KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Det kan vel hende SAS kommer inn paa TRF-CPH i en eller annen form.

Så må vi legge til Norwegian/Widerøe i miksen. Widerøe flyr vel med Q400 til CPH fra TRF. Kan vel gjerne tenkes at Norwegian vurderer å slenge inn en større maskin i perioder?
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF

Foreligger det ikke planer om å legge fornyelsen av Vestfoldbanen gjennom flyplassen?

Planer for infrastruktur finnes i mange varianter. Jeg antar at det er ganske likt for både jernbane og veg, egentlig.

"Det finnes en plan" kan bety alt fra at noe er vedtatt bygd og at man bare står og venter på at anleggsmaskinene skal komme, til at en ide er luftet av lokale politikere og det er gjort ei veldig tidlig utredning. Ofte vil den tidlige utredninga vise at prosjektet er alt for dyrt, eller av andre grunner urealistisk, men det finnes fortsatt en plan...

For samferdselsprosjekter i Norge så må de finnes i Nasjonal transportplan om det skal være noe som ligner på realistisk håp om at prosjektet påbegynnes det neste 8-10 årene. Etter det vet egentlig ingen hva som skjer. Vestfoldbanen nær terminalen på Torp står ikke i Nasjonal transportplan.

(For ordens skyld: Jeg jobber i Bane NOR med utbyggingsprosjekter, men har ingen informasjon om planer utover det som er offentlig kjent.)
 
Last edited:
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Så må vi legge til Norwegian/Widerøe i miksen. Widerøe flyr vel med Q400 til CPH fra TRF. Kan vel gjerne tenkes at Norwegian vurderer å slenge inn en større maskin i perioder?

Kun 2 ganger i uken, og ikke engang gjennom hele året. Så den ruten kan man omtrent se bort i fra
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Kun 2 ganger i uken, og ikke engang gjennom hele året. Så den ruten kan man omtrent se bort i fra

Ah. Stemmer. Det er vel en god del år tilbake de (Widerøe) fløy mer regulært til både CPH og ARN fra TRF.

Jeg har både SVG-TRF-ARN og SVG-TRF-CPH i loggboken min.
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF

Hadde ikke holdt pusten der heller...

Hehe nei nå tenker jeg jo ikke akkurat at de skal sette spaden i jorden denne våren, men dersom det skulle bli vedtatt videre utbygging gjennom Vestfold, noe vi må ta for gitt at det blir nå som Nykirke-Barkåker ferdigstilles, så må jo nesten Stokke-Sandefjord ferdigstilles rundt 2030ish? Og da må jo det nesten være en forutsetning at man vet om det skal være flyplass eller ikke på Torp?

Det er snart 25 år siden Sande-parsellen sto klar, den gangen bygget man jo vei og jernbane sammen. Det er synd at man ikke fortsatte med det arbeidet, selv om man utvilsomt hadde møtt på noen utfordringer underveis som nødvendigvis ikke hadde vært løst i 2024. Men dersom Torp hadde blitt betjent av en effektiv toglinje med reisetid på ca 60 min fra Drammen, Grenland og kanskje til og med nordre deler av kysten så hadde man absolutt hatt et nedslagsfelt som burde gi grunnlag for en flyplass av en viss størrelse. Hadde jeg selv bodd i Drammen hadde jeg nok synes det var minst like greit å sette meg på toget til Torp enn gjennom Oslo til Gardermoen dersom reisetiden var lik eller kanskje til og med akkurat litt kortere.
 
Last edited:
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF

Hehe nei nå tenker jeg jo ikke akkurat at de skal sette spaden i jorden denne våren, men dersom det skulle bli vedtatt videre utbygging gjennom Vestfold, noe vi må ta for gitt at det blir nå som Nykirke-Barkåker ferdigstilles, så må jo nesten Stokke-Sandefjord ferdigstilles rundt 2030ish? Og da må jo det nesten være en forutsetning at man vet om det skal være flyplass eller ikke på Torp?

