KLM (royal norwegian airlines)

Produktutvikling KL. Joda se på LH også da. Jeg er glad i selskapet, min favoritt i Star, men flyr de kun longhaul når de er billigst ( hånden på hjertet, det gjelder de fleste av oss som tar turen om FRA/MUC for å komme videre ut i verden ?? Ellers er det teit og dra den veien ). Like trange som KL men AF er hakket bedre enn KL igjen.

Europa er LH på topp med AF og KL. :D

Vil ikke nevne SK i denne sammenheng i Europa. Men vil ha to turer med dem i Europa år, grunnet de er billigst, intet annet.

Pluss SK til ORD i mai. Og takk til dem fordi billetten er gratis grunnet denied boarding vouchers. Og når det er gratis vil jeg heller ikke finne på å klage heller.:exclaimation

Så konklusjonen på innlegget ditt er at du velger det som er billigst - uansett om det blir stopp på veien. Vent litt... Mener jeg hørte at du storroste CO fordi de fløy direkte til EWR?? Så mener du er viktigst, pris eller raskest reisemåte?

KLM har suksess i Norge pga av et enkelt og forståelig produkt med gode priser, det holder i massevis til Ola Dunk. Norge- Amsterdam - Verden....gratis ombord.... enkelt og greit!:D

SAS: Norge - Oslo - København - Verden.....pay onboard....etc....

Det er en rekke flyselskaper som serverer mat i M fra OSL. Det er vel stort sett bare SAS som ikke gjør det. For folk på østlandet er det KUN en motivasjon som driver folk mot KLM - pris.

"Rett produkt"?

(Og hvor mye trangere er 31" hos KLM enn 31" hos BA?)

Jeg sa stappa inn flest seter i sine fly, noe de suverent gjør for å presse sine økonomipriser:

747
KLM: 430 seter
LH: 330 seter
BA: 329 seter

Selvsagt har de andre flyselskapene flere premium seter... Og flere enn du tror liker å bruke penger på premium seter.. WT+ og SAS Economy Extra er meget gode alternativer, særlig på sommeren. Eksempel: I sommer skal vi til Norge for å feire bursdag. Betalt Economy Extra med SAS kostet rett rundt 1500 USD t/r. I økonomi kom prisen på nesten 1300.. Valget var enkelt! KLM har ikke et slikt tilbud. De har 40 råtne business seter på sine jumbo, noe som gjør det vanskelig å oppgradere/få op-up og utrolig vanskelig å få tak i bonusseter i business..

KLM charger 50 euro for nødutgangsseter, noe ingen andre flyselskaper gjør. I tillegg vet vi alle at de setter inn flere seter i sine fly nå. 10 i bredden på 777 er en skandale og grunn nok i seg selv å holde seg unna KLM

Blåser i maten på en såpass kort flygning som OSL-AMS..

"KLM er utrolig bra fordi man får gratis mat" eller???? come on... :rolleyes:

Av og til stusser jeg litt på hvor alt dette KLM-hatet kommer fra. For å oppsummere litt:

- KLM har ikke verdens beste benplass, men i 747 er benplassen den samme som hos BA, og også den samme som deler av Lufthansas økonomikabin. I A330 har SAS og KLM nøyaktig sammen pitch i økonomi.
- KLMs underholdningssystem i A330, 777 og snart i M11 er uslåelig. Mye bedre enn SAS og BA sine. Hvor er Lufthansa sitt?
- Du får gratis mat, som kanskje ikke er av gourmetkvalitet, og du får gratis drikke. Det er vel helt på linje med, eller bedre enn konkurrentene.
- Flying Blue er et av de beste bonusprogrammene på det norske markedet.
- Amsterdam er en utrolig enkel og brukervennlig flyplass. Alt under ett tak, og transfer skjer raskt og effektivt. Etter diverse oppussing de siste par årene, har også utvalget av butikker og spisesteder blitt langt bedre. KLMs nye Schengen-lounge er også svært bra.
- Antall destinasjoner du når med kun ett (1) flybytte er enestående, sannsynligvis kun slått av Lufthansa, som kun flyr fra Oslo, Stavanger, og snart fra Bergen.
- Det er ingenting å si på KLMs ontime performance.
- Til slutt et åpenbart minus med KLM: setene i business er vel ikke av de beste på markedet. Men nå flyr vel strengt tatt de fleste nordmenn i økonomi.....

