Da er tiden endelig kommet for min første trip report på dette forumet. Jeg har hatt mye glede av rapportene andre har lagt ut, så nå tenkte jeg det var på tide å legge ut noe selv også.
Denne gangen gikk turen gikk til Rio De Janeiro for et fem dager langt opphold i forbindelse med jobb. Det som var spesielt spennende denne gangen var at jeg skulle få teste ut KLM sitt Economy Comfort-produkt. Den eneste forskjellen mellom Economy og Economy Comfort er at sistnevnte har en seat pitch på 35" kontra 31" samt dobbelt så mye recline i setet. Vi snakker altså ikke om et produkt som ligger mellom Economy og Business, slik som f.eks. Premium Voyageur hos Air France. Likevel, alle som har lange bein vet at 31" er en sann lidelse på long haul, så ca 10 cm ekstra utgjør en enorm forskjell. Prisen for oppgradering til Economy Comfort er da også vesentlig lavere enn prisen for Premium Voyageur. Er du Flying Blue Platinum eller reiser på fleksibel billett så er oppgraderingen gratis og automatisk.
Reiseruten var som følger:
Trondheim - Amsterdam
Fra: Trondheim Lufthavn, Værnes (TRD)
Til: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Dato: 24.02.2013
Flight: KL1172
Flytype: Embraer ERJ-190
Reg: PH-EZD
Sete: 10F (Y)
Amsterdam - Rio de Janeiro
Fra: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Til: Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG)
Dato: 24.02.2013
Flight: KL705
Flytype: Boeing 777-200
Reg: PH-BQG
Sete: 11A (M)
Rio de Janeiro - Amsterdam
Fra: Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG)
Til: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Dato: 28.02.2013
Flight: KL706
Flytype: Boeing 777-200
Reg: PH-BQP
Sete: 12J (M)
Amsterdam - Trondheim
Fra: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Til: Trondheim Lufthavn, Værnes (TRD)
Dato: 01.03.2013
Flight: KL1175
Flytype: Embraer ERJ-190
Reg: PH-EZR
Sete: 17A (Y)
Vel igjennom innsjekking og sikkerhetskontroll på Værnes var jeg klar for første etappe ned til Amsterdam på 06:05-flyet.
Turen fra Trondheim til Amsterdam var uten de helt store begivenhetene. Serveringen til KLM var ganske klassisk for europeiske flygninger.
Ved ankomst i Amsterdam var det bare å komme seg igjennom passkontrollen, ut av Schengen-området og sette kursen for KLM Crown Lounge. Jeg har ingen status hos KLM, men Flying Blue Petroleum Club gir meg full lounge-tilgang i Amsterdam.
KLM-loungene i Amsterdam synes jeg er helt på det jevne. Det kommer an på hvor godt vant man er. Loungene til KLM synes jeg er sammenliknbare med SAS sine lounger i Skandinavia. Den største forskjellen er at de er mye, mye større. Når det er mye folk så virker de overfylte, men desto mer romslig når det er lite folk.
På loungen fikk jeg meg et rundstykke, litt ost og litt skinke før neste flight. Det mest umiddelbare forbedringspotensialet på KLM sine lounger er kanskje det beskjedne utvalget av mat.
Jeg gikk til gaten, og kom meg vel fram til sete 11A i KLM på sin Boeing 777-200 med kurs for Rio De Janeiro. Kort tid etter avgang ble det servert forfriskninger.
Jeg fikk bekreftet at i Economy Comfort er det tilfredsstillende med plass for en som er 187 cm lang (relativt sett, for økonomi å være). Setet er fortsatt smalt, men det er levelig.
Rett før landing i Rio De Janeiro ble det servert et lett pizzamåltid. Middagen, som ble servert etter avgang i Amsterdam, besto av et pastamåltid. Jeg glemte å ta bilde. Jeg har fortsatt en læringskurve å gå igjennom som reisejournalist før jeg kan måle meg med eliten på dette forumet.
I Rio De Janeiro gikk mesteparten av tiden med til møteaktivitet. Men jeg fikk til en dag som turist også. Her ser vi Cristo Redentor.
Sørlige Rio sett fra Cristo Redentor. Fra venstre: Ipanema, Leblon.
