KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Håper du mener at brannbilene ventet ved siden av rullebanen..?
De ventet på taxe-veien(greit norsk ord?) i enden av den rullebanen vi landet på. Husker ikke hvilken rullebane, men det var ikke Polder. De ventet ikke i starten på rullebanen.

Edit: det tok litt for lang tid før jeg skjønte hva du faktisk mente.
 
Last edited:
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

De ventet på taxe-veien(greit norsk ord?) i enden av den rullebanen vi landet på. Husker ikke hvilken rullebane, men det var ikke Polder. De ventet ikke i starten på rullebanen.

Edit: det tok litt for lang tid før jeg skjønte hva du faktisk mente.

Taxiway på engelsk og taksebane på norsk.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Ser KLM som nødlandet på Torp allerede er vekk ! Noen som vet hva som måtte repareres og når og hvor den dro ?
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Ser KLM som nødlandet på Torp allerede er vekk ! Noen som vet hva som måtte repareres og når og hvor den dro ?

I følge Flightradar, så skal den stå der fortsatt.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Står visstnok i PFA sin hangar nå
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Javel ja !! Den ble først plassert i rusegropa nord for deicing, der er den vekk !! Noen som vet om fremdriften ?
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

PH-BXM står oppført med AMS - MAD - AMS i morgen 25. januar.
Står maskinen fortsatt på Torp?
Ifølge FR24 var siste flight den 28. desember som ble omdirigert til Torp.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Maskinen står fortsatt på Torp i følge FR24, nå er flightene 25. borte men er oppsatt på flighter den 26...
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Det er bare litt 'tetris' i disponeringssystemene.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Den er satt opp på TRF-AMS klokken 16.00 i ettermiddag og i vanlig produksjon i morgen, med turer til CPH, PRG og DUB. Det kan dog endre seg vet vi.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Ja da forsvant KLM 737 PH BXM fra Torp i ettermiddag for AMS etter fire ukers reparasjon. Ganske omfattende faktisk. Og en god slant med penger for 4 uker hangarleie til PFA.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Havarikomisjonen synes nå hendelsen var litt mer alvorlig enn først antatt.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/24-922

Statens havarikommisjon har oppgradert hendelsen til alvorlig og fortsetter sine undersøkelser. Fokus videre er på å forstå hva som førte til at dekket sviktet, hvorfor flyet ble så skadet av en sjelden, men ikke helt usannsynlig hendelse, samt hvilken informasjon og situasjonsforståelse besetningen hadde.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Havarikomisjonen synes nå hendelsen var litt mer alvorlig enn først antatt.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/24-922

Er det lov å stille spørsmål ved hvorfor norsk havarikommisjon skal bruke 10 mill/år på å finne ut dette? Burde ikke dette ligge hos KLM/Boeing/Leverandører/Nederland. Hvilken læring skal liksom Norge ha av dette? Legge krav på DY?

Det er noen steder penger får lov til å fly fordi iengen tørr si stopp, og granskinger av ymse slag (ikke bare flyrelatert) er nettop et slikt sted.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Er det lov å stille spørsmål ved hvorfor norsk havarikommisjon skal bruke 10 mill/år på å finne ut dette? Burde ikke dette ligge hos KLM/Boeing/Leverandører/Nederland. Hvilken læring skal liksom Norge ha av dette? Legge krav på DY?

Det er noen steder penger får lov til å fly fordi iengen tørr si stopp, og granskinger av ymse slag (ikke bare flyrelatert) er nettop et slikt sted.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har et problem med at akkurat denne saken blir undersøkt, men Norge er uansett fortsatt medlem av ICAO og har plikt til å undersøke hendelsen.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har et problem med at akkurat denne saken blir undersøkt, men Norge er uansett fortsatt medlem av ICAO og har plikt til å undersøke hendelsen.
Gaaaanske sikker på at det ikke var at akkurat denne saken blir undersøkt som var problemet hans, men hvem som må ta kostnaden :)
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Er det lov å stille spørsmål ved hvorfor norsk havarikommisjon skal bruke 10 mill/år på å finne ut dette? Burde ikke dette ligge hos KLM/Boeing/Leverandører/Nederland. Hvilken læring skal liksom Norge ha av dette? Legge krav på DY?



Det er noen steder penger får lov til å fly fordi iengen tørr si stopp, og granskinger av ymse slag (ikke bare flyrelatert) er nettop et slikt sted.
Det er jo en grunn til at kommersielle fly er verdens sikreste fremkomstmiddel , absolutt alt granskes av hendelser.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Gaaaanske sikker på at det ikke var at akkurat denne saken blir undersøkt som var problemet hans, men hvem som må ta kostnaden :)

Jeg leste ikke den siste setningen slik.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Er det lov å stille spørsmål ved hvorfor norsk havarikommisjon skal bruke 10 mill/år på å finne ut dette? Burde ikke dette ligge hos KLM/Boeing/Leverandører/Nederland. Hvilken læring skal liksom Norge ha av dette? Legge krav på DY?

Det er noen steder penger får lov til å fly fordi iengen tørr si stopp, og granskinger av ymse slag (ikke bare flyrelatert) er nettop et slikt sted.

Ja det var dumt det skjedde i Norge… Burde egentlig være forbudt med uhell fra fremmede.
 
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Det er vel slik at kostnader jevner seg ut over tid, siden norsk-registrerte fly også er involvert i hendelser i andre land. Jeg ser med uro på dagens trend om at alt som finansieres "offentlig" betraktes som sløsning.
 
Back
Top