TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt
Det jeg har litt problemer med å forstå er at selve flytypen er den del av avtalen mellom kunde og flyselskap. Jeg oppfatter fokuset på B787 som å være en ren markedsføringsgimmick, langt på vei på samme måte som at man kommuniserer nye fly, punktlighet, bedre tid, osv. i andre dimensjoner.
Jeg tror f.eks. ikke det står noe conditions of carriage til Norwegian om flytype, så da lurer jeg på om kontraktsretten er slik at alt som er (eller ikke er) en del av kontrakten skal spesifiseres eksplisitt eller om det er underforstått i luftfarten at equipment change kan forekomme og at dette ikke innebærer noen rettigheter for kundene så fremt selskapet bringer kunden til destinasjonen som er avtalt (jeg tenker da på det du skriver om relevante forbehold - skriftlig eller underforstått). Jeg ser bort fra tilleggstjenester som kunden eksplisitt betaler for i bookingsprosessen (bagasje, setereservasjon, mat, osv.) - om dette ikke leveres så er det vel rimelig at disse utgiftene refunderes.
Det er greit nok at det står i bookingdialogen, men når kunden kommer dit så har man vel stort sett gjort et valg av flyselskap (man velger ikke der & da avganger med eller uten B787, men dette er gjort i "trinnet" før). Dvs. man gjør et valg av selskap basert på den generelle markedsføringen av produktet (hvor det at DY/DU flyr med nye B787 kan være et av disse elementene). Er det en del av kontrakten?
Neida, ingen fare. Dette er bare reklame. Hvis den er villedende, må de bare slutte med det, ev. blir det en bot. Avtalen mellom selskap og kunde (som er noe annet) tar de relevante forbeholdene (skriftlig eller underforstått).
Det jeg har litt problemer med å forstå er at selve flytypen er den del av avtalen mellom kunde og flyselskap. Jeg oppfatter fokuset på B787 som å være en ren markedsføringsgimmick, langt på vei på samme måte som at man kommuniserer nye fly, punktlighet, bedre tid, osv. i andre dimensjoner.
Jeg tror f.eks. ikke det står noe conditions of carriage til Norwegian om flytype, så da lurer jeg på om kontraktsretten er slik at alt som er (eller ikke er) en del av kontrakten skal spesifiseres eksplisitt eller om det er underforstått i luftfarten at equipment change kan forekomme og at dette ikke innebærer noen rettigheter for kundene så fremt selskapet bringer kunden til destinasjonen som er avtalt (jeg tenker da på det du skriver om relevante forbehold - skriftlig eller underforstått). Jeg ser bort fra tilleggstjenester som kunden eksplisitt betaler for i bookingsprosessen (bagasje, setereservasjon, mat, osv.) - om dette ikke leveres så er det vel rimelig at disse utgiftene refunderes.
Det er greit nok at det står i bookingdialogen, men når kunden kommer dit så har man vel stort sett gjort et valg av flyselskap (man velger ikke der & da avganger med eller uten B787, men dette er gjort i "trinnet" før). Dvs. man gjør et valg av selskap basert på den generelle markedsføringen av produktet (hvor det at DY/DU flyr med nye B787 kan være et av disse elementene). Er det en del av kontrakten?
Last edited: