Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Da fikk man endelig et vel gjennomtenkt og greit svar. Flyklagenemnda neste. Noen som har innspill på hva man skal ta med til den?
Hva du skal ha med i klagen fremgår av transportklagenemda sin hjemmeside:
*Opplysninger om påklaget reise (flightnummer, avreise- og ankomststed, reisetidspunkt, redegjørelse for hendelsesforløpet).
*Opplysninger om din klage til motpart og avslag fra motpart (datoer, kort forklaring).
*Dokumentasjon som du kan legge ved (reisedokumenter, klagen til motpart, avslag fra motpart, evt. annen korrespondanse med motpart).
*Ved erstatningskrav bør du dokumentere det økonomiske tap du har lidt.

I tillegg bør du, uten skrivefeil, presist formulere argumenter for hvorfor du skal ha krav på kompensasjon, da i form av prisavslag gunnet mangel ved tjenesten e.l.

(Litt OT: En liten bemerkning, sml dine tidligere innlegg: Merk at forbrukerkjøpsloven IKKE kommer direkte til anvendelse ved kjøp av tjenester, som en flyreise jo er, jf. fkjl § 1 annet ledd "ting". Bestemmelsene i kjøpslovgivningen kan likevel brukes til å oppstille generelle kontraktsrettlige prinsipp, slik som prisavslag, men det blir uansett feil å bygge en klage utelukkende basert på forbrukerkjøpsloven.)

Kan ikke se at noen lignende saker har blitt avgjort i nemnda, så blir interessant å se hva utfallet av klagen blir.

Edit: Viktig at du uansett går grundig gjennom vilkårene for reisen og ser om bytte av equipment er nevnt der og evt. hva.
 
Last edited:
Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Gjør som LN-AØR skriver. Bare ta med relevante fakta, ikke noe annet. Og for all del: Ikke belær nemnda om juss!! Da går du garantert på en smell. For da flyttes fokus fra sak til regler, og du får en forklaring på hvordan reglene egentlig er, og beskjed om at du har misforstått, og så blir det avslag. Nei, få fram faktum tydelig, så får du vurdert om du ut fra omstendighetene har krav på kompensasjon av noe slag. Og det kan være nyttig for alle.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Mod/* Det har blitt ryddet i tråden. Vennligst hold dere til topic som er trådstarters klage og eventuelle muligheter for kompensasjon.*
 
Last edited:
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Takker for innspill så langt.

Er det noen som har innspill til konkrete formuleringer av argumentasjon for min sak her?

Som folk sier vil det jo være første gang en slik sak prøves i nemda, og jeg tror det er i alles interesse at den da presenteres så sterkt som mulig.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Da har jeg fått vedtak fra nemnda.

Og jeg er meget fornøyd!

Jeg er usikker på om jeg kan legge ut hele vedtaket her før den publiseres på deres nettsider.

Men kan si såpass som at jeg ble hørt, og at flyselskapet må stå ansvarlig for sin markedsføring og gjennomføre det de lover.

Ettersom jeg betalte 1800 t/r for reisen har det ikke mye å si for meg, men for mange andre vil det være betydelig å hente i dette tilfelle.

Såååå konklusjonen er at flyklagenemda ser at produkt avvikende fra markedsføring er satt til:

Avslag på 10% av reisens pris.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Avslag på 10% av reisens pris.

Gratulerer, men ser også at Flyklagenemda landet på en litt mer edrulig kompensasjon enn hva du ba om. 50% var tydeligvis i overkant ;)
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Gratulerer, men ser også at Flyklagenemda landet på en litt mer edrulig kompensasjon enn hva du ba om. 50% var tydeligvis i overkant ;)


Det er helt sant, men man kan jo aldri få mer enn man ber om, slik at da må man jo be om litt mer. Ellers har man jo et dårlig utgangspunkt for forhandling :)
 
Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det er helt sant, men man kan jo aldri få mer enn man ber om, slik at da må man jo be om litt mer. Ellers har man jo et dårlig utgangspunkt for forhandling :)

Grattis! :D Ser fram til å få se avgjørelsen. Husk likevel rådene her inne om å kreve det du mener du har krav på, ikke mer. Siden du ba om vesentlig mer enn du fikk, fikk du ikke fullt medhold. Hadde det vært en rettssak, kunne du f.eks. tapt saksomkostningene. Du risikerer å tape saken og, siden argumentene ikke henger i hop med kravet.
 