KLM stapper fler og fler seter i sine fly, nyeste lansering er 10 seter i bredden på 777... Hver sin lyst.
Lufthansa installerer avod på alle sine langdistansefly nå. 340-600 og alle 330 er allerede ferdig
UA som også er i Star som mange glemmer i debatten, har hatt individuelle tv skjermer i sine langdistansefly siden nittitallet.. Det begynner å dra på året nå, men nytt avod er på gang.

Etter det jeg har lest og sett, er maten på KLM elendig. Leste nylig en business rapport med bilder fra OSL-AMS.. Den maten og presentasjonen så rævva ut i forhold til SAS.

Flying Blue er et kjempebra program for de som ønsker å fly absolutt billigst. Men det er også CO, NW, US og UAs program. BA, SK og LH har laget programmer som er suverent best for de som reiser i premium kabiner. Hva får meg til å sette KLM langt ned på lista over hva som er bra for nordmenn Når du skal bruke poengene på f.eks en tur til Italia eller hvor det måtte være må du alltid innom AMS.. Med UA/SK/US/BD/SQ etc etc poeng sitter jeg og drikker rødvin ved bassenget mens du er på vei fra AMS...

AMS er en bra flyplass dersom du flyr med KLM. For alle andre flyselskaper er flyplassen dritt å ha transfer på. 45 minutter tar det å gå mellom SAS og UA via passkontrollen..

I tillegg har de en rullebane som jeg har en følelse av at jeg alltid lander på, som ligger i Belgia.. Påregn 20 minutter taxi

Fra østlandet (eller der majoriteten av nordmenn bor) er det mange flyselskaper som har ett bedre tilbud med ett stopp enn det KLM har. For min egen del liker jeg å fly direkte så ofte som mulig. Det utelukker KLM som et alternativ for østlendinger. Fra TRD har jo KLM et enestående tilbud, men kun på intercont. Til Europa kan trønderne fly SAS til sine hubber på OSL/CPH/ARN. Mens KLM har 2 daglige har vel SAS mellom 20-30 daglige til sine hubber som dekker hele Europa. I tillegg har vel trønderne fått DY som alternativ?

Og som du sier, KLM sitt premium produkt er noe de overhodet ikke satser på, det er ikke en prioritet.

Hva står da igjen??? PRIS PRIS og atter PRIS.... Kall ihvertfall en spade for en spade..
 
AMS er en bra flyplass dersom du flyr med KLM. For alle andre flyselskaper er flyplassen dritt å ha transfer på. 45 minutter tar det å gå mellom SAS og UA via passkontrollen..

I tillegg har de en rullebane som jeg har en følelse av at jeg alltid lander på, som ligger i Belgia.. Påregn 20 minutter taxi

Fra østlandet (eller der majoriteten av nordmenn bor) er det mange flyselskaper som har ett bedre tilbud med ett stopp enn det KLM har. For min egen del liker jeg å fly direkte så ofte som mulig. Det utelukker KLM som et alternativ for østlendinger. Fra TRD har jo KLM et enestående tilbud, men kun på intercont. Til Europa kan trønderne fly SAS til sine hubber på OSL/CPH/ARN. Mens KLM har 2 daglige har vel SAS mellom 20-30 daglige til sine hubber som dekker hele Europa. I tillegg har vel trønderne fått DY som alternativ?

Hva står da igjen??? PRIS PRIS og atter PRIS.... Kall ihvertfall en spade for en spade..

At AMS er en bra transferflyplass dersom du flyr KLM er vel strengt tatt en positiv ting. Er vel ingen grunn til å bytte mellom UA og SK der. Muligens bedre med FRA?

