findes selskaber der kan tjene penge på en forretningsmodel med billetter til 39 eller 59 kr.
3. Ryanair og Wizzair har deres personale tilknyttet på langt mere fleksible vilkår, som tillader dem at have langt lavere omkostninger pr. flyvetime.
4. ULCC selskaberne som Ryanair, Wizzair og Easyjet er langt hurtigere til at få reetableret deres trafikflows og dermed få penge i kassen igen.
5. ULCC selskaberne flytter i stigende omfang deres trafik fra de sekundære lufthavne til de store primære lufthavne. De går dermed i head to head konkurrence med legacy carriers (herunder SAS på mange ruter).
6. ULCC selskaberne agerer hurtigt og har cash til at investere. De kan derfor samle slots op i lufthavne hvor de før Corona ikke kunne få slots.
7. En stigende del af befolkningen (i hvert fald her i Danmark) lever deres liv med et ultra liberalt syn på økonomien. "Bare jeg kan få mine varer billigt så er alting godt". De tænker ikke på at deres arbejdsplads kunne blive det næste offer for liberalismens "race to the bottom".
8. Andre Legacy carriers mangler steder at aktivere deres langdistance fly - senest set ved Finnais opstart i Stockholm og Uniteds udmelding af sommerruter for 2022.

Ja og der er sikkert mange flere . . . .

Det er helt sikkert ikke sjovt at være ansat i SAS i denne tid. Men jeg forstår også godt at SAS ledelsen mener, at der er behov for ekstraordinære tiltag :stir:stir
 
Problemet til SAS har lenge vært - og er - en blanding av delvis inkompetente ledere, passivt statlig eierskap
og 38 fagforeninger som er lite lystne på forrandringer.

Med andre ord oppskriften på en organisasjon som vil ha store problemer med å utvikle seg videre, ha et høyt konfliktnivå og lav tillit mellom eiere/ledelse/ansatte.

Alle som følger med skjønner at den nye virkeligheten gjør SAS må foreta seg noe. Markedet har forrandret seg dramatisk for legacy-selskaper ifm Korona. De fleste konkurrentene er i ferd med, eller har allerede tilpasset seg. I tillegg har flere aktører kommet på hjemmebane => Widerøe vokser, Flyr vokser og Norse kommer, DY har et mye bedre utgangspunkt enn de hadde, Wizz og andre ULCC er på hugget og lurer i buskene.

Så å si at "det gikk jo fint før Korona" er å stikke hodet dypt ned i sanden. Mangel på utvikling = Avvikling.

*Hva* de skal gjøre kan jo diskuteres, men jeg har sett få realistiske forslag som kan løse problemene deres. Hver stein må snus, men jeg er enig i at det neppe er mye å hente på lønninger blant de flyvende. Man må se på hele organisasjonen og forretningsmodellen, bli LEAN og mer effektive i alle ledd, jobbe smartere osv.
 
Tydeligvis smittet over på de ansatte, hadde en bekjent som reiste til LPA i går med SAS:

Beklager det er meget synd men vi reiste ned i dag med SAS. Her var service og om å gjøre serveringen ferdig før flyet passerte London. Lunch? Ble levert så kom kaffe før vi har fortært middagen. Jeg forstår at maten skal serveres varm men kaffen. Flyturen startet kl 08.30 og alt var ferdig kl. 10.30 ?? Noen spurte om mere drikke ( beklager vi skal snart lande 1.5 timer før landing.?? . Smilekurst var ikke på denne reisen.
 
Tydeligvis smittet over på de ansatte, hadde en bekjent som reiste til LPA i går med SAS:

Beklager det er meget synd men vi reiste ned i dag med SAS. Her var service og om å gjøre serveringen ferdig før flyet passerte London. Lunch? Ble levert så kom kaffe før vi har fortært middagen. Jeg forstår at maten skal serveres varm men kaffen. Flyturen startet kl 08.30 og alt var ferdig kl. 10.30 ?? Noen spurte om mere drikke ( beklager vi skal snart lande 1.5 timer før landing.?? . Smilekurst var ikke på denne reisen.

Er vel ikke noe nytt at enkelte crew har forbedringspotensiale?
 
Tydeligvis smittet over på de ansatte, hadde en bekjent som reiste til LPA i går med SAS:

Beklager det er meget synd men vi reiste ned i dag med SAS. Her var service og om å gjøre serveringen ferdig før flyet passerte London. Lunch? Ble levert så kom kaffe før vi har fortært middagen. Jeg forstår at maten skal serveres varm men kaffen. Flyturen startet kl 08.30 og alt var ferdig kl. 10.30 ?? Noen spurte om mere drikke ( beklager vi skal snart lande 1.5 timer før landing.?? . Smilekurst var ikke på denne reisen.


Ser han skriver varm mat? Eller leser jeg feil?
Kan det ha vært en charteravgang han var med? SK4697 som er ruta har ikke avgang 0830, men noen SK7xxx har hatt det.
For på vanlig rute er det ikke varm lunch eller middag, så mistenker han har flydd charter og da er det jo charterselskapet som har bestilt hvilken service som skal gis.

Men det unnskylder jo ikke sure kabinansatte eller rett og slett dårlig service.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I dag publicerades detta av SVT:
SAS har genomfört en omorganisation som kritiserats hårt av piloter och kabinanställda. Piloter som sagts upp under pandemin hänvisas till att söka jobb i nya bolag där deras återanställningsrätt inte gäller – vilket enligt facken bryter mot kollektivavtalet. Flygbolagets svar är att man följer reglerna, att det handlar om helt nya tjänster och att dessa är fria att söka för vem helst.

