Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
Produktutvikling KL. Joda se på LH også da. Jeg er glad i selskapet, min favoritt i Star, men flyr de kun longhaul når de er billigst ( hånden på hjertet, det gjelder de fleste av oss som tar turen om FRA/MUC for å komme videre ut i verden ?? Ellers er det teit og dra den veien ). Like trange som KL men AF er hakket bedre enn KL igjen.
Europa er LH på topp med AF og KL.
Vil ikke nevne SK i denne sammenheng i Europa. Men vil ha to turer med dem i Europa år, grunnet de er billigst, intet annet.
Pluss SK til ORD i mai. Og takk til dem fordi billetten er gratis grunnet denied boarding vouchers. Og når det er gratis vil jeg heller ikke finne på å klage heller.:exclaimation
Så konklusjonen på innlegget ditt er at du velger det som er billigst - uansett om det blir stopp på veien. Vent litt... Mener jeg hørte at du storroste CO fordi de fløy direkte til EWR?? Så mener du er viktigst, pris eller raskest reisemåte?
KLM har suksess i Norge pga av et enkelt og forståelig produkt med gode priser, det holder i massevis til Ola Dunk. Norge- Amsterdam - Verden....gratis ombord.... enkelt og greit!
SAS: Norge - Oslo - København - Verden.....pay onboard....etc....
Det er en rekke flyselskaper som serverer mat i M fra OSL. Det er vel stort sett bare SAS som ikke gjør det. For folk på østlandet er det KUN en motivasjon som driver folk mot KLM - pris.
"Rett produkt"?
(Og hvor mye trangere er 31" hos KLM enn 31" hos BA?)
Jeg sa stappa inn flest seter i sine fly, noe de suverent gjør for å presse sine økonomipriser:
747
KLM: 430 seter
LH: 330 seter
BA: 329 seter
Selvsagt har de andre flyselskapene flere premium seter... Og flere enn du tror liker å bruke penger på premium seter.. WT+ og SAS Economy Extra er meget gode alternativer, særlig på sommeren. Eksempel: I sommer skal vi til Norge for å feire bursdag. Betalt Economy Extra med SAS kostet rett rundt 1500 USD t/r. I økonomi kom prisen på nesten 1300.. Valget var enkelt! KLM har ikke et slikt tilbud. De har 40 råtne business seter på sine jumbo, noe som gjør det vanskelig å oppgradere/få op-up og utrolig vanskelig å få tak i bonusseter i business..
KLM charger 50 euro for nødutgangsseter, noe ingen andre flyselskaper gjør. I tillegg vet vi alle at de setter inn flere seter i sine fly nå. 10 i bredden på 777 er en skandale og grunn nok i seg selv å holde seg unna KLM
Blåser i maten på en såpass kort flygning som OSL-AMS..
"KLM er utrolig bra fordi man får gratis mat" eller???? come on...

Av og til stusser jeg litt på hvor alt dette KLM-hatet kommer fra. For å oppsummere litt:
- KLM har ikke verdens beste benplass, men i 747 er benplassen den samme som hos BA, og også den samme som deler av Lufthansas økonomikabin. I A330 har SAS og KLM nøyaktig sammen pitch i økonomi.
- KLMs underholdningssystem i A330, 777 og snart i M11 er uslåelig. Mye bedre enn SAS og BA sine. Hvor er Lufthansa sitt?
- Du får gratis mat, som kanskje ikke er av gourmetkvalitet, og du får gratis drikke. Det er vel helt på linje med, eller bedre enn konkurrentene.
- Flying Blue er et av de beste bonusprogrammene på det norske markedet.
- Amsterdam er en utrolig enkel og brukervennlig flyplass. Alt under ett tak, og transfer skjer raskt og effektivt. Etter diverse oppussing de siste par årene, har også utvalget av butikker og spisesteder blitt langt bedre. KLMs nye Schengen-lounge er også svært bra.
- Antall destinasjoner du når med kun ett (1) flybytte er enestående, sannsynligvis kun slått av Lufthansa, som kun flyr fra Oslo, Stavanger, og snart fra Bergen.
- Det er ingenting å si på KLMs ontime performance.
- Til slutt et åpenbart minus med KLM: setene i business er vel ikke av de beste på markedet. Men nå flyr vel strengt tatt de fleste nordmenn i økonomi.....
KLM stapper fler og fler seter i sine fly, nyeste lansering er 10 seter i bredden på 777... Hver sin lyst.
Lufthansa installerer avod på alle sine langdistansefly nå. 340-600 og alle 330 er allerede ferdig
UA som også er i Star som mange glemmer i debatten, har hatt individuelle tv skjermer i sine langdistansefly siden nittitallet.. Det begynner å dra på året nå, men nytt avod er på gang.
Etter det jeg har lest og sett, er maten på KLM elendig. Leste nylig en business rapport med bilder fra OSL-AMS.. Den maten og presentasjonen så rævva ut i forhold til SAS.
Flying Blue er et kjempebra program for de som ønsker å fly absolutt billigst. Men det er også CO, NW, US og UAs program. BA, SK og LH har laget programmer som er suverent best for de som reiser i premium kabiner. Hva får meg til å sette KLM langt ned på lista over hva som er bra for nordmenn Når du skal bruke poengene på f.eks en tur til Italia eller hvor det måtte være må du alltid innom AMS.. Med UA/SK/US/BD/SQ etc etc poeng sitter jeg og drikker rødvin ved bassenget mens du er på vei fra AMS...
AMS er en bra flyplass dersom du flyr med KLM. For alle andre flyselskaper er flyplassen dritt å ha transfer på. 45 minutter tar det å gå mellom SAS og UA via passkontrollen..
I tillegg har de en rullebane som jeg har en følelse av at jeg alltid lander på, som ligger i Belgia.. Påregn 20 minutter taxi
Fra østlandet (eller der majoriteten av nordmenn bor) er det mange flyselskaper som har ett bedre tilbud med ett stopp enn det KLM har. For min egen del liker jeg å fly direkte så ofte som mulig. Det utelukker KLM som et alternativ for østlendinger. Fra TRD har jo KLM et enestående tilbud, men kun på intercont. Til Europa kan trønderne fly SAS til sine hubber på OSL/CPH/ARN. Mens KLM har 2 daglige har vel SAS mellom 20-30 daglige til sine hubber som dekker hele Europa. I tillegg har vel trønderne fått DY som alternativ?
Og som du sier, KLM sitt premium produkt er noe de overhodet ikke satser på, det er ikke en prioritet.
Hva står da igjen??? PRIS PRIS og atter PRIS.... Kall ihvertfall en spade for en spade..