Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget
Nei, men jeg må si at Flytoget i år (som i fjor) har organisert dette ganske bra. Relativt komfortable busser, god informasjon og masse bemanning til å hjelpe folk mellom stoppene. I tillegg til det lærte de litt fra i fjor, og tilbyr lavere pris på billettene for ulempen.
Er ikke kjempeglad selv for å bruke fire timer hver vei, men skal det først være krøll på linjen gjør Flytoget en kanonjobb for å minimere styret.
Delvis enig, men etter i går kveld lurer jeg på hva slags kvalitetskontroll flytoget gjør angående sine sjåfører. Hadde ikke mannen ligget stabilt i midtre felt, hadde jeg sendt inn bekymringsmelding angående beruset sjåfør. For utover selve kjøreferdighetene var det lite som antydet en "sober" sjåfør. Vi kjørte fra Lillestrøm ca 22:55.
Først kjører han feil et stykke utenfor Lillestrøm. Som han selv sa; "oisann, her havnet vi visst midt utpå landet!". Endte opp med at han måtte snu bussen på en smal kommunal veg. Her mistet vi ca. 10 minutter.
Så kjører han Ring 3 i stedet for operatunnellen. Jeg vet de gjør noe vegarbeid i tunnellen / på motorvegen i området på kvelden/natta, men at det skal være så stor kø klokka 23:15 på grunn av dette, det kan jeg ikke skjønne. Og at den køa skal være så "jævlig" at den hadde tatt lengre tid enn det det gjorde når bussjåføren tok av mot radiumhospitalet og havnet midt i et boligfelt hvor veien var så smal at bussen nesten ikke kom seg fram.... Ja ikke vet jeg. En mann gikk fram til bussjåføren og spurte "du...vet du i det hele tatt hvor du er", hvor bussjåføren mumlet noe om at skøyen var "rett nedover". På spørsmål om hvorfor han kjørte ring 3 forbi Grefsen osv, svarte han "Nei det er fordi.....du vet.....det var meldt så mye kø der.....der.....det var så mye kø der på.....der nede....". Han kom ikke til poenget en gang. Regner med han mente via operatunnellen.
Det hele endte med at flere folk på bussen ropte og spurte hva han dreiv med, han loka et par ganger rundt det tettbygde feltet ovenfor Skøyen - og nesten 60 minutter etter avgang fra Lillestrøm var vi endelig på Skøyen stasjon. Man kan jo si det var et under at vi i det hele tatt kom fram.
Skikkelig trivelig å bli så forsinka når jeg har kjøpt "normalt" klippekort hos flytoget, uten en eneste rabatt utover ansatterabatten man får når man jobber på OSL mens toget går normalt.
Men men. Det fungerer jo ganske fint når ikke sjåføren er på en annen planet, og når man slipper å lure på om sjåføren er beruset