Fra samme utkikkspunkt. I forgrunn: Botafogo. Bak til høyre: Copacabana. I bakgrunnen ses også Pão de Açúcar.
Favela.
Pão de Açúcar.
Fra Pão de Açúcar har man meget god oversikt over lokalflyplassen Aeroporto Santos Dumont. Jeg er sikker på at det er mange på dette forumet som kjenner igjen flyplassen fra denne fantastiske videoen.
Fra samme utskikkspunkt har man god oversikt over Rio De Janeiro. Copacabana til venstre og Botafogo til høyre.
Etter fire netter i byen var det på tide å dra tilbake over Atlanterhavet igjen. Etter 1.5 time i taxi ankom jeg Galeão International Airport. Denne flyplassen er ikke spesielt imponerende og definitivt ikke like spektakulær som resten av byen. Flyplassen virker trang og lite moderne. Hvordan de skal klare seg med dette under VM i fotball og OL er for meg en gåte. Her ser vi avgangshallen.
Ombord i flyet fikk jeg tatt et bilde som viser den ekstra benplassen i Economy Comfort.
Ved ankomst i Amsterdam tok jeg et bilde av flyet (Boeing 777-200, reg. PH-BQP). Jeg gikk igjennom passkontrollen og rett til KLM sin Crown Lounge. Etter en times venting på loungen gikk flyet til Trondheim.
Alt i alt en fin tur med KLM til Rio De Janeiro. Jeg er egentlig ikke noen stor tilhenger av KLM, eller andre europeiske flyselskap forøvrig. Jeg foretrekker asiatisk eller sandkasse. Med Economy Comfort mener jeg derimot at KLM er inne på noe. Hvis man reiser på fleksibel billett, slik man ofte gjør i jobbsammenheng, så får man automatisk sitte i Economy Comfort. I verste fall må man betale en mindre sum for å oppgradere. For meg er benplass såpass viktig at jeg er villig til å fire på kravene når det gjelder service, mat og inflight entertainment for å få 10 cm ekstra benplass på long haul. Jeg tror Economy Comfort er et interessant alternativ for reisende med samme prioriteringer som meg selv, og for reisende som ikke har anledning til å fly business class.
Jeg håper denne rapporten falt i smak, og jeg ser fram til å skrive flere :up:
TRDmiler
Denne gangen gikk turen gikk til Rio De Janeiro for et fem dager langt opphold i forbindelse med jobb. Det som var spesielt spennende denne gangen var at jeg skulle få teste ut KLM sitt Economy Comfort-produkt. Den eneste forskjellen mellom Economy og Economy Comfort er at sistnevnte har en seat pitch på 35" kontra 31" samt dobbelt så mye recline i setet. Vi snakker altså ikke om et produkt som ligger mellom Economy og Business, slik som f.eks. Premium Voyageur hos Air France. Likevel, alle som har lange bein vet at 31" er en sann lidelse på long haul, så ca 10 cm ekstra utgjør en enorm forskjell. Prisen for oppgradering til Economy Comfort er da også vesentlig lavere enn prisen for Premium Voyageur. Er du Flying Blue Platinum eller reiser på fleksibel billett så er oppgraderingen gratis og automatisk.
Reiseruten var som følger:
Trondheim - Amsterdam
Fra: Trondheim Lufthavn, Værnes (TRD)
Til: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Dato: 24.02.2013
Flight: KL1172
Flytype: Embraer ERJ-190
Reg: PH-EZD
Sete: 10F (Y)
Amsterdam - Rio de Janeiro
Fra: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Til: Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG)
Dato: 24.02.2013
Flight: KL705
Flytype: Boeing 777-200
Reg: PH-BQG
Sete: 11A (M)
Rio de Janeiro - Amsterdam
Fra: Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG)
Til: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Dato: 28.02.2013
Flight: KL706
Flytype: Boeing 777-200
Reg: PH-BQP
Sete: 12J (M)
Amsterdam - Trondheim
Fra: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Til: Trondheim Lufthavn, Værnes (TRD)
Dato: 01.03.2013
Flight: KL1175
Flytype: Embraer ERJ-190
Reg: PH-EZR
Sete: 17A (Y)
Vel igjennom innsjekking og sikkerhetskontroll på Værnes var jeg klar for første etappe ned til Amsterdam på 06:05-flyet.

