Fordi flyplassen Schiphol i Amsterdam har nådd sitt tak på antall årlige flybevegelser, må det nederlandske flyselskapet prioritere de mest lønnsomme rutene.
– Det betyr at skal de åpne nye, attraktive ruter, så må de stenge ned noen de allerede har. Og det er det som nå skjer, sier Kleive-Mathisen.
https://www.sb.no/klm-legger-ned-ruten-til-amsterdam-etter-25-ar-forferdelig-trist/s/5-73-1793232Nå er det veldig kort tid siden dette ble kjent. Men her på Torp er vi ikke kjent for å gi oss så lett, så vi skal også forsøke å snu alle steiner for å se om vi kan komme opp med en plan B, sier Kleive-Mathisen, som foreløpig ikke kan gå inn på hva dette kan innebære.
Fra og med onsdag 10. januar vil det ikke være mulig å bestille reiser med KLM fra Torp til Schiphol etter 1. april.
Ja de sier at business reisende har gått ned etter pandemien. Mer teams og zoom.Samtidig som de da legger ned på TRF så øker de BLL og SVG fra 5x til 6x daglig.
Men tyder på ruten kanskje ikke gikk så bra.
Jeg tror du overdriver. Torp er jo tradisjomelt en innenriks og charter/ferie flyplass.Jeg tror Torp «lever farlig» nå !
Torp mangler et fundament ang. rutenettverket sitt. Trafikken mot øst med Wizz og Ryanair leste jeg at har flatet ut. Det er noe rart med rutetilbudet fra Torp. Ikke en rute til Europas største land Tyskland. Ikke Frankrike,bortsett fra noen sommerdestinasjoner. Ikke Sverige,ikke Finland. En hanglende rute til København og nå ikke Nederland heller. Er redd dette ikke er bra !! Synd.
Det er utenrikstrafikken som dominerer med 1 601 659 passasjerer og en økning på 13,2 % fra året før. Innenrikstrafikken endte på 319 415, også her en liten økning på 1,3 % fra 2022. TORP befester med dette sin posisjon som landets tredje største lufthavn for utenrikstrafikk, kun Oslo og Bergen lufthavn er større.
https://torp.no/aktuelt/over-19-millioner-reisende-pa-torp-i-2023/Polen er det største markedet etterfulgt av innenriksmarkedet, deretter følger Spania, Storbritannia og Nederland. Både Wizz Air og Ryanair har stor kapasitet til flere av storbyene i Polen, som Gdansk, Warszawa og Krakow/Katowice. Til Spania flyr både Ryanair, Norwegian og airBaltic med stor kapasitet. Dette vil øke betydelig kommende sommer når Norwegian også starter å fly til Palma de Mallorca, samt at de starter en helt ny rute til Barcelona i juni.
De mest populære destinasjonene (målt i antall passasjerer) fra TORP i 2023 er:
Gdansk
Warszawa
Krakow
Alicante
Amsterdam
Manchester
Foreligger det ikke planer om å legge fornyelsen av Vestfoldbanen gjennom flyplassen?
Jo, men akkurat det toget hadde jeg nok ventet litt med å stille meg opp å vente på.
En løsning fra Tønsberg og sørover ligger vel langt frem i tid iallfall, men Stokke-Sandefjord er vel neste byggetrinn?
Prosjektet har ennå ikke fått mandat til å starte opp det formelle reguleringsplanarbeidet. Det avventes føringer i ny Nasjonal transportplan som vedtas av Stortinget våren 2024.
Trafikken mot øst med Wizz og Ryanair leste jeg at har flatet ut. Det er noe rart med rutetilbudet fra Torp.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.