20 min taxing er muligens lenge, men en unngår nå å stå helt stille i kø som nummer 20 for take-off.

At KLM har betydd mye for tilbudet fra TRD er nok ingen uenige i. Det er ikke mer enn noen få år siden TRD hadde én eneste utenlandsavgang; til CPH hver morgen. KLM (og DY) har nok bidratt en del til at SAS i dag har 3 avganger til CPH og 1 avgang til ARN.

Jeg husker veldig godt en del slitsomme turer til Værnes fra ymse steder rundt omkring i verden. Først en lang flytur fra Asia eller Amerika til Frankfurt eller Heathrow, deretter til Oslo (av og til innom CPH på veien), for så å hente baggasje, gå gjennom tollen, og sjekke inn på nytt. Den siste timen fra Oslo til Værnes var ofte svært lang. Jeg, og flere med meg, er villige til å betale litt ekstra for å unngå OSL, det være seg ved å fly direkte til CPH eller AMS. Hjemreisen blir faktisk mye enklere når du slipper å bale med baggasjen på Gardermoen.
 
Jeg husker den gangen det var en DC-9-30 om dagen. Og den mellomlandet i Goeteborg .... ;)

Den første tiden var den innom Kristiansand, husker jeg som liten gutt på ferie på Sørlandet så en KLM DC-9 på KRS, det var tider det!
 
Jeg sa stappa inn flest seter i sine fly, noe de suverent gjør for å presse sine økonomipriser:

Du har brukt dette argumentet før, og det er noe jeg ikke skjønner:
Spiller det noen rolle hvor mange business (eller andre premium) seter det er for en som flyr turistklasse?
Spiller det noen rolle hvor mange turistklasseseter det er for en som flyr business?

Når jeg velger KLM så vurderer jeg det produktet jeg kjøper (turistklasse) fra KLM, ikke det andre kjøper. Skulle jeg kjøpe business ville jeg brydd meg tilsvarende lite om hvordan turistklassen var.

Forøvrig er ikke pris eneste grunn til å velge KLM. Jeg begynte å bruke dem på grunn av et europeisk nettverk som passet min forrige jobb meget bra. Jeg valgte dem nylig igjen for ferie. Da var riktignok pris viktig, men det faktum at jeg fikk 33-34" beinplass tilbake fra USA (NW 757) og at de var en av få selskaper som klarte å få til en open jaw med Montreal og Boston på fornuftig måte var heller ikke uvesentlig.
 
Last edited:
Er jo ikke KLM alle her flyr da, mange flyr NWA utifra AMS Personlig er jeg meget fornøyd med det. Det er mange som bryr seg om pris når de flyr, hvorfor skulle man ikke det?
 
Du har brukt dette argumentet før, og det er noe jeg ikke skjønner:
Spiller det noen rolle hvor mange business (eller andre premium) seter det er for en som flyr turistklasse?
Spiller det noen rolle hvor mange turistklasseseter det er for en som flyr business?

Når jeg velger KLM så vurderer jeg det produktet jeg kjøper (turistklasse) fra KLM, ikke det andre kjøper. Skulle jeg kjøpe business ville jeg brydd meg tilsvarende lite om hvordan turistklassen var.

.

For meg spiller det en stor rolle hvor mange jeg deler den noksaa begrensede luften ombord i en 747 med...ved siden av benplass er luftkvalitet neste kriterie for trivsel ombord....og det er klart forskjell med 100+ , noe som ogsaa forringer Business Class produktet.....Tviler paa at det er store forskjeller paa Air Condition anlegget i KLM's 747-400 og BA/LH...du maa bare dele luften med langt flere....et clue kan jo vaere mitt siste BoardingPass fra KLM...der stop det EinStapjeen - Stapp inn ?
 
Det heter instapkaart og instappen er ombordstigning. Det er morsomt (men skummelt) å bedrive ord-for-ord oversetting. Straks på norsk og nederlandsk har forøvrig ikke samme betydning. Straks på nederlandsk betyr snart. Dette skaper mange interessante situasjoner med nyinnflyttede nederlendere i Norge.
 