Det er snart 25 år siden Sande-parsellen sto klar, den gangen bygget man jo vei og jernbane sammen. Det er synd at man ikke fortsatte med det arbeidet, selv om man utvilsomt hadde møtt på noen utfordringer underveis som nødvendigvis ikke hadde vært løst i 2024. Men dersom Torp hadde blitt betjent av en effektiv toglinje med reisetid på ca 60 min fra Drammen, Grenland og kanskje til og med nordre deler av kysten så hadde man absolutt hatt et nedslagsfelt som burde gi grunnlag for en flyplass av en viss størrelse. Hadde jeg selv bodd i Drammen hadde jeg nok synes det var minst like greit å sette meg på toget til Torp enn gjennom til Oslo til Gardermoen om reisetiden var lik eller kanskje til og med akkurat litt kortere.


Inkl shuttlebussen så er reisetiden allerede i dag på 66 minutter fra Drammen, og bare 50 minutter fra Skien. Vy bruker 60 minutter på Drammen - OSL, så forskjellene er allerede ikke-eksisterende, med unntak av frekvensen til TRF vs OSL. Tiden vil nok også bli forkortet ytterligere med pågående utbygginger i Drammen og Vestfold, som gir dobbeltspor helt inn til Tønsberg stasjon
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Den shuttle bussen fungerer fint i mine øyne, men det er vel akkurat det byttet der som gjør det "tungvindt" i en del andres øyne.
 
Last edited:
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF

Hehe nei nå tenker jeg jo ikke akkurat at de skal sette spaden i jorden denne våren, men dersom det skulle bli vedtatt videre utbygging gjennom Vestfold, noe vi må ta for gitt at det blir nå som Nykirke-Barkåker ferdigstilles, så må jo nesten Stokke-Sandefjord ferdigstilles rundt 2030ish?

I jernbanesektorens innspill til Nasjonal transportplan 2025-2032 (NTP) har ikke dobbeltspor Stokke-Sandefjord nådd opp i prioritet. NTP skal behandles politisk utover høsten 2023 og vedtas i Stortinget våren 2024.

Sitat fra:
https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/nytt-dobbeltspor-mellom-stokke-og-sandefjord/
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

KLM får altså ikke Torp til å fungere. SAS får ikke Torp til å fungere. Kan det være marked for ei rute til København når KLM og SAS får et tettere samarbeid?
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Er det slik at Sandefjord-Larvik har rykket foran i køen?

Paris vil jo være en destinasjon i seg selv utover transfer. Det er jo for all del Amsterdam og København også, CPH må jo dukke opp igjen.

Men det er jo naturlig å tenke seg til at det kan dukke opp tynnere SK ruter til CDG og da er jo fort også TRF aktuell. Men det holder vel neppe med et nattestopp, det må vel helst være 3 daglige? Var ikke KL oppe i nettopp 3 daglige en periode?
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Er det slik at Sandefjord-Larvik har rykket foran i køen?

Men det er jo naturlig å tenke seg til at det kan dukke opp tynnere SK ruter til CDG og da er jo fort også TRF aktuell. Men det holder vel neppe med et nattestopp, det må vel helst være 3 daglige? Var ikke KL oppe i nettopp 3 daglige en periode?

SAS har ikke engang noen base på Torp. Hvis man vil operere ei slik rute kan fint Air France selv fly et par daglige avganger mellom Torp og Paris CDG. Vet ikke akkurat om det er så veldig realistisk å håpe på det.

Ellers hadde det vært også vært flott om Lufthansa plutselig kom inn med et par daglige rotasjoner mellom Torp og Frankfurt. Eneste mulige fullverdig erstatningen for KLM til AMS utover AF til CDG.
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Overraskende, men KLM har vel gjort en grundig analyse som førte til konklusjonen å legge ned ruten mellom AMS og TRF. Mye har skjedd i de siste 25 år. KLM får stadig større utfordringer med slottider på AMS og andre flyselskap satser på Norge via OSL (bl.a. Qatar, Emirates og Thai). KLM er vel hovedsaklig interessert i C-class kunder som benytter seg av nettverket på AMS. Passasjerene med 'high willingness to pay' har fått gode alternativer for AMS. Alt i alt er TRF-AMS vel ikke lønnsom nok for KLM.
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

SAS har ikke engang noen base på Torp. Hvis man vil operere ei slik rute kan fint Air France selv fly et par daglige avganger mellom Torp og Paris CDG. Vet ikke akkurat om det er så veldig realistisk å håpe på det.