Turen fra Trondheim til Amsterdam var uten de helt store begivenhetene. Serveringen til KLM var ganske klassisk for europeiske flygninger.

Ved ankomst i Amsterdam var det bare å komme seg igjennom passkontrollen, ut av Schengen-området og sette kursen for KLM Crown Lounge. Jeg har ingen status hos KLM, men Flying Blue Petroleum Club gir meg full lounge-tilgang i Amsterdam.

KLM-loungene i Amsterdam synes jeg er helt på det jevne. Det kommer an på hvor godt vant man er. Loungene til KLM synes jeg er sammenliknbare med SAS sine lounger i Skandinavia. Den største forskjellen er at de er mye, mye større. Når det er mye folk så virker de overfylte, men desto mer romslig når det er lite folk.

På loungen fikk jeg meg et rundstykke, litt ost og litt skinke før neste flight. Det mest umiddelbare forbedringspotensialet på KLM sine lounger er kanskje det beskjedne utvalget av mat.

Jeg gikk til gaten, og kom meg vel fram til sete 11A i KLM på sin Boeing 777-200 med kurs for Rio De Janeiro. Kort tid etter avgang ble det servert forfriskninger.

Jeg fikk bekreftet at i Economy Comfort er det tilfredsstillende med plass for en som er 187 cm lang (relativt sett, for økonomi å være). Setet er fortsatt smalt, men det er levelig.

Rett før landing i Rio De Janeiro ble det servert et lett pizzamåltid. Middagen, som ble servert etter avgang i Amsterdam, besto av et pastamåltid. Jeg glemte å ta bilde. Jeg har fortsatt en læringskurve å gå igjennom som reisejournalist før jeg kan måle meg med eliten på dette forumet.

I Rio De Janeiro gikk mesteparten av tiden med til møteaktivitet. Men jeg fikk til en dag som turist også. Her ser vi Cristo Redentor.

Sørlige Rio sett fra Cristo Redentor. Fra venstre: Ipanema, Leblon.

Fra samme utkikkspunkt. I forgrunn: Botafogo. Bak til høyre: Copacabana. I bakgrunnen ses også Pão de Açúcar.

Favela.

Pão de Açúcar.

Fra Pão de Açúcar har man meget god oversikt over lokalflyplassen Aeroporto Santos Dumont. Jeg er sikker på at det er mange på dette forumet som kjenner igjen flyplassen fra denne fantastiske videoen.

Fra samme utskikkspunkt har man god oversikt over Rio De Janeiro. Copacabana til venstre og Botafogo til høyre.

Etter fire netter i byen var det på tide å dra tilbake over Atlanterhavet igjen. Etter 1.5 time i taxi ankom jeg Galeão International Airport. Denne flyplassen er ikke spesielt imponerende og definitivt ikke like spektakulær som resten av byen. Flyplassen virker trang og lite moderne. Hvordan de skal klare seg med dette under VM i fotball og OL er for meg en gåte. Her ser vi avgangshallen.

Ombord i flyet fikk jeg tatt et bilde som viser den ekstra benplassen i Economy Comfort.

Ved ankomst i Amsterdam tok jeg et bilde av flyet (Boeing 777-200, reg. PH-BQP). Jeg gikk igjennom passkontrollen og rett til KLM sin Crown Lounge. Etter en times venting på loungen gikk flyet til Trondheim.

Alt i alt en fin tur med KLM til Rio De Janeiro. Jeg er egentlig ikke noen stor tilhenger av KLM, eller andre europeiske flyselskap forøvrig. Jeg foretrekker asiatisk eller sandkasse. Med Economy Comfort mener jeg derimot at KLM er inne på noe. Hvis man reiser på fleksibel billett, slik man ofte gjør i jobbsammenheng, så får man automatisk sitte i Economy Comfort. I verste fall må man betale en mindre sum for å oppgradere. For meg er benplass såpass viktig at jeg er villig til å fire på kravene når det gjelder service, mat og inflight entertainment for å få 10 cm ekstra benplass på long haul. Jeg tror Economy Comfort er et interessant alternativ for reisende med samme prioriteringer som meg selv, og for reisende som ikke har anledning til å fly business class.
Jeg håper denne rapporten falt i smak, og jeg ser fram til å skrive flere :up:
TRDmiler