• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LH Lufthansa passasjerer måtte overnatte ombord

Noen som vet hva max kjøretid for en buss sjåfør er? Når man vet hva som blir forventet av pilotene i Europa når det kommer til arbeidstid.

Noen som vet hva max kjøretid for en buss sjåfør er? Når man vet hva som blir forventet av pilotene i Europa når det kommer til arbeidstid.
I Norge så er det max 5 timer x 2 (med pause i mellom) per 24 timer.
Jeg mener å ha hørt fra en venn som er bussjåfør at det også er en limit per måned.
Kjøretiden blir registrert elektronisk da dem må logge seg inn i bussenes system før dem for startet bussen.
Hvis dem overskrider disse maksgrensene så er konsekvensene det samme som for pilotene, dem mister lisensen (som ikke er det samme som førerkort for oss andre).
Tyskland har de samme reglene som i Norge pga EU/ EØS.
Om reglene/ loven også gjelder på lukkede områder som flyplasser vet jeg ikke.

Jeg mener å ha hørt fra en venn som er bussjåfør at det også er en limit per måned.
Kjøretiden blir registrert elektronisk da dem må logge seg inn i bussenes system før dem for startet bussen.
Hvis dem overskrider disse maksgrensene så er konsekvensene det samme som for pilotene, dem mister lisensen (som ikke er det samme som førerkort for oss andre).
Takk, kan noen nevne hva pilotene har å forholde seg etter? Langt iver 10 timer….

Så enkelt er det ikke (og du må ha pause etter 4,5 timer kjøring)
For passasjertransport i rute på linjer under 50 km. er det ikke krav til kjøre- og hviletider - dette ivaretas av tariffavtaler
Definisjonen på veitransport i denne sammenhengen er også kjøring på helt eller delvis offentlig vei - det er det vel neppe internt på en flyplass

Så enkelt er det ikke (og du må ha pause etter 4,5 timer kjøring)
For passasjertransport i rute på linjer under 50 km. er det ikke krav til kjøre- og hviletider - dette ivaretas av tariffavtaler
Definisjonen på veitransport i denne sammenhengen er også kjøring på helt eller delvis offentlig vei - det er det vel neppe internt på en flyplass
Nå tok jeg bare ting fra husken av det vennen min har fortalt og siden han kun kjører lokaleruter (alle under 50 km) så var det nok sikkert tariffavtalen kan refererte til.

Ifølge dette documentet så er Max duty for piloter (uten ekstra pilot) 13 timer så lenge det er Max 2 legs den dagen.
Men Commander (kapteinen) kan forlenge den med 2 timer under visse forhold og med hele crewet (inkl kabin) godkjennelse.
Jeg er lite oppdatert på de norske reglene, men hører på kompiser som har mye lengre dager enn vi har i USA. Jeg tror de kan jobbe mer enn du nevner, men vet ikke. Men den forlengelsen har vi og. Så har noen en GOD forklaring på hvorfor en bussjåfør som kjører en strekning på et par hundre meter skal ha mye strengere regler for jobb og hvile enn piloter som skal til Singapore midt på natta?
Er de så mye bedre på forhandlinger?

Jeg er lite oppdatert på de norske reglene, men hører på kompiser som har mye lengre dager enn vi har i USA. Jeg tror de kan jobbe mer enn du nevner, men vet ikke. Men den forlengelsen har vi og. Så har noen en GOD forklaring på hvorfor en bussjåfør som kjører en strekning på et par hundre meter skal ha mye strengere regler for jobb og hvile enn piloter som skal til Singapore midt på natta?
Er de så mye bedre på forhandlinger?
De 13. timene for pilotene er vel standard grensen for 2 pilot crew, så finnes det jo unntak som øker eller minske den.

Når det kommer til buss - og yrkessjåfører så vil jeg tro at grunnen til at den er lavere enn piloter er at dem er alene bak rattet og ikke har ekstra sjåfør til å passe på, slik man har på fly. Itillegg så mangler dem automatikken (inkl autopilot) som man har på fly.
Alt dette gjør at dem har en helt annen type belastning (inkl fulltid konsentrasjon) enn piloter.

