Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget (2011-2013)

Status
Not open for further replies.
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Tok flytoget (med buss fra Oslo S til Lillestrøm tidligere i dag), tok ca 1 time totalt, og var ikke i rushtiden. Det som var irriterende, var at bussen slapp oss av 200 meter fra Lillestrøm stasjon, litt trasking med mye bagasje. Klart en ulempe i forhold til normal avvikling, men det virket som om de fleste stresset med flybussen og andre alternativer, så det var ikke så mye folk.
Mange ansatte veiledet oss rett og det var god service overalt :-) ble mer stresset av ineffektiviteten i innsjekkingen hos SAS, og gleder meg veldig til jeg får gullkortet om en måneds tid ;-)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Generelt sett er avisene ganske urimelige på slike ting, og i dette tilfellet er det åpenbart at vedlikeholdsetterslepet gjør sitt. Jeg foretrekker hardkjør i et par somre i stedet for ti år med vedlikehold og forsinkelser. Ser ikke hvordan det skal være NSB/JBV sitt ansvar når de ikke har hatt rammer til å gjøre noe annerledes.

At Flyoget f. eks kan vise til sin gode punktlighet er basert på skitne triks spør du meg, som at forsinkede tog innstilles og dermed forsvinner ut av forsinkelsesstastistikken. Fordelen hos de er timinuttersavganger så den vanlige reisende merker normalt sett ikke noe da rutetabell ikke er viktig hos Flytoget.

Akkurat den ser jeg ikke, da jeg med mine hundrevis av turer med flytoget i året aldri har opplevd dette som en trend... Forsinkede flytog går som oftest som normalt, og det er sjeldent jeg opplever innstilte flytog (utover ved større problemer / full stopp som varer over lengre perioder)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Akkurat den ser jeg ikke, da jeg med mine hundrevis av turer med flytoget i året aldri har opplevd dette som en trend... Forsinkede flytog går som oftest som normalt, og det er sjeldent jeg opplever innstilte flytog (utover ved større problemer / full stopp som varer over lengre perioder)

Har tatt flytoget en del hundre ganger jeg også, og kjenner meg heller ikke igjen. Har opplevd noen minutters forsinkelser her og der -- kanskje så mye som ti minutter på det aller, aller verste, men ingen kanselleringer utover når linjen er nede. Og da er det Flytoget imponerer meg ved å ha backupløsninger klare, samt villighet til å hjelpe til -- være seg taxi voucher eller senere refusjon eller busser kjapt på banen.

Mulig statistikken er noe manipulert, men jeg føler meg på ingen måte lurt, og jeg tar (dessverre) ikke i når jeg sier jeg har hatt flere hundre turer.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

"Det er de slemme politikerne som ikke ga nok penger", "Det er den dumme fabrikken som lagde svillene feil"... Det er lett å peke fingeren i alle himmelretninger.

De gode selskapene får allikevel ikke disse problemene. De sørger for å ha kunnskap om og påvirkningskraft i de politiske prosessene, de tar føringen i PR arbeidet og de har folk som følger produksjonen av utstyr som vil skape problemer for titusner av mennesker om de gjøres feil.

Dårlige selskap peker fingeren på alle utenomliggende årsaker som gjør verden vanskelig for dem.

England tapte også. Er det rart jeg er sur? ;)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

"Det er de slemme politikerne som ikke ga nok penger", "Det er den dumme fabrikken som lagde svillene feil"... Det er lett å peke fingeren i alle himmelretninger.

Jeg vil si at det er stor forskjell på lave budsjetter og feilproduksjon av sviller... Innkjøp og vendor management er fagfelt som JBV er ansvarlig for, og dårlig oppfølging av leverandørene gir veldig lett slike feil. I min verden lever vi etter regelen at hvis leverandøren har levert noe med feil er vi ansvarlig for å ha laget en dårlig kravspekk. Dette bør være holdningen for alle med underleverandører.

Når det gjelder budsjetter er jeg ikke enig. Dette er et gjennomgående problem for jernbane, vei, offentlige bygninger, museum etc, og jeg vil ikke påstå at ledelsen for alle disse har feilet. De har flagget behov og utfordringer til hver budsjettrunde, og har blitt avspist med mindre. Det har vært rapportert om etterslep på vedlikehold i åresvis, uten at budsjettene har blitt justert opp.

Hvis noen har skylden for dette er det våre politikere (gjennom flere regjeringer), som ikke har evnet å prioritere infrastruktur.

Heldigvis bryr jeg meg ikke om fotball, så humøret er på topp her :)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Innerst inne er ikke jeg særlig interessert i fotball heller ;)

Nå er det nok de som har mer erfaring med det offentlige enn meg, da min er null. Men i min naive verden er det ikke slik at det store jernbaneløftet kom til av politikernes plutselige interesse for samferdsel. Snarere tror det det ble for "politisk kostbart" å la være.