Ellers hadde det vært også vært flott om Lufthansa plutselig kom inn med et par daglige rotasjoner mellom Torp og Frankfurt. Eneste mulige fullverdig erstatningen for KLM til AMS utover AF til CDG.

De trenger vel ikke å ha base på TRF?

FRA står vel svakere enn CDG, AMS og CPH som destinasjon uten transfer selv om det selvfølgelig er den destinasjon som genererer forretningstrafikk. Men når man ser på dagens rutetilbud til Norge er det vel ikke Torp man ser for seg at skal bli neste trekk fra LH?
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Overraskende, men KLM har vel gjort en grundig analyse som førte til konklusjonen å legge ned ruten mellom AMS og TRF. Mye har skjedd i de siste 25 år. KLM får stadig større utfordringer med slottider på AMS og andre flyselskap satser på Norge via OSL (bl.a. Qatar, Emirates og Thai). KLM er vel hovedsaklig interessert i C-class kunder som benytter seg av nettverket på AMS. Passasjerene med 'high willingness to pay' har fått gode alternativer for AMS. Alt i alt er TRF-AMS vel ikke lønnsom nok for KLM.

For Torps vedkommende er det faktum at der inden for 100km også befinder sig Gardermoen. Fra Gardermoen og KL op til 7 daglige afgange, og derfor er det naturligt at en destination som Torp lukker, når der i Holland inddrages slots som er politisk besluttet. Kundegrundlaget i Torp har været til stede, men med politisk pres og 2 destinationer inden for 100km er det naturligt at den mindste forsvinder.
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

For Torps vedkommende er det faktum at der inden for 100km også befinder sig Gardermoen. Fra Gardermoen og KL op til 7 daglige afgange, og derfor er det naturligt at en destination som Torp lukker, når der i Holland inddrages slots som er politisk besluttet. Kundegrundlaget i Torp har været til stede, men med politisk pres og 2 destinationer inden for 100km er det naturligt at den mindste forsvinder.

Det er klart KLM på Torp til en viss grad konkurrerer med seg selv fra Oslo og Kristiansand.

Men avstanden fra Sandefjord-området til Gardermoen er rundt 170 km. Ca. to timer med bil eller tog. Det tar tid og koster penger. Så KLM fra Torp har ofte vært et supert tilbud for meg og mange andre bosatt i nærheten av flyplassen.

Hvis en må reise til Gardermoen så er det ingen automatikk at man velger KLM. Derifra har man jo ofte veldig mange andre alternativer også.
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Ifølge torp selv er dette topp destinasjonene i 2023:
De mest populære destinasjonene (målt i antall passasjerer) fra Torp i 2023 er:

1 Gdansk
2 Warszawa
3 Krakow
4 Alicante
5 Amsterdam
6 Manchester

Tipper TRF klarer seg helt fint som fritidsflyplass samt fly nordmenn som skal drikke billig øl i polen eller personer som skal besøke familie/få besøk av familie samme sted. Kjipt for næringslivet i regionen, ellers går det nok ganske fint (alt annet likt)
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Polen er det største markedet etterfulgt av innenriksmarkedet...

Så WF rutene skal vel fort inn på topp 5 alle sammen?

Innenriks er Bergen den klart største ruten etterfulgt av Trondheim og Stavanger.
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Jeg ankom Trf i går kveld med KLM E195-E2. Kjærra var smekk full! Synd at KLM legger ned for det ser ut som at det er et marked. Velger disse menneskene KLM hvis de må til Osl? Det er jeg litt usikker på!
 
Re: KLM tilbake med 2x daglig på TRF -> Legger ned

Kommer nok an på reisemålet og bonusprogrammet. Dersom det er folk som «må» reise med Skyteam er det utrolig hvor hardt balleetak disse bonusgreiene har på reisevanene. Det kommer nok litt an på bosted/arbeidssted også, Sandefjord og Tønsberg er et knepp nærmere OSL enn Kjevik, men fra Larvik og Skien er det like langt til begge. Velger man Kjevik slipper man også den helsikes køen gjennom Oslo.
 
Back
Top