Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Helt enig! Lavmål av Norwegian!

Skjønner godt at du ikke har penger til å ta risiko å gå etter Norwegian alene. Dette gjelder jo ganske mange forbrukere. Foreslår at du derfor kontakter Forbrukerombudet. Det har vært flere saker hvor de har stilt deg sammen med forbruker, og betalt eventuelle omkostinger i rettsvesnet.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det er ikke overraskende at Norwegian ikke tar avgjørelsen til følge.

Har hørt om denne saken i media tidligere, og tenkt som så at vedkommende må ha bodd under en stein for å ikke få med seg alle problemene med 787. Nå ser jeg at det er en forumdeltaker som står bak, og helt seriøst: At turen ikke ble gjennomført med 787 har ligget i kortene lenge.

Forøvrig var det en jusstudent i en eller annen nettavis som klaget på noe av det samme. Det er sikkert flere også. Men pass på at journalister som skal produsere saker ikke girer dere opp.

Å ta denne saken videre med et søksmål ville vært en oppvisning i dårlig dømmekraft, uansett hvor god økonomien er.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Å ta denne saken videre med et søksmål ville vært en oppvisning i dårlig dømmekraft, uansett hvor god økonomien er.

Tja, tolker vel Flyklagenemda dit hen at det er DY som har utvist dårlig dømmekraft.

Men du sitter kanskje på mere og bedre saksopplyaninger enn dem.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Jeg er litt delt på denne. Jeg skulle helst sett at Norwegian rettet seg etter Flyklagenemdas vedtak, men fornuften tilsier at dette er en ikke-sak.

Dels fordi dette var utenfor Norwegians kontroll, men mest fordi den såkalte Dreamliner-opplevelsen ikke er noe (de fleste) har betalt ekstra for.

Det blir litt som hvordan RBK i forkant av sine hjemmekamper har brukt spillerne aktivt i helsides annonser i Adresseavisen. "Se Bille senke lag X" osv. Kan man da kreve penger tilbake om man kommer på Lerkendal og ser at Bille starter på benken? Neppe.

For å spinne videre på sammenligningen. I denne saken starter ikke Bille kampen på benken. Han skader seg under oppvarmingen og kjøres i hui og hast til legevakta. Burde 15 000 tilskuere få tilbake 10% av billettprisen? Nei.

I min øyne strakk Norwegian seg langt, både lengre enn hva man kan forvente og hva de de strengt talt må, når de ga sine kunder tilbud om å enten endre billetter eller heve kjøpet.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Enig med Gygrid. Dette er en ikke sak. DY har gjort det de kunne ved å tilby refusjon eller ombooking.
Nærmer seg USA tilstander hvor man saksøker hverandre over bagateller. Skal man ta hensyn til alle eventualiteter
resulterer dette kun i økte billettpriser til alle fordi selskapene kan risikere søksmål mot seg. Det er ikke slik at
det er DY som må punge ut, det er faktisk oss andre passasjerer til syvende og sist. Selvsagt skal man ha forbrukerrettigheter,
men det får være grenser.

Neste blir vel at man saksøker reisebyråer hvis det begynner å regne i syden da det var sol på brosjyren...

W
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Helt enig med Norwegian i denne saken. Ikke noe grunnlag for og utbetale kompensasjon for at ikke dreamlineren var i rute på det tidspunktet. Helt utenfor Norwegians kontroll. Men så klart kunne rettet seg etter vedtaket og gi litt goodwill tilbake. Men kompensasjon for de største forsinkelsene som ble derimot, har nok mer for seg. Men det er vel en helt annen sak.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Var ikke poenget at de fortsatte å markedsføre Dreamlineropplevelsen" selv om de visste at det ikke ble noen Dreamliner?
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Kort oppsummert...

SCN2.jpg
 
Last edited:
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Kort oppsummert...

SCN2.jpg


Man gir nødvendig vis ikke blaffen selv om man er uenig.
Nemda er ikke et dømmende organ. Og man må nødvendig vis ikke følge deres konkluson.

