KLM (royal norwegian airlines)

Må også si at jeg har vært greit fornøyd når jeg fløy med KLM. Maten var helt ok til flymat å være, plassen og crewet høyst brukbart.
Vi opplevde en forsinkelse fra TRF som førte til at vi ikke rakk connection, men personalet på AMS var hjelpsomme og gav oss flere alternativer på hvordan vi ønsket videre reiserute.

Må også si at jeg har vært greit fornøyd når jeg fløy med KLM. Maten var helt ok til flymat å være, plassen og crewet høyst brukbart.
Vi opplevde en forsinkelse fra TRF som førte til at vi ikke rakk connection, men personalet på AMS var hjelpsomme og gav oss flere alternativer på hvordan vi ønsket videre reiserute.

Helt enig Trety , også mine erfaringer med KLM i Europa er veldig positive , og personalet på AMS er også flinke til å løse våre problemer.

Et flyselskap er ikke verdt å bruke så mye energi på som hat, men jeg har hatt så mange kjipe erfaringer med dem og det går ikke på fysiske ting som LN-FOC lister opp, men på holdninger og behandling av passasjerer.

Vi fløy mye med KLM fram til ca 2000. Naturlig nok mest mellom FBU/OSL og AMS, men også til andre deler av verden (bl.a. TRF-AMS ;)). Jeg har hatt KLMs fordelskort siden tidlig 90-tall og det er helt greit, men det er faktisk ikke dét det handler om. Det handler om hvordan man blir møtt. Der sliter KLM en del. Det er ikke berre lækkert at crew står og baksnakker pax høylytt i den tro at de ikke forstår hva de sier. Eller at man helt overser flere rader i matutdeling og blir forbannet om man påpeker det som skjedde sist jeg fløy med dem. Men sunnmøringen som fikk kjeften, vel - la oss si det slik, han fikk som bestilt flyverten. ;p

Jeg er åpen for å teste KLM igjen - sist var for nøyaktig 51 uker siden. Men nå har det seg slik at hun med nederlandsk pass har lagt ned veto mot KLM mellom Oslo og Amsterdam.

At KLM har suksess overrasker meg overhodet ikke. Analyserer man trafikkmønsteret, tror jeg at man vil finne at brorparten av KLMs trafikk Norge-AMS er feed til andre destinasjoner. Morgenflyet AMS-OSL 1. påskedag i fjor var fullt og alle var transittpax etter påkledningen og hudfargen (lett solbrent) å dømme. Prisene KLM opererer med OSL-AMS ligger som regel høyere enn prisene til SAS og definitivt høyere enn Sterling. Kanskje det er bevisst for å få feed til interkontinentale ruter, hva vet jeg, men uansett forbeholder jeg meg retten til å velge bort KLM og si hva jeg mener om dem.

Produktutvikling KL. Joda se på LH også da. Jeg er glad i selskapet, min favoritt i Star, men flyr de kun longhaul når de er billigst ( hånden på hjertet, det gjelder de fleste av oss som tar turen om FRA/MUC for å komme videre ut i verden ?? Ellers er det teit og dra den veien ). Like trange som KL men AF er hakket bedre enn KL igjen.

Europa er LH på topp med AF og KL. :D

Vil ikke nevne SK i denne sammenheng i Europa. Men vil ha to turer med dem i Europa år, grunnet de er billigst, intet annet.

Pluss SK til ORD i mai. Og takk til dem fordi billetten er gratis grunnet denied boarding vouchers. Og når det er gratis vil jeg heller ikke finne på å klage heller.:exclaimation

KLM har suksess i Norge pga av et enkelt og forståelig produkt med gode priser, det holder i massevis til Ola Dunk. Norge- Amsterdam - Verden....gratis ombord.... enkelt og greit!:D

SAS: Norge - Oslo - København - Verden.....pay onboard....etc....

KLM har suksess i Norge pga av et enkelt og forståelig produkt med gode priser, det holder i massevis til Ola Dunk. Norge- Amsterdam - Verden....gratis ombord.... enkelt og greit!:D

SAS: Norge - Oslo - København - Verden.....pay onboard....etc....

Nei men MD11 da, har du dårlig hukommelse ?

SAS flyr da TRD til både CPH og ARN og ut i verden (WF=SAS)
SAS flyr BGO-CPH og BGO-ARN
SAS flyr SVG-CPH
SAS flyr KRS-CPH
SAS flyr OSL-CPH og OSL-ARN
... og ut i verden= IC
Så i sammenligningens navn...