Tyskland i et nøtteskall. Ingen tar ansvar eller ønsker å gjøre noe ut over det som står i deres arbeidsinstruks. Hele opplegget ble nok møtt av skuldertrekk fra de fleste i Lufthansa og på flyplassen, for sånn er det bare, er flyplassen stengt kan man ikke gjøre noe. Stengt er stengt, hjelper ikke om man er døende, om man er det utenfor åpningstiden....
Ingen tar ansvar eller ønsker å gjøre noe ut over det som står i deres arbeidsinstruks
Vel ikke bare i Tyskland, opplevd det samme i CPH:(

Dette er jo ikke noe verre enn en helt vanlig returflyging fra USA med avgang i 21-tiden europeisk tid og landing i 05-tiden når morgenskiftet dukket opp! I dette tilfellet er det jo heller ikke så nøye om en er trøtt siden flyet står godt parkert på bakken og arbeidstid er jo mer eller mindre irrelevant når en har landet og motorene er slått av, så de kunne sittet der i dagesvis 😝

Takk og pris at det ikke var meg, sier jeg bare...

De 13. timene for pilotene er vel standard grensen for 2 pilot crew, så finnes det jo unntak som øker eller minske den.

Når det kommer til buss - og yrkessjåfører så vil jeg tro at grunnen til at den er lavere enn piloter er at dem er alene bak rattet og ikke har ekstra sjåfør til å passe på, slik man har på fly. Itillegg så mangler dem automatikken (inkl autopilot) som man har på fly.
Alt dette gjør at dem har en helt annen type belastning (inkl fulltid konsentrasjon) enn piloter.
Slett ikke et stikk mot yrkessjåførerer, men jeg finner lite fornuft i at to like trøtte piloter som jobber over mange tidssoner skal kunne jobbe 5 timer lengre enn en bussjåfør som kjører innenfor et lite avgrenset område.

Slett ikke et stikk mot yrkessjåførerer, men jeg finner lite fornuft i at to like trøtte piloter som jobber over mange tidssoner skal kunne jobbe 5 timer lengre enn en bussjåfør som kjører innenfor et lite avgrenset område.
Personlig mening:
Dette har ingen ting med reell belastning eller hvem som er mer trøtt eller har mer autopilot, dette er ren lobbyisme. EUs flylobbyister har jobbet bedre og har hatt mer penger (?) å rutte med, enn de som jobber med buss/yrkestrafikk. Businesseurope og A4E (hvor Lufthansa og Ryanair jobber sammen, blandt annet :D ) er blandt de sterkeste lobbygruppene i Europa.
Min arbeidsteori er at lobbyistene for buss/yrkestrafikk ikke er like sterke.
Dessverre finnes det ikke en komplett oversikt over hvordan pengene flyter i Europeisk lobbyisme. Men her finnes det en oversikt over det som blir "frivillig informert om". Tipper Lufthansa ikke er superkeen på at folk flest skal se hvor mye penger de legger i årlig for å påvirke regelverket til fordel for de og til ulempe for passasjerene (hvis man går på A4Es hjemmeside er det første som popper opp at de vil ha slutt på EU261 :D).... Meeeen. Tja. Kan kanskje noen økonomi-tall-wizards her på forumet hente ut data på om min arbeidsteori er riktig? https://www.lobbyfacts.eu/

Og det var heller ikke noen stikk imot piloter fra min side.
Jeg prøvde bare å resonnere meg frem til hvorfor yrkessjåfører har kortere duty tid enn piloter.

Og jeg forsto også at heller ikke du mente det når du spurte.

Dette blir advokatmat, nå er jeg juridisk ett nullnummer, men at "staatsanwaltschaft ermittelt" betyr vel sånn ca så mye som at advokatene fra staten undersøker saken for å se om det kan ha skjedd lovbrudd mot menneskene som satt fast i flyene over natten.

Hvem skulle trodd dét liksom. Det sitter ørten folk i forskjellige posisjoner i et flyselskap, at ingen av de kjente på den der "shit is about to hit the fan"-følelsen av en stein som synker ned i magen, bretta opp ermene og fant en kreativ løsning. Det er jo i grunnen også veldig tysk, å være redd for konsekvensene (her er f.eks alle husdyreiere forsikret i tilfelle hunden din dytter noen overende, da kan du måtte betale millioner i erstatning). Hvis postbudet ramler i oppkjørselen din er du ansvarlig for all behandling og eventuelt hele arbeidsløstrydga hvis vedkommende ikke kan utføre yrket sitt lenger.

Back