Imm
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Tja, tolker vel Flyklagenemda dit hen at det er DY som har utvist dårlig dømmekraft.

Men du sitter kanskje på mere og bedre saksopplyaninger enn dem.

Har nok ikke bedre info nei. Men jeg siterer fra sitatet tidligere i tråden:

Selve transporten, flygningen mellom A – B til et bestemt tidspunkt, vil vanligvis være det sentrale ved en flygning. Det er i første rekke transporten man betaler for, og nemnda antar at de fleste ikke har noe forhold til hva slags flytype de skal fly med. Som oftest vil en bestemt flytype heller ikke være en del av det som er avtalt mellom passasjer og flyselskap.

Jeg har uthevet avtalt. Nemda har bare vært snille og funnet på en formulering for å begrunne det. Og kompensasjonen? 10 %? Her har man bare gitt klager medhold fordi han har klaget. Det at en klage ikke er helt urimelig og ubegrunnet betyr ikke at klager har krav på noen kompensasjon.

At selskaper setter foten ned for litt sære klager som dette er bare bra. Kostandene blir som nevnt dyttet over kundene i det lange løp.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Forøvrig var det en jusstudent i en eller annen nettavis som klaget på noe av det samme.

Forøvrig den samme jusstudenten som vi snakker om har kjørt denne saken her inne :) jalig - correct me if im wrong :)
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Var ikke poenget at de fortsatte å markedsføre Dreamlineropplevelsen" selv om de visste at det ikke ble noen Dreamliner?

Poenget er at de har lovet et produkt og ikke levert det. Paa samme vis som at om du bestilte en limo til juleball og fikk en lada. Du kom deg frem, men du betalte ogsaa for en limo.

Om du betalte 10 eller 10 000 spiller ingen rolle, det er det avtalte produktet som setter standarden for om det er mangel i leveringen.





Det er ikke overraskende at Norwegian ikke tar avgjørelsen til følge.

Har hørt om denne saken i media tidligere, og tenkt som så at vedkommende må ha bodd under en stein for å ikke få med seg alle problemene med 787. Nå ser jeg at det er en forumdeltaker som står bak, og helt seriøst: At turen ikke ble gjennomført med 787 har ligget i kortene lenge.

Forøvrig var det en jusstudent i en eller annen nettavis som klaget på noe av det samme. Det er sikkert flere også. Men pass på at journalister som skal produsere saker ikke girer dere opp.

Å ta denne saken videre med et søksmål ville vært en oppvisning i dårlig dømmekraft, uansett hvor god økonomien er.

Jeg er jussstudentnen. Og om du hadde betalt for first class med emirates og faat deg en tur i Y med royal Congo airlines tipper jeg du hadde vaert mindre happy.

Same goes here. Men selvsagt i en mindre skala .

At man skal forvente at forbrukeren uansett hvor flygeek man er skal kunne vaere oppdatert paa alt som skjer med leveranse av fly blir jo helt soekt.

Norwegian forholder seg ogsaa til Boeing i denne forbindelse som leverandør og far sikkert massive rabatter og annet gratis som kompensasjon.

Da blir det bare rett og rimelig at forbrukeren i siste ledd skal forholde seg til sin leverandør og kreve kompensasjon ved mangelfull levering.

Det er slik at man staar ansvarlig for sine underleverandører og kunde forholder seg til hovedleverandør .


Dette hadde aldri vaert mulig med eks. SAS eller de fleste andre selskap, fordi der markedsfører man prisen og destinasjonen. Da er det helt klart at annet innhold bortsett fra avtalt servicenivå er en bonus ekstra. Men om SAS hadde sagt at alle skal faa seng aa sove i paa flyet til tromso hadde man jo selvsagt hatt en case når dette ikke skjedde.



Jeg syns de fleste av de som syns at dette er en ikke sak ikke viser at de forstår at det er en prinsipiell side av dette som er større enn 10 prosent og flytype.
Det handler om at flyselskap maa levere det de lover og ikke bare bumpe folk av fly eller class.