Du har brukt dette argumentet før, og det er noe jeg ikke skjønner:
Spiller det noen rolle hvor mange business (eller andre premium) seter det er for en som flyr turistklasse?
Spiller det noen rolle hvor mange turistklasseseter det er for en som flyr business?

Hva er det du ikke skjønner?? Komforten for ALLE blir verre, ikke bare de foran. Jeg tenkte først og fremst bak, da... Jo fler seter det er i M, jo verre blir toalett situasjonen. Eksempel: LH har 234 seter i M og 8 dass. KLM har 394 seter i M og 10 dass... Det blir selvsagt trangere bak dersom man stapper inn flere folk Du har 160 mann ekstra som vil spasere som nomader rundt og snuble i seter / vekke deg. I tillegg blir boarding prossessen for C passasjerer verre når det er en stor skokk. DC8ern peker på noe som er utrolig viktig: Klimaet ombord. Så var det jo produktet foran og bak da... Vi vet at KLM stapper fler seter i 777 enn noen andre og vi vet at business produktet på kort og langt ikke kommer i nærheten av hva andre tilbyr. Jeg regner også med at du opptjener poeng når du reiser med KLM. Utrolig mange bruker sine poeng på business / first seter som man vanligvis ikke tar seg råd til å betale for. Dette gir mest for dine miles/poeng. period! Hos SAS koster en bonus billett til USA bak 60K, business koster 90K. En M billett koster 4000-9000 spenn mens en business billett koster 19-45K. Har du mindre premium seter, blir det også mindre bonus tilgjengelig i business.

Når jeg velger KLM så vurderer jeg det produktet jeg kjøper (turistklasse) fra KLM, ikke det andre kjøper. Skulle jeg kjøpe business ville jeg brydd meg tilsvarende lite om hvordan turistklassen var.

Yeah rite.... Så dersom prisen hadde vært lik og du skal fly til USA velger du heller å sitte som krøtter istedetfor konkurrenter som har bedre plass fordi KLM er så bra???? :rolleyes: Kan du med hånda på hjertet si at du noen gang har betalt MER for å få fly KLM langt? PS! KLM er IKKE NW, det er et annet flyselskap som er i samme allianse som KLM :rolleyes:


Forøvrig er ikke pris eneste grunn til å velge KLM. Jeg begynte å bruke dem på grunn av et europeisk nettverk som passet min forrige jobb meget bra. Jeg valgte dem nylig igjen for ferie. Da var riktignok pris viktig, men det faktum at jeg fikk 33-34" beinplass tilbake fra USA (NW 757) og at de var en av få selskaper som klarte å få til en open jaw med Montreal og Boston på fornuftig måte var heller ikke uvesentlig.

Så du synes NW er bra eller KLM? :rolleyes:

Bor du i Amsterdam, er jo nettverket glimrende å reise i jobb med. Bor man i Oslo er SAS (og til dels DY) beste alternativ å reise ut i Europa med. Jeg håper din arbeidsgiver stiller krav til reisetid og produktivitet.. Jeg klarte ikke å finne en eneste destinasjon ute i Europa som ikke SAS server (bortsett fra Rotterdam og Eindhoven :D. Det tok dog 9 timer å fly dit med KLM..) selv eller via partnere, de aller fleste alternativer (over 90%) var SAS alltid raskest til og fra.