Helt greit det PA Viking, men til høyere priser og CPH har ikke i nærheten av antall longhauldestinasjoner sammenlignet med AMS.

Men for folk i Oslo må KLM og AF være nesten nederst på listen. Nesten alle flyr til flere destinasjoner non-stop enn disse to selskapene.

Nå som KLM innfører (AF gjør vel også det) 10 seter i bredden på 777 så snakker vi ikke komfort. Skulle ikke KLM ta ekstra betalt for to-seterne på langrutene også?

Men for folk i Oslo må KLM og AF være nesten nederst på listen. Nesten alle flyr til flere destinasjoner non-stop enn disse to selskapene.

Om et selskap flyr til en hub (KLM, Air France, BA, Finnair, Icelandair osv) eller to (Lufthansa) betyr nå strengt tatt lite. Skal man se på direkteruter fra Norge så er det jo bare to valg.

Tja.. LH flyr jo til flere byer i Tyskland - HAM, DUS, FRA og MUC. AF flyr f.eks ikke til NCE fra OSL som jo er deres eget hjemmemarked.

SAS flyr SVG-CPH
SAS flyr KRS-CPH
... og ut i verden= IC

SAS flyr fra i morgen også SVG-ARN. :old

Dere nevner stadig OSL hele tiden. Husk det er ikke alle som flyr ut i fra OSL.

Hva med de som flyr fra connection til AMS og videre til OSL derfra?
Har opplevd missed cnx og måtte bli routed over til neste KL fligth til OSL, som tok meg mer enn 4 timer ;)
Cause: Late arrival, mistet slot på avgangs-tid, enda mer DEL som gjorde at jeg mistet min cnx til OSL..

Som sagt, det gikk tregt (mer enn en time i kø på cnx-desk), men jeg kom meg hjem innenfor samme døgnet:D (selvom SAS gikk innenfor samme tids-ramme)
KLM er bra, de gjør sin jobb, som alle andre gjør.
SAS har også sine dårlige sider ;)
og det tror jeg det også gjelder de fleste flyselskaper ;)

Når vi nevner Oslo hele tiden - så er det vel fordi vi bor her... At KLM har fått et vanvittig stort grep om det norske markedet er det bare å ta av seg hatten for. Flott at de flyr til såpass mange byer rundt i Norge - men for meg personlig blir ikke KLM så feiende flott når vi ser på hva de tilbyr ut fra "min" flyplass.

SAS flyr SVG-CPH
SAS flyr KRS-CPH
... og ut i verden= IC

Og

AES-CPH fra i dag

Når vi nevner Oslo hele tiden - så er det vel fordi vi bor her... At KLM har fått et vanvittig stort grep om det norske markedet er det bare å ta av seg hatten for. Flott at de flyr til såpass mange byer rundt i Norge - men for meg personlig blir ikke KLM så feiende flott når vi ser på hva de tilbyr ut fra "min" flyplass.

Her tror jeg du setter fingern midt i puddingen, for oss som naturlig sogner til OSL er KLM et selskap som tilbyr stor rutenett med one-stop, men det gjør AF og BA også. For resten av landet er tilbudsøkningen mye større fordi det er lite utenlandsruter derfra. Teorien om avtagende grensenytte er stikkord her.

KL begynner snart å fly til TOS. De skifter ut sine F100 og F80 som de bruker mye av til TRD og går over til Embardier. Ifølge kilder er dette maskiner med ca. 100 passasjerer de skal sette inn. Fokker er på limit når de skal fly til Trondheim allerede, så jippi. Noen med erfaring med Embardier ala den KL skal ha?

F80 og Embardier??? Noe nytt dette eller? :8:

Du tenker sikkert på F70 og Embraer eller Bombardier;)

KL begynner snart å fly til TOS. De skifter ut sine F100 og F80 som de bruker mye av til TRD og går over til Embardier. Ifølge kilder er dette maskiner med ca. 100 passasjerer de skal sette inn. Fokker er på limit når de skal fly til Trondheim allerede, så jippi. Noen med erfaring med Embardier ala den KL skal ha?

Det hadde jo selvfølgelig vært gode nyheter for oss i nord, men hvilken kilde har du det fra? Eller er det bare kvalifisert gjetning?

Dessuten bytter de vel ut F70, ikke F80...

Skal ikke KLM Cityhopper få E170/5 og E190/5 som erstatning for F100/F70? Jeg har testet E170 og det er iallefall en fin maskin.

Back