KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjørte ut på gresset 28DES24

Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp

Var det bare været på Gardermoen som avgjorde å ikke returnere ? Tror kanskje Torp var et bra alternativ.

Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp

Hvor fester man en wire/stag for å trekke flyet på plass ! Nesehjulet ? Og er det ubegrenset mulighet for å trekke et slikt fly ut av uføret ?

En finner 2 hjullastere - solide tau festet til begge hoved understellene og trekk - virket fint med Amazon Prime i YVR - what works for a 767 should work with a 737

Re: KL1204 OSL-AMS diverted til Torp, og kjører av på gresset 28DES24

TRF er stengt frem til kl18 i dag.

b4347a26a73fcd63c705d61f4c0dc224.jpg

Det har skjedd så mye rart med Boeingfly i de siste årene nå. Burde egentlig Boeing-fly bare erklæres som fullstendig "fly non grata"?
Altså vi har denne nødlandinga her og ulykken i Sør Korea i dag. Og vi har også der hvor DY nesten skled uti sjøen på MOL (selv om det mest sannsynligvis skyldes rullebanen og ikke flyet)
Det er ikke tillitsvekkende på noen måte i en bransje som skal være sikkerheten selv. Det verste er jo at Boeing selv virker å feie alt under teppet, oppførselen deres var ikke tillitsvekkende under MAX skandalene som også kostet mange mennesker livet. Amerikanske myndigheter bør iallefall stramme opp Boeing mye.

Det har skjedd så mye rart med Boeingfly i de siste årene nå. Burde egentlig Boeing-fly bare erklæres som fullstendig "fly non grata"?
Altså vi har denne nødlandinga her og ulykken i Sør Korea i dag. Og vi har også der hvor DY nesten skled uti sjøen på MOL (selv om det mest sannsynligvis skyldes rullebanen og ikke flyet)
Det er ikke tillitsvekkende på noen måte i en bransje som skal være sikkerheten selv. Det verste er jo at Boeing selv virker å feie alt under teppet, oppførselen deres var ikke tillitsvekkende under MAX skandalene som også kostet mange mennesker livet. Amerikanske myndigheter bør iallefall stramme opp Boeing mye.

Vet du noe om årsak i alle de tre hendelsene/ulykken som ikke er offentlig kjent siden du mener at du kan konkludere såpass drastisk?

Vet du noe om årsak i alle de tre hendelsene/ulykken som ikke er offentlig kjent siden du mener at du kan konkludere såpass drastisk?

Nei, men så er dette et diskusjonsforum hvor litt av poenget er å utveksle synspunkt og meninger. Og Boeings rykte har nok fått seg en solid ripe i lakken uansett (uavhengig av disse hendelsene).

Nei, men så er dette et diskusjonsforum hvor litt av poenget er å utveksle synspunkt og meninger. Og Boeings rykte har nok fått seg en solid ripe i lakken uansett (uavhengig av disse hendelsene).

Tror vi må overlate dette til "ekspertene".
En velkjent flyekspert har sendt SMS til Dagbladet og informert om at flytypen brukes over hele verden, men at det faktisk er ganske uvanlig at så store fly lander uten at hjulene er ute.

Det enkle og greie svaret er nei.

Og det sier jeg etter å ha fløyet både Boeing og Airbus og et par andre fabrikater. Flyr Airbus nå, men har ingen betenkeligheter ved å sette meg bak i en Boeing. Jeg ser mere på hvilket selskap jeg flyr med enn flytypen.

Det enkle og greie svaret er nei.

Og det sier jeg etter å ha fløyet både Boeing og Airbus og et par andre fabrikater. Flyr Airbus nå, men har ingen betenkeligheter ved å sette meg bak i en Boeing. Jeg ser mere på hvilket selskap jeg flyr med enn flytypen.

KLM og Jeju Air altså heller årsaken, enn Boeing? Idk, man…

Tror vi må overlate dette til "ekspertene".
En velkjent flyekspert har sendt SMS til Dagbladet og informert om at flytypen brukes over hele verden, men at det faktisk er ganske uvanlig at så store fly lander uten at hjulene er ute.