Her er reisetiden til 3 typiske business destinasjoner i Europa:

LHR
SK803 avgang 0750, ankommer 0920
KL1140/KL1009 avgang OSL 0625, ankommer LHR 1045
Reiser du fra BGO/SVG/TRD rekker du lett SK803 og vil lande 0920

Retur på ettermiddagen:
SK812 1730, ankommer 2040
KL1022/KL1151, 1710 ankommer 2220


Kan jo også legges til at dersom businessen/møtet er i City (noe det ofte gjør) flyr SAS også dit direkte fra OSL

Frankfurt
LH3137 0645, ankommer 0845
Skal du til Frankfurt, kan du ikke fly KLM. Du ankommer nemlig når møtet er over: Avgang 0625, ankomst 1505
Flyr man AF via CDG, e det mulig. Da ankommer man 1110

Returen:
SK4756, 1720, ankommer 1915
KL1772/1151, ankommer 2220

Brussel
SK4743, 0745, ankommer 0945
KL1140, 0640, ankommer 1015

Retur
SK4745, 1705 ankommer 1905
Retur med OK via PRG 1735 ankommer OSL 2140

Det samme gjelder destinasjoner over hele nord Europa og de baltiske stater. Dersom du gjør business på syden destinasjoner har SAS minst direkte på morran eller kvelden, ofte begge veier. Dog er dekningen perfekt via CPH som har kortere transfer tid i alle alternativer jeg kikket på.

Valget for forretningsfolk på østlandet er soleklart i mine øyne. For SVG/BGO/TRD er SAS transfer på OSL alltid raskere på morran enn via AMS. Så du vil betale mer for å ankomme i snitt to timer senere og komme hjem 2 timer senere fordi du foretrekker KLM? Vet ikke hvordan det er med deg, men 4 timer av min fritid er verdt utrolig mye når man reiser mye i jobben.

Og hva står da igjen???? Pris, pris og atter pris....

Vær ærlig og kall en spade for en spade...
 
Last edited:
Det er mange som bryr seg om pris når de flyr, hvorfor skulle man ikke det?

Klart det er viktig! Og det er nettopp derfor KLM har såpass stor suksess i Norge. Skjønner ikke hvorfor folk har problem med å innse det

At AMS er en bra transferflyplass dersom du flyr KLM er vel strengt tatt en positiv ting. Er vel ingen grunn til å bytte mellom UA og SK der. Muligens bedre med FRA?

20 min taxing er muligens lenge, men en unngår nå å stå helt stille i kø som nummer 20 for take-off.

ER jo litt dumt at AMS ikke legger til rette for andre flyselskaper enn KLM? SK til AMS og UA til ORD er ofte priset mye lavere enn FRA og har meget god connection tid. (pris er også viktig for meg ;)) Men du må ta beina fatt for å rekke dette.. På returen er det litt mer tid og da er det jo ikke noe problem. Nå er det ingen andre flyplasser enn LHR som har 20 fly på vent for take off i Europa.

Jeg husker veldig godt en del slitsomme turer til Værnes fra ymse steder rundt omkring i verden. Først en lang flytur fra Asia eller Amerika til Frankfurt eller Heathrow, deretter til Oslo (av og til innom CPH på veien), for så å hente baggasje, gå gjennom tollen, og sjekke inn på nytt. Den siste timen fra Oslo til Værnes var ofte svært lang. Jeg, og flere med meg, er villige til å betale litt ekstra for å unngå OSL, det være seg ved å fly direkte til CPH eller AMS. Hjemreisen blir faktisk mye enklere når du slipper å bale med baggasjen på Gardermoen.


På oversjøisk er jeg enig med deg, men til destinasjoner i Europa spiller det jo ingen rolle dersom du gjør transfer på OSL mot AMS?
 
På oversjøisk er jeg enig med deg, men til destinasjoner i Europa spiller det jo ingen rolle dersom du gjør transfer på OSL mot AMS?

Det er fortsatt mye enklere å gjøre unna tollkontrollen på Værnes, men om transfer skjer i CPH, ARN eller AMS betyr svært lite (i alle fall for meg). Og jeg skulle mer enn gjerne ha sett LH i TRD.
 
Last edited:
Reisende fra BGO/SVG/TRD vil for enhver pris unngå transfer på OSL. Ikke uten grunn at KL gjør så stor suksess i disse byene pluss LH i SVG og nå BGO.

I tillegg er det som påpekt over deilig og slippe tollkontroll og ny innsjekk på OSL på retur til gamlelandet.
 
Back
Top