Her er det jeg mener JBV har sviktet. De konkurrere med mange om kake, og flere andre virker betydelig flinkere til å skape PR og få penger. Og lar politikerne klippe tråder etc. Det virker ikke som man "er på ballen" i det hele tatt.

Det føles lett å sammenligne med SAS og Avinor, uten at det er helt rett selvfølgelig. Men der har vi selskap som stadig er i vinden, får midler (eller ihvertfall får disponere midler) og som utvikler tjenestene sine mot brukerne. Vet settingen ikke er helt lik, men skulle vi stengt OSL i 3 somre på rad?
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Nå er det nok de som har mer erfaring med det offentlige enn meg, da min er null. Men i min naive verden er det ikke slik at det store jernbaneløftet kom til av politikernes plutselige interesse for samferdsel. Snarere tror det det ble for "politisk kostbart" å la være.
Det "store" jernbaneløftet er fortsatt latterlig lite om man sammenligner med hvor mye de bruker i resten av Europa. Det samme gjelder utbygging av veier og t-bane hvor etterslepet bare øker. Det er synd å si det, men det har ikke vært gjort noe skikkelig løft av infrastrukturen i Norge siden Tyskland kontrollerte landet.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Innerst inne er ikke jeg særlig interessert i fotball heller ;)

Nå er det nok de som har mer erfaring med det offentlige enn meg, da min er null. Men i min naive verden er det ikke slik at det store jernbaneløftet kom til av politikernes plutselige interesse for samferdsel. Snarere tror det det ble for "politisk kostbart" å la være.

Her er det jeg mener JBV har sviktet. De konkurrere med mange om kake, og flere andre virker betydelig flinkere til å skape PR og få penger. Og lar politikerne klippe tråder etc. Det virker ikke som man "er på ballen" i det hele tatt.

Det føles lett å sammenligne med SAS og Avinor, uten at det er helt rett selvfølgelig. Men der har vi selskap som stadig er i vinden, får midler (eller ihvertfall får disponere midler) og som utvikler tjenestene sine mot brukerne. Vet settingen ikke er helt lik, men skulle vi stengt OSL i 3 somre på rad?


Typisk norsk å klage på at det ikke gjøres noe, og da det endelig skjer noe, så klager vi på det og.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Typisk norsk å klage på at det ikke gjøres noe, og da det endelig skjer noe, så klager vi på det og.

Bingo, samtidig vil vi se penger nok fra regjeringen til å bygge ut IC - triangelet øyeblikkelig for å nevne en ting!

Akkurat den ser jeg ikke, da jeg med mine hundrevis av turer med flytoget i året aldri har opplevd dette som en trend... Forsinkede flytog går som oftest som normalt, og det er sjeldent jeg opplever innstilte flytog (utover ved større problemer / full stopp som varer over lengre perioder)

Hvor sene togene ankommer til endestasjonen er det som gjør utslag på forsinkelsesminuttene, og jeg regner med at de fleste her inne hopper av Flytoget innenfor Oslo kommunes grenser. I tillegg kan man også innstile ett flytog, og bruke materiellet i neste tognummer, og vips så forsvinner både forsinkelsen og hva passasjerene merker. Så skal det også si at jeg tviler ikke et sekund på at det ikke finnes et annet forum i verden som har en så høy andel Flytogreisende som dette så det er her kundekompetansen finnes.

Akkurat den diskusjonen med punktligheten til Flytoget er en evigvarende sak i jernbanekretser, og enn så lenge Flytoget på et eller annet vis klarer å ha punktlighet på over 90% selv i de værste tidene så skurrer noe. Men når alt fungerer som de skal så gjør Flytoget jobben sin med god margin ;)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Ser den, men problemet her i Norge er at i stede for å ha kontinuitet i vedlikeholdet, så skal de kjøres på til bristepunktet. Då blir vedlikeholde mye mere omfattende, og tar lengre tid i en omgang. Alle vet at det trengs vedlikehold, problemet er måten det blir gjort på.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Karihaugen - Oslo (Ulven) (Stubberudmyra bru), i retning mot Oslo (Ulven)
Oslo - Redusert framkommelighet
Toveis trafikk i ett løp på grunn av vegarbeid. Gjelder fra 30.06.2012 klokken 03:00 til 18.08.2012 klokken 08:00.
Gjelder fra 30.06.12 klokken 03:00

Flasker seg til ja. Som busspax til og fra lufthavnen er det bare å smøre seg med tålmodighet.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

IHer er det jeg mener JBV har sviktet. De konkurrere med mange om kake, og flere andre virker betydelig flinkere til å skape PR og få penger. Og lar politikerne klippe tråder etc. Det virker ikke som man "er på ballen" i det hele tatt.