Arbetsrättsexperten Tommy Iseskog menar att det ser ut som att SAS genom sin omorganisation har flyttat en del av sin verksamhet mellan olika bolag inom koncernen.

– Där ligger ju förklaringsbördan på SAS. För när man som utomstående betraktare tittar på detta så ser det ju ut som att det är samma typ av verksamhet som har flyttats från ett bolag till ett annat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pilotfacket-om-nya-steget-mot-sas
 
Det er jo synd å si det, men de gangene jeg har reist med SAS Plus så får man ofte bedre service hos SAS Ireland og Cityjet. Både ledelsen og de ansatte har vel forbedringspotensiale på flere områder, men en ting er i alle fall helt sikkert: Det MÅ gjøres endringer i SAS om selskapet skal overleve.
 
Da blir SAIL hetende SAS Connect, og først ut er danskene, som nå kan søke på sine tidlige jobber.

https://www.cae.com/civil-aviation/aviation-jobs/find-a-job/a320-first-officer-24902

Merk krav til rating og 500 timer på type. Hvis dette blir stående når SAIL/Connect/Pauck Hansen AS kommer til OSL er det en hån mot de oppsagte der, som stort sett fløy 737!

Kan ikke se at det har blitt nevnt tidligere i tråden, og det er heller ikke spesielt uforventet, men de har nå åpnet for søknader til den kommende basen på ARN.

https://www.cae.com/civil-aviation/aviation-jobs/find-a-job/a320-type-rated-first-officer-arn-25096
 
Dn med plussak om forhandlingene, og bildeteksten nevneren noe om en frist i dag, noen som kan gjengi hovedpunktene i artikkelen? https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...e-prosesser-reduserer-ikke-kravet/2-1-1148863

Ser forresten AAP (tidligere OSM) søker etter kabinansatte til Link og Connect på CPH og ARN.

Fort og galt fra artikkelen ;)

Det er stort sett referanser til tidligere artikler og allerede kjent informasjon.

Artikkelen refererer til Ankos tre måneder til å se hva partene kunne få til gjennom forhandlinger, og bruker mandag 24. januar nærmest som en vedtatt forhandlingsfrist.

DN har fått en uttalelse fra pressesjef i SAS John Eckhoff som sier det er ulik status for forhandlingene for ulike grupper, men at forhandlingene ikke er avsluttet. SAS har fortsatt et krav om effektivitet og konkurransedyktighet, uavhengig av om det er rettslige prosesser på gang.

SAS har ennå ikke en detaljert plan for hvordan de nye selskapene skal bygges opp.

Det er også nevnt i artikkelen at mye av selskapets egenkapital er borte, og at rentenivået på hybridkapitalen vil øke de neste årene.
 
De som hadde trodd eller forventet at regjerningen skulle gripe direkte inn i SAS konflikten, kan ikke overaskende ende opp litt skuffet

https://e24.no/naeringsliv/i/8Qz2lr/ys-etterlyser-sas-grep-fra-hadia-tajik-ingenting-har-skjedd

YS etterlyser SAS-grep fra Hadia Tajik: – Ingenting har skjedd

Ellers basert på hva SAS sier her, hva er her definisjonen på "en rekke" i rene tall?

En rekke piloter som ble oppsagt under pandemien, kommer nå tilbake i jobb i SAS som følge av den femårige gjenansettelsesretten.
 
Lang artikkel i Bergensavisen i dag
https://www.ba.no/langer-ut-mot-sas-vi-kan-ikke-akseptere-slik-fremferd/s/5-8-1810922 (bak Abo, men kan leses hvis du har et hvilket som helst amedia-abo)

Utdrag

– Forsøk på fagforeningsknusing

Langt flere oppsagte SAS-piloter bør få tilbud om å vende tilbake til sine tidligere jobber med tilsvarende kollektivavtale i morselskapet, mener fagforeningene.

Men SAS-ledelsen har tilsynelatende andre planer. Den danske fagforeningen, Flyvebranchens Personale Union (FPU) har, ifølge Dagens Næringsliv, inngått avtaler på vegne av fremtidige ansatte i nye datterselskaper i SAS.

– Vi mener det som skjer bryter med inngåtte avtaler, både med hensyn til gjeninntredelsesretten til våre oppsagte piloter og eksisterende overenskomster, sier Klokset.

– Har dere fått vite hvem SAS vil ansette i Bergen?

– Vi har fått beskjed om at de har tegnet en tom tariffavtale uten ansatte med FPU i Danmark og skal ansette nye fra eksternt hold. Det er ikke lagt opp til gjeninntredelser. Vi er helt tydelig på at det er brudd på gjeninntredelsesretten. Fra pilotforeningens side, ser vi på dette som våre jobber. For dette er SAS-fly som skal fly på SAS-ruter, svarer Klokset.


Vurderer søksmål

– Det grepet her fra SAS-ledelsen er grovt, oppsiktsvekkende og umusikalsk. Vi har aldri sett maken. En samlet fagbevegelse i Norge vil stå sterkt imot dette. Vi kan bare ikke akseptere slik fremferd, sier Klokset.
 
Last edited:
Back
Top