Våre to mest profilerte «flyeksperter» i media har vel bakgrunn innenfor økonomi og administrasjon i flybransjen. Når det gjelder priser og konkurransemessige forhold og alt som har med marked og kunder å gjøre har de mye å bidra med.

Men når det kommer til flyoperativt og teknisk er de ofte på småtynn is og burde kanskje overlate mikrofonen til noen andre.

Men det er en annen diskusjon som kanskje ikke hører hjemme i denne tråden.

Er det noen som har sydd sammen lyd fra LiveATC for hele flygninga?

Apropos stengingen av Torp, det hadde vel muligens vært en løsning om de hadde flyttet en del av de avgangene til OSL. Går jo direktetog fra Torp til OSL. Det er jo selvsagt ikke så enkelt, men stusser litt over at feks Widerøe og lignende ikke gjør det hvor de jo har en base.

Før man dømmer folk i media nord og ne er det verdt å merke seg at media sliter med å få fatt i folk som kan og vil uttale seg. Men det er jo bare å ringe og titulere seg selv med "lang fartstid på flyforum" :angry: Begynner å bli kjedelig denne hakkingen på samme person hver eneste gang. Finn på noe annet å gjøre, som å gå en tur i skogen.

Status i 15 tida. Gjør klar til tauing opp fra grasset. Åpning av rullebanen utsatt til kl 19.
attachment.php

Attachments

• 20241229_160936.jpg
    20241229_160936.jpg
    137.1 KB · Views: 1,526
Last edited:

Før man dømmer folk i media nord og ne er det verdt å merke seg at media sliter med å få fatt i folk som kan og vil uttale seg. Men det er jo bare å ringe og titulere seg selv med "lang fartstid på flyforum" :angry: Begynner å bli kjedelig denne hakkingen på samme person hver eneste gang. Finn på noe annet å gjøre, som å gå en tur i skogen.

Syns det vitner om at media har en total mangel på respekt for det alvorlige som faktisk har skjedd jeg.
Når Tore fra Toten eller Birger fra Bergen får en helt ukritisk plattform å uttale seg på så viser det at det eneste som er viktig for disse mediehusene er "klikk". Journalismen er ikke lenger i førersetet i en redaksjon, men sensasjonelle overskrifter.

Da er det vel ikke så rart om personer på ett flyforum slenger av gårde ett sleivspark hit å dit.

Hvem gidder egentlig å uttale seg til media? Se forsiden hos to av de store mediehusene. De har Frank Løke som er singel igjen(?) som en av toppsakene...

Er det plass til maskina i en av WF sine hangarer på TRF eller må de stå utendørs og fikse den? Og hvem gjør jobben?

KLM og Jeju Air altså heller årsaken, enn Boeing? Idk, man…

Det har jeg ikke sagt. Før vi vet nøyaktig hva som har skjedd vil jeg påstå at det like gjerne kunne skjedd med en Airbus som med en Boeing maskin. Noen ganger har man også rett og slett uheldige omstendigheter og må gjøre så godt man kan med det man har å arbeide med.
Du må gjerne utdype hvorfor du evtl. mener disse episodene har noe som helst med at det er fly fra Boeing å gjøre.

Er det plass til maskina i en av WF sine hangarer på TRF eller må de stå utendørs og fikse den? Og hvem gjør jobben?

Hvem er nok en kombinasjon av KLM, Boeing og CFM (Ikke forum medlemmet :D).

Understell må kontrolleres og eventuelt repareres, årsaken til Hydraulikk problemene må finnes og fikses, og ut i fra observasjoner og kommunikasjon kan det være større problemer med i hvert fall en av motorene.

Boeings eget team er vant med å jobbe utendørs i diverse vær og vind, ofte under spesial telt.

Understellene tåler jo mye, fra bildene etter at 767èn til Amazon Prime i Vancouver, så det jo ut til nese hjulet hadde kollapset, men når de trakk den ut viste det seg det “kun” hadde sunket ned i jorden utenfor banen.

Back