KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjører av på gresset 28DES24

Syns det vitner om at media har en total mangel på respekt for det alvorlige som faktisk har skjedd jeg.
Når Tore fra Toten eller Birger fra Bergen får en helt ukritisk plattform å uttale seg på så viser det at det eneste som er viktig for disse mediehusene er "klikk". Journalismen er ikke lenger i førersetet i en redaksjon, men sensasjonelle overskrifter.

Da er det vel ikke så rart om personer på ett flyforum slenger av gårde ett sleivspark hit å dit.

Hvem gidder egentlig å uttale seg til media? Se forsiden hos to av de store mediehusene. De har Frank Løke som er singel igjen(?) som en av toppsakene...

Jeg støtter deg fullt ut.
Den som markersfører seg som ekspert, må og kjenne sine egne begrensinger.
Dersom ikke ekspertisen er knyttet til selve hendelsen, bør en avstå fra å kommentere fremfor å slenge om seg med synsing og selvfølgeligheter.

I dette tilfellet hadde Dagbladet krigsoverskrifter i nettutgaven med bilder av et flammehav og teksten "Brukes over hele verden" med referanse til flyeksperten, og at Norwegian bruker flytypen.

Formålet til Dagbladet var å skaffe klikk og ikke å gi faktainformasjon om ulykken.
Om Dagbladet har bedt om en "ekspertuttalelse" eller om de fikk en uoppfordret SMS, er ukjent. Opplysende var uttalelsen ikke.

Last edited:
Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjører av på gresset 28DES24

Og åpningen av TORP ble 18:25 utsatt til 20:00 i følge NRK.

Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

SAS sin CPH flight diverted til OSL og er nå på vei til TRF. Rakk et kjapt cruise på 12k fot før de startet nedstigning ved Kolbotn [emoji14]

Kolbotn er nesten like viktig som Lillestrøm :D

Forstår jeg det rett var det en punktering, som av en eller annen grunn skapte trøbbel for hydraulikken?

Forstår jeg det rett var det en punktering, som av en eller annen grunn skapte trøbbel for hydraulikken?

Det var vel birdstrike som tok en motor som var utgangspunktet for nødlandingen. At de mistet styring på bakken virket crewet overrasket over, men tilleren er hydraulisk styrt så det kan være en sammenheng.

Det var vel birdstrike som tok en motor som var utgangspunktet for nødlandingen. At de mistet styring på bakken virket crewet overrasket over, men tilleren er hydraulisk styrt så det kan være en sammenheng.

Nå var det vel ikke birdstrike her.

De la også igjen noe deler på rullebanen på OSL.

https://www.nettavisen.no/nyheter/v...rp-pa-rullebanen-pa-gardermoen/s/5-95-2210125

Lørdag ble det funnet deler fra Boeing 737-flyet som nødlandet på Torp på rullebanen på Gardermoen, bekrefter Avinor til VG.

Det rimer bra. 737NG har en såkalt "frangible fitting" ved hver hovedhjulsbrønn som er designet til å bli knekt av gummien på et roterende ødelagt hjul og vil dumpe trykket fra "landing gear up line" for å unngå skader i hjulbrønnen. Understellet vil dermed gå ut igjen ved hjelp av tyngdekraften men du mister nesehjulsstyringen og resten av hydraulikksystem A.

Litt info og et (dårlig) bilde et stykke nedover på denne siden: http://www.b737.org.uk/landinggear.htm

Last edited:

Det rimer bra. 737NG har en såkalt "frangible fitting" ved hver hovedhjulsbrønn som er designet til å bli knekt av gummien på et roterende ødelagt hjul og vil dumpe trykket fra "landing gear up line" for å unngå skader i hjulbrønnen. Understellet vil dermed gå ut igjen ved hjelp av tyngdekraften men du mister nesehjulsstyringen og resten av hydraulikksystem A.

Litt info og et (dårlig) bilde et stykke nedover på denne siden: http://www.b737.org.uk/landinggear.htm

Ser at nose wheel steering får hyd trykk både fra A og B systemet (alt på B)
men ikke fra standby:

Attachments

• IMG_3823.jpeg
    IMG_3823.jpeg
    167.2 KB · Views: 776

Et smell så høyt at det hørtes i tårnet, men som ikke er motor surge? Er vel mulig, men det er i så fall tidenes dekksmell.
Lyden av et slikt dekk som eksploderer har jeg hørt flere ganger. Det er et utrolig skarpt og gjennomtrengende smell mens motor surge (kompressorstall) høres helt annerledes ut, mer som et dumpt brak.
Tro meg, jeg har hørt begge deler, og begge varslet en hel del jobb for meg... :(

Et smell så høyt at det hørtes i tårnet, men som ikke er motor surge? Er vel mulig, men det er i så fall tidenes dekksmell.

Selv havarikommisjonen har vært ute å sagt de er ganske sikkert på det var en dekkeksplosjon. Så ser ikke da helt poenget akkurat nå bestride det.

Selv havarikommisjonen har vært ute å sagt de er ganske sikkert på det var en dekkeksplosjon. Så ser ikke da helt poenget akkurat nå bestride det.
Hadde ikke lest det, men fair nok.
Det er også forholdsvis langt fra stripe til tårn på OSL så.. Men tydelig at når dekket smeller så er det et bra smell!

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk

Var med på en situasjon med understellet med KLM for ca 18 år siden i en 737NG. Jeg husker ikke alle detaljene, men husker at vi fløy AMS-OSL. Når vi hadde kommet halvveis, så snudde vi med beskjeden om at det var problemer med indikasjon på understellet og at det er bedre og gå tilbake til AMS.

De tok en lav overflygning slik at pilotene kunne få respons fra tårnet om tilstanden på understellet. Vi landet kort tid etter med brann som ventet.

Det var ikke veldig dramatisk. Ingen brace posisjon, men det var en briefing etterpå fra pilotene. Ny 737 sto og ventet. Ankom Oslo ca kl 3

Back