Her er jeg litt enig! Politikere må bli gjenvalgt, og dermed kan man nok oppleve at mindre sexy saker blir nedprioritert. Allikevel vil jeg påstå at det ville vært oppsiktsvekkende om lederne for skolevesenet, vegvesenet, avinor og jernbaneverket ikke evner å kommunisere behovene på en troverdig måte til de som lager budsjettene. Problemet er nok noe mer komplekst enn at opprustning og løpende vedlikehold ikke er solgt inn på en god nok måte :)

Hvor sene togene ankommer til endestasjonen er det som gjør utslag på forsinkelsesminuttene, og jeg regner med at de fleste her inne hopper av Flytoget innenfor Oslo kommunes grenser.

Vil det si at Flytoget kansellerer etter sandvika/asker for å redde inn punktligheten? Skulle tro det var dyrt å hyre inn busser for videre transport for de berørte.
Når det er sagt har du helt rett i at jeg for min del alltid hopper av på Skøyen eller Lysaker, så jeg har lite oversikt over hva som skjer senere på linjen.
Samtidig vil jeg påstå at jeg utrolig sjeldent opplever forsinkelser eller innstillinger på flytoget. Kan faktisk ikke huske sist jeg opplevde forsinket avgang.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Inntil jeg begynnte å ta et bestemt Flytog et par ganger i uken hadde jeg også den oppfatningen at det går i Rute. Men "mitt" Flytog har en punktliglig på under 60% og er innstillt rundt 15% av avgangene - i tillegg når det går - bruker det Platform 8 på Oslo S og ikke plattformer med adgang til Flytogets Kredittkort maskiner / Billettmaskiner - noe som sikkert gir Flytoget en pen ekstrainntekt - ja man kan få en lapp av Konduktrisen - men køene hos den manuelle Billetteringen på OSL blir utrolig lange og trege ved Plattform 8 avganger...
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Vil det si at Flytoget kansellerer etter sandvika/asker for å redde inn punktligheten? Skulle tro det var dyrt å hyre inn busser for videre transport for de berørte.
Når det er sagt har du helt rett i at jeg for min del alltid hopper av på Skøyen eller Lysaker, så jeg har lite oversikt over hva som skjer senere på linjen.
Samtidig vil jeg påstå at jeg utrolig sjeldent opplever forsinkelser eller innstillinger på flytoget. Kan faktisk ikke huske sist jeg opplevde forsinket avgang.

Ikke nødvendigsvis, man kan kjøre inn tid også. ;)

Som jeg også sier, når infrastrukturen fungerer så er Flytogets tog i rute men når det svikter så har de sine triks for at kundene ikke merker forsinkelsen. De eneste som merker en forsinkelse er crewet som får en litt lengre arbeidsdag..

En litt annen diskusjon vedr. JBV / NSBs ansvar for å få mer penger..

Når Osmund Ueland som NSB sjef bestilte 73 settene (også kjent som NSBs "flytogsett"), gjorde han det da det ble lovt fra politisk hold at penger til bane skulle komme. Pengene kom som kjent aldri, og settene med sth. på 210 kjører f. eks Oslo - Bergen / Trondheim på lengre tid enn det man brukte før pga sprengt kapasitet på banene. Nok et godt eksempel på at viljen til å få det bedre ikke mangler hos NSB, det er bare diverse treskaller nedi løvebakken som vil ha nye veier selvom størstedelen av befolkningen foretrekker tog.
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Ok, jeg skal ikke komme med mer gnål. Jeg har sagt alt jeg mener og ser ikke noe behov for å kverne videre. Skal innrømme at rullegardina mi tidvis er HELT nede i fht jernbane og Tbane i Oslo. Mine første to år uten bil fra Lillestrøm til Gaustad med NSB og linje1 har ikke akkurat vært noen tur i parken. Så jeg har sikkert vært urimelig i kritikken Men den kommer i det minste fra hjertet.

Så... På JBV sine nettsider står det at hele linjen Bryn-Lillestrøm gjenstår, selv etter alle stengningene nå og delvis enkeltspor fra Lørenskog. Noen som aner hva dette vil innebære?
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Jeg har full forståelse for behovet for vedlikehold, men må nok innrømme at jeg noen ganger mistenker at argumentet med at behovet for vedlikehold er blitt unnlatt i så og så mange år er en grei unnskyldning som misbrukes av og til.

F eks på trikkelinje 18 og 19 som jeg bruker her i Oslo. Her har det vel cirka hver sommer siden sommeren 2000 blitt enkeltspor på deler av strekningen i lange perioder. Vi har hele tiden hørt at dette er vedlikeholdsetterslep. Men det går ikke an å vedlikeholde over så mange år. Arbeidet består stort sett av at man graver opp skinner man la ned cirka tre år tidligere. I tillegg kjøpte man de berømte trikkene i Sør-Italia som ikke passet skinnene, dermed måtte alle skinnene på byttes (til enorme summer), og nå har man funnet ut at trikkene er så elendige at de måttebyttes ut raskest mulig!!:headbang

Jeg må bare innrømme at jeg noen ganger stiller meg tvilende til påstander om at Norge har brukt NULL til vedlikehold, mens alle land rundt oss har brukt enorme summer.

Vedlikeholdsetterslep er etter min mening blitt et ord som litt for lett benyttes til å lirke ut penger på statsbudsjettet. Alle ønsker jo velfungerende tog/veier etc. Men faktum er jo at man i mange år allerede har bevilget til å bedre dette etterslepet uten at det er mulig å se noen forbedringer eller at noen sier at nå er vi snart i mål. Ja, jeg må innrømme at jeg synes det er rart.:rolleyes:
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Jeg har full forståelse for behovet for vedlikehold, men må nok innrømme at jeg noen ganger mistenker at argumentet med at behovet for vedlikehold er blitt unnlatt i så og så mange år er en grei unnskyldning som misbrukes av og til.

F eks på trikkelinje 18 og 19 som jeg bruker her i Oslo. Her har det vel cirka hver sommer siden sommeren 2000 blitt enkeltspor på deler av strekningen i lange perioder. Vi har hele tiden hørt at dette er vedlikeholdsetterslep. Men det går ikke an å vedlikeholde over så mange år. Arbeidet består stort sett av at man graver opp skinner man la ned cirka tre år tidligere. I tillegg kjøpte man de berømte trikkene i Sør-Italia som ikke passet skinnene, dermed måtte alle skinnene på byttes (til enorme summer), og nå har man funnet ut at trikkene er så elendige at de måttebyttes ut raskest mulig!!:headbang

Jeg må bare innrømme at jeg noen ganger stiller meg tvilende til påstander om at Norge har brukt NULL til vedlikehold, mens alle land rundt oss har brukt enorme summer.

Vedlikeholdsetterslep er etter min mening blitt et ord som litt for lett benyttes til å lirke ut penger på statsbudsjettet. Alle ønsker jo velfungerende tog/veier etc. Men faktum er jo at man i mange år allerede har bevilget til å bedre dette etterslepet uten at det er mulig å se noen forbedringer eller at noen sier at nå er vi snart i mål. Ja, jeg må innrømme at jeg synes det er rart.:rolleyes:

Jeg er også stamgjest på 18 og 19 (foretrekker 19 pga materiellet) - når det gjelder de Italienske Tanksene (SL95) så ble vel disse "modifisert" (les pansret) av Sporveiene før leveranse så de betraktlig tyngre enn hva de var designet. Når det gjelder vårt vedlikehold og enkeltspor ser det ut for meg at en gjør mer enn å bytte skinner - en går vel dypere og sprenger vekk endel grunnfjell også i hvertfall mellom Kastellet og Sørli.

Hilsen en som vokste opp med Ekebergbanen
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Jeg er også stamgjest på 18 og 19 (foretrekker 19 pga materiellet) - når det gjelder de Italienske Tanksene (SL95) så ble vel disse "modifisert" (les pansret) av Sporveiene før leveranse så de betraktlig tyngre enn hva de var designet. Når det gjelder vårt vedlikehold og enkeltspor ser det ut for meg at en gjør mer enn å bytte skinner - en går vel dypere og sprenger vekk endel grunnfjell også i hvertfall mellom Kastellet og Sørli.

Hilsen en som vokste opp med Ekebergbanen

Men skinnene mellom Kastellet og Sørli ble da vitterligen byttet for ikke mange årene siden? Jeg har også registrert at man graver dypere nå.

Ellers helt enig med deg, 19- trikken er en drøm i kjøre sammenlignet med de italienske, som var dømt til å mislykkes, det kunne man jo se første gang man så dem. Synd hvor mye som er ødelagt i oslo sentrum som følge av ristingen disse trikkene medfører. Etter min mening bør de byttes ut raskere enn raskest.:)
 
Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Men skinnene mellom Kastellet og Sørli ble da vitterligen byttet for ikke mange årene siden? Jeg har også registrert at man graver dypere nå.

Ellers helt enig med deg, 19- trikken er en drøm i kjøre sammenlignet med de italienske, som var dømt til å mislykkes, det kunne man jo se første gang man så dem. Synd hvor mye som er ødelagt i oslo sentrum som følge av ristingen disse trikkene medfører. Etter min mening bør de byttes ut raskere enn raskest.:)

For et par år siden pendlet jeg med Fergen fra Bainbridge til Seattle :) så jeg ikke uttale meg om hva som ble byttet - men i fjor og i år ser det ut til at en graver dypere...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top