Om du ikke er enig i det saa maa du for all del bare betale, men da kan du heller aldri blir misfornøyd med noe.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Har nok ikke bedre info nei. Men jeg siterer fra sitatet tidligere i tråden:



Jeg har uthevet avtalt. Nemda har bare vært snille og funnet på en formulering for å begrunne det. Og kompensasjonen? 10 %? Her har man bare gitt klager medhold fordi han har klaget. Det at en klage ikke er helt urimelig og ubegrunnet betyr ikke at klager har krav på noen kompensasjon.

At selskaper setter foten ned for litt sære klager som dette er bare bra. Kostandene blir som nevnt dyttet over kundene i det lange løp.

Takk for at du understreket hele poenget (selv om du utelot vesentlige deler av konklusjonen).

Normalt gjelder avtalen transport fra A til B. I dette tilfellet ble det imidlertid markedsført såpass tungt at det skulle skje med B787 at nemda valgte å gi klager medhold.

Hadde DY fokusert på transporten og ikke så mye på materiellet SÅ hadde det vært en ikke-sak.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Saa du mener at en meet erfaren lagdommer, representanter fra bransjen og profesjonelle i forbrukermyndighetene ga medhold for aa vaere snill?

Eller har du tenkt paa om det kanskje ligger en dypere vurdering til grunn?
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Jeg syns de fleste av de som syns at dette er en ikke sak ikke viser at de forstår at det er en prinsipiell side av dette som er større enn 10 prosent og flytype.

Det er vel også et prinsipielt standpunkt å mene at det går en grense for hvor små sakene skal være før man setter i gang et stort apparat som krever masse av samfunnets ressurser for noe som de fleste betrakter som en filleting? Og som faktisk andre, i siste instans, må betale for.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Saa ganger du det opp med tre hundre og et eller annet mennesker hver dag i flere maaneder. Da blir det plutselig litt større om man ser det i perspektiv.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Jeg er jussstudentnen.
I åpningsinnlegget ditt, som gikk på kompensasjon for manglende IFE, skriver du følgende:

8. Det faktum at Boeing 787 ikke ble benyttet er ikke gjenstand for denne klage da det er anerkjent at dette er utenfor Norwegians kontroll.

Hvilket gjør meg nysgjerrig. Har du her kjørt parallelle klager? For samme billettbestilling? Det virker merkelig. Mildt sagt.

Hvis ikke, så argumenterer du jo i klagen gjengitt i åpningsinnlegget selv for at du ikke har rett på den kompensasjonen du fikk medhold for hos Flyklagenemda.

For meg ser det ut som at det her klages og krangles bare for å være vanskelig.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Denne saken er på en tidligere klage som var helt utenom ife situasjonen. Klagen til flyklagenemda ble sendt inn før jeg startet denne tråden så ja, jeg har hatt to saker til Norwegian. Ikke parallelt. Men nun en sak til flyklagenemda.
 
Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Poenget er at de har lovet et produkt og ikke levert det. Paa samme vis som at om du bestilte en limo til juleball og fikk en lada. Du kom deg frem, men du betalte ogsaa for en limo.

Om du betalte 10 eller 10 000 spiller ingen rolle, det er det avtalte produktet som setter standarden for om det er mangel i leveringen.

Jeg er jussstudentnen. Og om du hadde betalt for first class med emirates og faat deg en tur i Y med royal Congo airlines tipper jeg du hadde vaert mindre happy.
.

Du sammenligner limoservice med et flyselskap. Du må virkelig begrunne hvorfor du kan forvente nøyaktig det samme fra to bransjer som har likt prinsipp men helt forskjellig utgangspunkt ift drift.

Jeg kan være enig i at DY burde ha kutta Dreamliner-hausinga når det ble klart at man ikke fikk maskinene på banen i en overskuelig fremtid, men dette er å dra det for langt, mildt sagt.

Og så presterer du attpåtil å sammenligne dette med å kjøpe førsteklasse-billett hos Ek, men ende opp hos et jallaselskap i Y..
 
Back
Top