KLM på Torp

LarsJohansen

ScanFlyer Blue
KLM på Torp

I dag kjørte jeg innom Torp en tur og på vei mot terminalen observerte jeg et KLM-fly som taxet ut fra terminalen mot rullebanen. Når jeg var ferdig kjørte jeg ut fra flyplassen igjen og så da at KLM-flyet stod på andre siden av rullebanen. Jeg kjørte bort til gjerdet ved Pilot flyskole for å se nærmere, og flyet ble stående der vel og lenge (10 min) før jeg ikke hadde tålmodighet mer og dro videre. Flyet stod ikke på rullebanen for et Widerøe-fly tok av mens det stod der og flyet hadde ikke noen lys på. I det jeg svingte ut fra flyplassen så det ut som om den fremre døren var åpnet, men det er jeg ikke helt sikker på.
Noen som vet hva som var grunnen til at flyet stod der?
 
Re: KLM på Torp

Nei, dette var i formiddag. Mellom to og tre en gang. Ser at KLM hadde en avgang til Amsterdam 14.15 som gikk 14.29 og det kan stemme at jeg var der rundt den tiden.
 
Re: KLM på Torp

I dette tilfelle, er vel en CTOT på plass. CTOT 1229Z grunnet Airtraffic restrictions enroute eller noe sånt?
Så lenge man prater en 10-30 min etter rutetid, er det normal prosedyre "å pushe på rutetid".

Dessuten kan man vel ikke oppholde bakkeansatte heller? De har jo normalt andre oppgaver som må taes fatt på etter avgang.

Noen selskaper blir gjerne ståendes på gate til CTOT xx:xx minus 10-15min (taxetid)
for å spare fuel...
 
Re: KLM på Torp

Men flyet hadde ingen lys på altså hadde den ikke motorene i gang. Er det vanlig å slå av motorene mens man venter på slot? Torp er jo ingen stor flyplass så man blir vel sjeldent stående veldig lenge, eller?
 
Re: KLM på Torp

Men flyet hadde ingen lys på altså hadde den ikke motorene i gang. Er det vanlig å slå av motorene mens man venter på slot? Torp er jo ingen stor flyplass så man blir vel sjeldent stående veldig lenge, eller?

Det er nok inn til Amsterdam/underveis i Europa som er problemet, ikke ut fra Torp.
 
Back
Top