At Flyoget f. eks kan vise til sin gode punktlighet er basert på skitne triks spør du meg, som at forsinkede tog innstilles og dermed forsvinner ut av forsinkelsesstastistikken. Fordelen hos de er timinuttersavganger så den vanlige reisende merker normalt sett ikke noe da rutetabell ikke er viktig hos Flytoget.
Akkurat den ser jeg ikke, da jeg med mine hundrevis av turer med flytoget i året aldri har opplevd dette som en trend... Forsinkede flytog går som oftest som normalt, og det er sjeldent jeg opplever innstilte flytog (utover ved større problemer / full stopp som varer over lengre perioder)
"Det er de slemme politikerne som ikke ga nok penger", "Det er den dumme fabrikken som lagde svillene feil"... Det er lett å peke fingeren i alle himmelretninger.
Det "store" jernbaneløftet er fortsatt latterlig lite om man sammenligner med hvor mye de bruker i resten av Europa. Det samme gjelder utbygging av veier og t-bane hvor etterslepet bare øker. Det er synd å si det, men det har ikke vært gjort noe skikkelig løft av infrastrukturen i Norge siden Tyskland kontrollerte landet.Nå er det nok de som har mer erfaring med det offentlige enn meg, da min er null. Men i min naive verden er det ikke slik at det store jernbaneløftet kom til av politikernes plutselige interesse for samferdsel. Snarere tror det det ble for "politisk kostbart" å la være.
Innerst inne er ikke jeg særlig interessert i fotball heller
Nå er det nok de som har mer erfaring med det offentlige enn meg, da min er null. Men i min naive verden er det ikke slik at det store jernbaneløftet kom til av politikernes plutselige interesse for samferdsel. Snarere tror det det ble for "politisk kostbart" å la være.
Her er det jeg mener JBV har sviktet. De konkurrere med mange om kake, og flere andre virker betydelig flinkere til å skape PR og få penger. Og lar politikerne klippe tråder etc. Det virker ikke som man "er på ballen" i det hele tatt.
Det føles lett å sammenligne med SAS og Avinor, uten at det er helt rett selvfølgelig. Men der har vi selskap som stadig er i vinden, får midler (eller ihvertfall får disponere midler) og som utvikler tjenestene sine mot brukerne. Vet settingen ikke er helt lik, men skulle vi stengt OSL i 3 somre på rad?
Typisk norsk å klage på at det ikke gjøres noe, og da det endelig skjer noe, så klager vi på det og.
Akkurat den ser jeg ikke, da jeg med mine hundrevis av turer med flytoget i året aldri har opplevd dette som en trend... Forsinkede flytog går som oftest som normalt, og det er sjeldent jeg opplever innstilte flytog (utover ved større problemer / full stopp som varer over lengre perioder)
Karihaugen - Oslo (Ulven) (Stubberudmyra bru), i retning mot Oslo (Ulven)
Oslo - Redusert framkommelighet
Toveis trafikk i ett løp på grunn av vegarbeid. Gjelder fra 30.06.2012 klokken 03:00 til 18.08.2012 klokken 08:00.
Gjelder fra 30.06.12 klokken 03:00
IHer er det jeg mener JBV har sviktet. De konkurrere med mange om kake, og flere andre virker betydelig flinkere til å skape PR og få penger. Og lar politikerne klippe tråder etc. Det virker ikke som man "er på ballen" i det hele tatt.
Hvor sene togene ankommer til endestasjonen er det som gjør utslag på forsinkelsesminuttene, og jeg regner med at de fleste her inne hopper av Flytoget innenfor Oslo kommunes grenser.
Vil det si at Flytoget kansellerer etter sandvika/asker for å redde inn punktligheten? Skulle tro det var dyrt å hyre inn busser for videre transport for de berørte.
Når det er sagt har du helt rett i at jeg for min del alltid hopper av på Skøyen eller Lysaker, så jeg har lite oversikt over hva som skjer senere på linjen.
Samtidig vil jeg påstå at jeg utrolig sjeldent opplever forsinkelser eller innstillinger på flytoget. Kan faktisk ikke huske sist jeg opplevde forsinket avgang.
Jeg har full forståelse for behovet for vedlikehold, men må nok innrømme at jeg noen ganger mistenker at argumentet med at behovet for vedlikehold er blitt unnlatt i så og så mange år er en grei unnskyldning som misbrukes av og til.
F eks på trikkelinje 18 og 19 som jeg bruker her i Oslo. Her har det vel cirka hver sommer siden sommeren 2000 blitt enkeltspor på deler av strekningen i lange perioder. Vi har hele tiden hørt at dette er vedlikeholdsetterslep. Men det går ikke an å vedlikeholde over så mange år. Arbeidet består stort sett av at man graver opp skinner man la ned cirka tre år tidligere. I tillegg kjøpte man de berømte trikkene i Sør-Italia som ikke passet skinnene, dermed måtte alle skinnene på byttes (til enorme summer), og nå har man funnet ut at trikkene er så elendige at de måttebyttes ut raskest mulig!!:headbang
Jeg må bare innrømme at jeg noen ganger stiller meg tvilende til påstander om at Norge har brukt NULL til vedlikehold, mens alle land rundt oss har brukt enorme summer.
Vedlikeholdsetterslep er etter min mening blitt et ord som litt for lett benyttes til å lirke ut penger på statsbudsjettet. Alle ønsker jo velfungerende tog/veier etc. Men faktum er jo at man i mange år allerede har bevilget til å bedre dette etterslepet uten at det er mulig å se noen forbedringer eller at noen sier at nå er vi snart i mål. Ja, jeg må innrømme at jeg synes det er rart.![]()
Jeg er også stamgjest på 18 og 19 (foretrekker 19 pga materiellet) - når det gjelder de Italienske Tanksene (SL95) så ble vel disse "modifisert" (les pansret) av Sporveiene før leveranse så de betraktlig tyngre enn hva de var designet. Når det gjelder vårt vedlikehold og enkeltspor ser det ut for meg at en gjør mer enn å bytte skinner - en går vel dypere og sprenger vekk endel grunnfjell også i hvertfall mellom Kastellet og Sørli.
Hilsen en som vokste opp med Ekebergbanen
Men skinnene mellom Kastellet og Sørli ble da vitterligen byttet for ikke mange årene siden? Jeg har også registrert at man graver dypere nå.
Ellers helt enig med deg, 19- trikken er en drøm i kjøre sammenlignet med de italienske, som var dømt til å mislykkes, det kunne man jo se første gang man så dem. Synd hvor mye som er ødelagt i oslo sentrum som følge av ristingen disse trikkene medfører. Etter min mening bør de byttes ut raskere enn raskest.![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.