Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget (2011-2013)

Status
Not open for further replies.
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Det er også arbeid på motorveien nord for Olavsgård med innsnevret veibane.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Det er også arbeid på motorveien nord for Olavsgård med innsnevret veibane.

Like greit de tar alt med en gang. I går kveld brukte jeg 24 minutter fra moskeen til avkjøring Furuset. Kjedelig når hele E6 er stengt sydover fra Oslogrensen men man må bare ta det med et smil.
 
Blir det ikke bedre fra mandag. Enda flere i ferie, pluss at ting setter seg litt. Mener å huske at det gikk bedre sist bare man kom seg til uke 2.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Blir det ikke bedre fra mandag. Enda flere i ferie, pluss at ting setter seg litt. Mener å huske at det gikk bedre sist bare man kom seg til uke 2.

Mandag er "uke 1" ifht. E6-strupingen ved Furuset.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Delvis enig, men etter i går kveld lurer jeg på hva slags kvalitetskontroll flytoget gjør angående sine sjåfører. Hadde ikke mannen ligget stabilt i midtre felt, hadde jeg sendt inn bekymringsmelding angående beruset sjåfør. For utover selve kjøreferdighetene var det lite som antydet en "sober" sjåfør. Vi kjørte fra Lillestrøm ca 22:55.

Som jevnlig busspassasjer her i byen kan jeg vel egentlig bare konstatere at kvaliteten på bussjåførene her i byen omfavner et vidt spenn, fra utmerket til totalt elendig. Og iblant får man det siste


Så kjører han Ring 3 i stedet for operatunnellen. Jeg vet de gjør noe vegarbeid i tunnellen / på motorvegen i området på kvelden/natta, men at det skal være så stor kø klokka 23:15 på grunn av dette, det kan jeg ikke skjønne. Og at den køa skal være så "jævlig" at den hadde tatt lengre tid enn det det gjorde når bussjåføren tok av mot radiumhospitalet og havnet midt i et boligfelt hvor veien var så smal at bussen nesten ikke kom seg fram.

Nå vet ikke jeg hvor lang køen var der akkurat den dagen, men på samme tid i fjor på ca samme klokkeslett så opplevde jeg at det stod bom stille nesten fra Alnabru og til begynnelsen av Operatunnellen. Og da hadde det definitivt gått raskere å kjøre Ring 3.....selv om det finnes mer effektive ruter enn å forville seg ut i boligområder på Ullern
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Så når bør jeg reise fra Skøyen for å være på Osl før 1600 i dag? Sitter bussene fast opp over E6 så flybussekspress over Gjelleråsen er beste alternativ? Hva koster "Flytogbussen" fra Skøyen eller Lysaker nå?
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Flytogbussen koster 130,- uansett hvor langt du reiser.

Jeg hadde dratt rundt 14.30.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Jeg tok SAS flybussen fra OSL 14:40 igår og trafikken fra Oslo så ut til å stå bom fast det meste av veien.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Noen som har gått over til andre reisemåter enn de pleier bruke? Jeg pleier ta flytoget, men vurderer flybuss-ekspressen fra Majorstuen i morgen. Ser den har oppsatt reisetid på over en time fra Major, men det er kanskje bedre enn andre alternativer?
Vurderer taxi også, men usikker på om det er noe særlig bedre.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Jeg kommer nok til å bruke andre metoder neste gang jeg skal mellom OSL og Sandefjord, da det jeg kan forstå av sidene til NSB innebærer ikke bare buss for tog, men bussbytte på Oslo S, som gjør det veldig klønete.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Til Dag viking: Flybussen fra Maj møter lite kø så den er stort sett alltid i rett tid på OSL. Når Flytoget går som normalt sparer du ca 10 min på å ta T-Banen til Jernbanetorget og Flytoget fra Oslo S. Nå sparer du tid på å benytte ett transportmiddel med den komfort det innebærer og på OSL kommer du direkte til 2 etg.

Til Henshaw: det jeg har vært borti buss for tog, så har de busser som går direkte fra Lillestrøm til Drammen. Ofte kan de ha 6 busser per togavgang og da går minst 1 direkte (jeg tror det er 2 direkte)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Til Dag viking: Flybussen fra Maj møter lite kø så den er stort sett alltid i rett tid på OSL. Når Flytoget går som normalt sparer du ca 10 min på å ta T-Banen til Jernbanetorget og Flytoget fra Oslo S. Nå sparer du tid på å benytte ett transportmiddel med den komfort det innebærer og på OSL kommer du direkte til 2 etg.

Takk for info. Jeg går vanligvis til Nationaltheateret, og må ta trikk til Majorstuen, så da vinner flytoget soleklart. Reisetid blir da normalt 40 vs 80 minutter hjemmefra til OSL. Nå i sommer er ting snudd på hodet, trikk til Oslo S + buss til Lillestrøm + tog til OSL er totalt uaktuelt.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Så har T-banen bestemt seg for å holde stengt mellom Brynseng-Tøyen tre søndager. NSB henviser folk til å ta T-banen fra Brynseng siden toget ikke går. De må da i steden ta buss for Tbane fra Brynseng til Tøyen og så T-bane videre. Skal man til Skøyen eller Lysaker så blir det bytte til buss i sentrum siste biten. (Hurra for kollektivtrafikken)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget


De mener at frekkhetens nådegave ikke er nådd ennå. Jeg har stilltiende akseptert at flyselskaper tar drivstofftillegg, men når en kjøper en bussbillett regner jeg med at drivstoff er med i prisen. Hva fanken blir det neste? Kaffe-tillegg for sjåføren som skal ha matpause?
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Det er jo et helt merkelig opplegg, men strengt tatt er det ingen prinsippforskjell mellom busselskaper og flyselskaper når det gjelder drivstofftillegg.
 
Det er vel bare et forsøk på å forklare hvorfor de setter opp prisene. Drivstoffet er sikkert blitt dyrere, og for å dekke inn økte utgifter, setter de naturligvis opp prisene. Ser ikke helt at det er frekt?
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Det er vel bare et forsøk på å forklare hvorfor de setter opp prisene. Drivstoffet er sikkert blitt dyrere, og for å dekke inn økte utgifter, setter de naturligvis opp prisene. Ser ikke helt at det er frekt?

Det er helt fair å øke prisene. Prisøkning er nødt til å komme så lenge det er inflasjon og man ikke har særlig flere kostnader å barbere.

Fueltillegg er også ok om ekstreme hendelser har medført at oljeprisen har skutt midlertidig vi været, mens det er god grunn til å forvente et brått fall i nærmeste fremtid.

All annen bruk av ordet "fueltillegg" er vanvittig irriterende og burde vært regulert.

Unntaket er en forretningsmodell som f.esk Ryanair der alt har tillegg. Prisen for reise er "0,-" og så kommer tillegg for fuel, billett, sete, boarding, vann, hurrabrus, innsjekk, bagasje, innsjekket bagasje, sikkerhetsdemonstrasjon også videre. Da er det i mine øyne "ok". Ellers er det noe forbaska tull.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Unntaket er en forretningsmodell som f.esk Ryanair der alt har tillegg. Prisen for reise er "0,-" og så kommer tillegg
Nå blander du sammen SAS og Ryanair. Det er kun SAS som har annonsert flybilletter til "0,-".

Ellers så betaler de som er prisbevisste kun 54,- for å komme seg mellom Oslo og Gardermoen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top