Konflikt i SAS

SAS: “Uden fly kan vi ikke flyve”
Fra juni til august vil SAS fjerne 4.000 afgange fra trafikprogrammet. Det vil påvirke rejseplanerne for omkring 100.000 passagerer, og Ifølge koncerndirektør Simon Pauck Hansen er det primært mangel på fly, der er årsagen.

Fra Check-id.dk; Det er ikke mangel på piloter, men fly


Merkelig utsagn da, når deres egne ansatte til stadighet sier til oss at den og den flighten blir forsinket, fordi de har fly, men ingen til å fly dem :rolleyes:
 
SAS: “Uden fly kan vi ikke flyve”
Fra juni til august vil SAS fjerne 4.000 afgange fra trafikprogrammet. Det vil påvirke rejseplanerne for omkring 100.000 passagerer, og Ifølge koncerndirektør Simon Pauck Hansen er det primært mangel på fly, der er årsagen.

Fra Check-id.dk; Det er ikke mangel på piloter, men fly

Merkelig utsagn da, når deres egne ansatte til stadighet sier til oss at den og den flighten blir forsinket, fordi de har fly, men ingen til å fly dem :rolleyes:

Jeg tror dessverre ikke vi skal feste nevneverdig lit til hva Pauck Hansen sier. Det er mulig de mangler fly i SAIL og Link, men så vidt meg bekjent er ikke det egentlige problemet der - men at SAS velger å ikke reansette tidligere ansatte i "real SAS" fordi de skal bygge opp noe som er "noe helt annet". Ergo, en konsekvens av SAS-ledelsens bevisste strategivalg.
 
Det er vel en mye nå som tyder på at de styrer *bevisst* mot en chapter 11, og at planen er at gamle SAS skal forsvinne i den prosessen...
 
Det er vel en mye nå som tyder på at de styrer *bevisst* mot en chapter 11, og at planen er at gamle SAS skal forsvinne i den prosessen...
Der er jeg helt enig. Det fremstår mer og mer som plan A og B er lagt til side, og når kjører man på plan C. Spørsmålet er da hvor villige blir kreditorene til å ettergi gjeld i en slik prosess.
 
Det er vel en mye nå som tyder på at de styrer *bevisst* mot en chapter 11, og at planen er at gamle SAS skal forsvinne i den prosessen...


Det er ikke helt slik det fungerer, og i en «ch.11» eller annen finansiell rekonstruksjonsprosess er det ikke slik at arbeidsavtaler og andre avtaler med ansatte automatisk kanselleres. Litt av poenget er at man i en eller annen form viderefører driften og selskapet, mens man rydder opp i balansen og finansene

Og skal SAS eksistere videre i en eller annen form er det bortimot umulig uten å vesentlig basere seg på dagens ansatte. Som noen har merket så er det ikke lenger bare å plukke opp folk «fra gaten» lenger

SAS gjør det rett i å styre mot en form for rekonstruksjon enten «frivillig» eller tvunget, men det skyltes jo at selskapet per nå er mer eller mindre i praksis konkurs, ved at det ikke har mulighet til å betale tilbake gjelden

Og SAS er uansett nødt til å betale markedspris for ansatte på sikt
 
Der er jeg helt enig. Det fremstår mer og mer som plan A og B er lagt til side, og når kjører man på plan C. Spørsmålet er da hvor villige blir kreditorene til å ettergi gjeld i en slik prosess.


Neppe veldig villige, så derfor må de tvinges, gjennom en «chapter 11». Så lager man en case hvor de får mer igjen enn ved en likvidasjon ;)
 
SAS: “Uden fly kan vi ikke flyve”
Fra juni til august vil SAS fjerne 4.000 afgange fra trafikprogrammet. Det vil påvirke rejseplanerne for omkring 100.000 passagerer, og Ifølge koncerndirektør Simon Pauck Hansen er det primært mangel på fly, der er årsagen.

Fra Check-id.dk; Det er ikke mangel på piloter, men fly

Har de bare tenkt å ha 25 passasjerer pr fly i sommer?
 
Har de bare tenkt å ha 25 passasjerer pr fly i sommer?

25 pax i snitt booket per fly to-tre måneder frem i tid er nok i nærheten. De fleste booker ikke så tidlig, og i tillegg booker folk senere enn før.
De rutene de trolig planlegger å kansellere er sikkert også allerede 'poor performers'. Og bedre å kansellere nå enn senere, når de begynner å fylles opp. Da er det også lettere å finne alternativer.
 
Og skal SAS eksistere videre i en eller annen form er det bortimot umulig uten å vesentlig basere seg på dagens ansatte. Som noen har merket så er det ikke lenger bare å plukke opp folk «fra gaten» lenger


Det er nok riktig, men planen er vel i såfall at de ansatte i gamle SAS ved en CH11 overføres til SAS Connect. Den totale størrelsen av SAS idag er vel omtrent der de ønsker å være også etter en CH11. Så SAS Connect blir nye SAS "main". Blir spennende å følge.
 
Cashet inn Eurobonuspoengene mine på Eurobonus shop da jeg ser tegnene på at de snart forsvinner i en konkurs.
 
Noen som vet om dette var en "real SAS" eller "Connect"?

Oslo - Nice tycks trafikeras med SK4703 och SK4705. Ungefärligen samma avgångstider, men olika flightnummer olika dagar.

Om man tittar några månader tillbaka i statistiken tycks samtliga avgångar som har ägt rum ha skett med SAS Main (real SAS).
Man kan nog utgå ifrån att den inställda turen skulle ha utförts av SAS Main.

En annan sak som slår en är att SAS har ställt in ovanligt många turer till Nice just perioden 5:e till 13:e maj. Av planerade sju flygningar, utfördes bara tre.

Finns det något speciellt skäl till att just den perioden har haft mycket inställda turer till Nice?
 

Noterer meg at han har jekket seg ned sammenlignet med artikkelen i nettavisen

https://www.nettavisen.no/okonomi/f...or-avreise-jeg-blir-sa-forbanna/s/5-95-487227

- Først ville de sette oss på et fly til Frankfurt med lang mellomlanding, men dette kansellerte de også før vi våknet. Nå har vi fått nye flybilletter senere på dagen på lørdag. Vi taper nesten to feriedager og rundt 6000-7000 kroner.

- Bare det at SAS prøvde å sende oss til Frankfurt for så å fly til Nice, det er så skammelig at de sikkert skjønte det selv. Da hadde jeg saksøkt.

Ellers er det ikke veldig respektløst at en pilot blir syk, og samtidig må han bestemme seg om de ble booket om via Zürich eller Frankfurt..

:rolleyes:
 
Last edited:
SAS hevder at de får økt fleksibilitet ved å skape to ulike selskaper med samme flytype. Dersom en SAS Connect-pilot blir syk i OSL, kan ikke en SAS Main-pilot steppe inn og vica versa. Samme gjelder sykt fly. Man skaper antakelig flere restriksjoner og problemer ved å gjøre det slik SAS har gjort.

Og så kan man spørre seg selv hvorfor Norwegian har gått fullstendig vekk fra den modellen og returnert til en plattform som gir interoperability på tvers av landegrensene...........
 
Og så kan man spørre seg selv hvorfor Norwegian har gått fullstendig vekk fra den modellen og returnert til en plattform som gir interoperability på tvers av landegrensene...........

SAS selv har også prøvd dette før, og lagt det helt dødt, så dette burde ikke være ukjent terreng.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Back
Top