Et flyselskap er ikke verdt å bruke så mye energi på som hat, men jeg har hatt så mange kjipe erfaringer med dem og det går ikke på fysiske ting som LN-FOC lister opp, men på holdninger og behandling av passasjerer.
Vi fløy mye med KLM fram til ca 2000. Naturlig nok mest mellom FBU/OSL og AMS, men også til andre deler av verden (bl.a. TRF-AMS

). Jeg har hatt KLMs fordelskort siden tidlig 90-tall og det er helt greit, men det er faktisk
ikke dét det handler om. Det handler om hvordan man blir møtt. Der sliter KLM en del. Det er ikke berre lækkert at crew står og baksnakker pax høylytt i den tro at de ikke forstår hva de sier. Eller at man helt overser flere rader i matutdeling og blir forbannet om man påpeker det som skjedde sist jeg fløy med dem. Men sunnmøringen som fikk kjeften, vel - la oss si det slik, han fikk som bestilt flyverten. ;p
Jeg er åpen for å teste KLM igjen - sist var for nøyaktig 51 uker siden. Men nå har det seg slik at hun med nederlandsk pass har lagt ned veto mot KLM mellom Oslo og Amsterdam.
At KLM har suksess overrasker meg overhodet ikke. Analyserer man trafikkmønsteret, tror jeg at man vil finne at brorparten av KLMs trafikk Norge-AMS er feed til andre destinasjoner. Morgenflyet AMS-OSL 1. påskedag i fjor var fullt og alle var transittpax etter påkledningen og hudfargen (lett solbrent) å dømme. Prisene KLM opererer med OSL-AMS ligger som regel høyere enn prisene til SAS og definitivt høyere enn Sterling. Kanskje det er bevisst for å få feed til interkontinentale ruter, hva vet jeg, men uansett forbeholder jeg meg retten til å velge bort KLM og si hva jeg mener om dem.