Last edited:
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Fantastisk! Jeg var en av de mer skeptiske, men bra for deg at du fikk gjennomslag!:)
Regnet i grunn med at sjangsen uansett ville være større hos flyklagenemnda enn hos Norwegian..
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det er helt sant, men man kan jo aldri få mer enn man ber om, slik at da må man jo be om litt mer. Ellers har man jo et dårlig utgangspunkt for forhandling :)

En nemndsavgjørelse er ikke en forhandlingssituasjon, de skal forsøke å finne rett svar - ikke ta utgangspunkt i krav og motkrav og finne ut hva som ligger i midten ;)

Men gratulerer med å vinne frem!
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Da har jeg fått vedtak fra nemnda.

Og jeg er meget fornøyd!

Jeg er usikker på om jeg kan legge ut hele vedtaket her før den publiseres på deres nettsider.

Men kan si såpass som at jeg ble hørt, og at flyselskapet må stå ansvarlig for sin markedsføring og gjennomføre det de lover.

Ettersom jeg betalte 1800 t/r for reisen har det ikke mye å si for meg, men for mange andre vil det være betydelig å hente i dette tilfelle.

Såååå konklusjonen er at flyklagenemda ser at produkt avvikende fra markedsføring er satt til:

Avslag på 10% av reisens pris.

Fantastisk med så mye jobb for å sitte igjen med en rabatt på 180kr.
Må finne noe selv å klage på snart... ;)
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Fantastisk med så mye jobb for å sitte igjen med en rabatt på 180kr.
Må finne noe selv å klage på snart... ;)

Blir jo evt bedre for de familier og andre som har betalt mange flere tusen enn meg for biletten sin da.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det skal du ha Jalig, du har kjørt på. Ikke noe jeg ville brydd meg med, da tiden du har brukt på alt dette nok ikke står i forhold til kompensasjonen(prisavslaget). Dog er det jo en rettesnor som sikkert alle selskap fanger opp og med dette får vi bukt med noe flyktig markedsføring(selv om jeg mente i dette tilfelle at det var godt opplyst at vi måtte ha med underholdning selv for å få tiden til å gå). Godt jobba!!!
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ser ut som Flyklagenemnda har bestemt at Norwegian må refundere ti prosent av billettprisen for passasjerer som ikke fikk "Dreamliner-opplevelsen".

Norwegian er ikke fornøyd med dette... Da ser det jo ut som at alle som har bått A340 isteden for 787 kan og bør kreve å få tilbake penger fra Norwegian! :)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2705732.ece
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ser ut som Flyklagenemnda har bestemt at Norwegian må refundere ti prosent av billettprisen for passasjerer som ikke fikk "Dreamliner-opplevelsen".

Norwegian er ikke fornøyd med dette... Da ser det jo ut som at alle som har bått A340 isteden for 787 kan og bør kreve å få tilbake penger fra Norwegian! :)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2705732.ece

Betyr det at man har ti % avslag i alle tilfeller der turen går med en annen flytype enn oppsatt?
F. eks dersom SAS skulle finne på å fly en rute som er oppsatt med en Airbus A340 med en Airbus A330, som følge av en teknisk feil?



Vidar
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Betyr det at man har ti % avslag i alle tilfeller der turen går med en annen flytype enn oppsatt?
F. eks dersom SAS skulle finne på å fly en rute som er oppsatt med en Airbus A340 med en Airbus A330, som følge av en teknisk feil?
Tviler på det, da SAS ikke reklamerer spesifikt med at det er A330-opplevelsen du skal få.
Norwegian bruker jo som kjent Dreamliner-opplevelsen meget aktivt i markedsføringen.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Nei det stemmer ikke. Når du snart vil kunne lese "dommen" vil du se at her har norwegian reklamert meget spesifikt og brukt flyet og dets komfortprodukter som en del av sin markedsføring. Ikke markedsføring av destinasjonen sånn sett.

Derfor er det en objektiv mangel på produktet.
Kunden fikk noe annet enn det som var reklamert. Ei heller er det ikke noe vilkårene som omhandler flybytte.

Elsker uttalelsen til Norwegian i DN saken her. Hvem skulle trodd at lille jeg skulle være med på å sette de fast ;)
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Sette en høyesterettsadvokat fast står det respekt av. Grattis!!!
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Gratulerer, men ser også at Flyklagenemda landet på en litt mer edrulig kompensasjon enn hva du ba om. 50% var tydeligvis i overkant ;)

Skal Norwegian betale 10% av en billett til 9000 kr t/r så er jo ikke kravet fra Kalig spesielt høyt. Dyrt å ikke tilby en cola og tørr baguette som plaster på såret!
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Grattis Jalig!

Trenger vel ikke forsiden i DN for å fortelle at "komiske-Skånvik" er i villrede.. hehehe. :)

Kim
 
Back
Top