KLMs ruter til Skandinavia - post SAS til Skyteam

Someone

Moderator
Medlem
Såvidt jeg kan se så ligger følgende økning inne fra vintersesongen fra AMS



BLL til 6x daglig

ARN til 6x daglig

KRS til 3x daglig

SVG til 5x daglig





Vet ikke om det er noe endring i flytyper noen steder?
 
Last edited:
Såvidt jeg kan se så ligger følgende økning inne fra vintersesongen fra AMS

BLL til 6x daglig
AMS til 6x daglig
KRS til 3x daglig
SVG til 5x daglig


Vet ikke om det er noe endring i flytyper noen steder?

6-daglige AMS-AMS? Flightseeing ;):colgate:;)
Skulle trolig vaere OSL
 
Vet ikke om det er noe endring i flytyper noen steder?

Sjekket litt tilfeldige dager i november/desember og januar/februar. Ser ut som morgen og kveldsavganger fra SVG blir med 737 istedenfor kun E-jets. Har vel bare vært innom sporadisk med 737 i år. Er vel mer en "back to normal" ettersom de fløy 737 før på morgen og kveldsflygninger i det minste.
 
Skal SAS beholde sine nåværende avganger til AMS fra de skandinaviske hovedsteder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal SAS beholde sine nåværende avganger til AMS fra de skandinaviske hovedsteder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Koordinasjon av ruter har vel dem ikke lov til får dem har eventuelt søkt og fått innvilget et JV (internt i Nord Europa)?
Og det ligger nok minst 1 år unna.
 
Last edited:
Ser ut som TRD er helt nede på 1 direkte enkelte dager.


Ja, typisk fredag etter hva jeg kan se. Jeg skjønner egentlig fint lite av utenlands på TRD. Jeg flyr mye til/via AMS, CPH, LGW og det er ytterst sjelden det ikke er over ca 85% fullt.
 
Ser ut som TRD er helt nede på 1 direkte enkelte dager.

KLM har i flere år nå justert ned til morgen og ettermiddagsavgang, der 12-avgangen ikke flys i vinterprogrammet. I tillegg har mange flere flyselskaper blitt flinkere til å justere kapasiteten i gjennom sesongen isteden for å kjøre samme program til tross for perioder med mindre etterspørsel. Og det er vel Jan-Feb der KLM har redusert enkelte dager ned til kun en daglig, men innen vi er kommet til Jan-Feb kan de ha endret på dette (begge veier).
 
Nå når KL, og sikkert også etterhvert AF øker på mindre byer i Skandinavia, vil ikke det spise av SK sin egen feed via hovedstedene? Er jo enklere for folk å bare bytte fly på AMS eller CDG om de skal langt, og dermed unngå CPH/OSL/ARN…

LH har jo aldri vært så veldig høye på frekvens på typ BGO, TRD eller SVG, og folk har jo fløyet mye BGO-OSL/CPH-FRA-XXX, noe som har gjort at SK og har fått litt av kaka. Når nå fler blir slynget direkte til CDG/AMS og videre er jeg redd SK mister mye pax.
 
Nå når KL, og sikkert også etterhvert AF øker på mindre byer i Skandinavia, vil ikke det spise av SK sin egen feed via hovedstedene? Er jo enklere for folk å bare bytte fly på AMS eller CDG om de skal langt, og dermed unngå CPH/OSL/ARN…

LH har jo aldri vært så veldig høye på frekvens på typ BGO, TRD eller SVG, og folk har jo fløyet mye BGO-OSL/CPH-FRA-XXX, noe som har gjort at SK og har fått litt av kaka. Når nå fler blir slynget direkte til CDG/AMS og videre er jeg redd SK mister mye pax.
Nå tror jeg ikke det vil ha så mye å bety, fordi de som idag flyr med AF/KL fra disse mindre byene gjør det fordi tilbudet via AMS/CDG er mye bedre enn med SAS via ARN/CPH/ OSL, som i tillegg til dårligere frekvens (unntatt til SAS huben fra deres hjemflyplass) ville innebære ofte 2 stops før man når frem.
Det er ingen som flyr AF/ KL via AMS/ CDG om dem skal internt i Skandinavia/ Norden, da booker man heller hos Norwegian eller SAS selv.

Det som kan skje er at SAS får flere av nevnte grupper pga det nye samarbeidet i Sky og at de alle 3 vil dukke opp på samme bestilling/ bookingforslag (høyere på siden pga codeshare).
 
Nå tror jeg ikke det vil ha så mye å bety, fordi de som idag flyr med AF/KL fra disse mindre byene gjør det fordi tilbudet via AMS/CDG er mye bedre enn med SAS via ARN/CPH/ OSL, som i tillegg til dårligere frekvens (unntatt til SAS huben fra deres hjemflyplass) ville innebære ofte 2 stops før man når frem.
Det er ingen som flyr AF/ KL via AMS/ CDG om dem skal internt i Skandinavia/ Norden, da booker man heller hos Norwegian eller SAS selv.

Det som kan skje er at SAS får flere av nevnte grupper pga det nye samarbeidet i Sky og at de alle 3 vil dukke opp på samme bestilling/ bookingforslag (høyere på siden pga codeshare).

Förstår vad du skriver men signalen det skickar är lite ”speciell”, det signalerar i alla fall inte samarbete. En ökad kapacitet i min värld betyder större konkurrens. Som minimum svårare för SAS att bygga ut ett LH-nätverk när sky-team konkurrenterna erbjuder en förbättrad produkt.
 
Förstår vad du skriver men signalen det skickar är lite ”speciell”, det signalerar i alla fall inte samarbete. En ökad kapacitet i min värld betyder större konkurrens. Som minimum svårare för SAS att bygga ut ett LH-nätverk när sky-team konkurrenterna erbjuder en förbättrad produkt.
Skjønner og er enig med det du skriver.

Sammarbeid får dem ved at de kan bruke hverandre som å sende KL pax via ARN/CPH/OSL ved fulle fly eller IROPS, samt at både AF/KL/SK pax får bedre nyte bedre service (FF- poeng, lounge, gjennomgående billetter/ bagasje osv) på tvers av selskapene idag. Ville ikke sett bort fra at det muligens vil bli søkt om JV mellom AMS/CDG og Skandinavia og da vil jo SK også nyte godt av det også økonomisk.

Grunnen til at jeg sier at det ikke vil bety så mye for de i mindre byene som KL betjener er at deres eget nettverk med 1 stop via AMS er overleget hva man får med SAS via sine egne huber og dermed ikke spiller noe særlig faktor ifb fremtidig tap av SAS feed fordi de som har KL alternativet idag opplever det som lite tilfredstillende og dermed ikke flyr SAS ute av Skandinavia (dvs ingen ny tap av SAS feed etter alliancebytte) hvis de har valget idag. Det er kun i ARN/CPH/OSL jeg kan se at SAS vil kunne tape flere av deres egne pax med partnerskifte (men det var ikke det opprinnelige spørsmålet fra LN-HFN).

Skal SAS vinne disse pax må SAS eget nettverk og tilbud (også på LH) bli langt bedre med mer fokus på 1-stop hele veien med SAS. Forhåpentligvis kan det nå skje med Norge og Sverige ute av eierskapet, slik at man nå kan konsentrere seg å fokusere på kun 1 hub, CPH med flere feeder - og LH ruter og bedre frekvens på disse.

Edit: Jeg sier ikke at SAS skal legge ned dagens nettverk fra ARN og OSL, men fremtidig vekst bør konsentreres på 1 hub (CPH) med blant annet flere feederruter også fra distrikts Norge og Sverige.
 
Last edited:
Back
Top