Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Tror det ikke er lenge til vi får se ett nytt flyselskap på RYG.

Jeg vil nok holde en knapp på Ryanair, men det vil være litt overraskende om de flytter fra Torp til Rygge, det vil jo Torp tape stort på.

Jeg tror nok Ryanair eller EasyJet dukker opp om ikke alt for lenge.. :) EasyJet flyr vel ikke til/fra Norge?

Hva tror dere?
 
Easyjet tror jeg dukker opp på OSL om de kommer. De kjører det prinsippet av at de flyr lavpris til mer sentrale flyplasser. :)
 
Ikke vet jeg, men om EasyJet dukker opp på RYG er vel London-Gatwick/Luton en av de første rutene de ville ha startet opp. Samme gjelder vel Ryanair, men til Stansted i stedet.

Norwegian gikk dårlig til London-Stansted.
 
Kjos sier det sikkert av taktiske grunner. Han ønsker flere selskaper til Rygge for å gjøre Rygge lønnsomt, og med flere selskaper på Rygge blir det også mer trafikk for Kjos. Slik det er nå går vel ikke Rygge akkurat bra økonomisk, og det kan skade DY dersom det fortsetter i samme løypa.
 
Norwegian gikk dårlig til London-Stansted.

Det stemmer vel ikke helt?

Jeg tror London-ruten fra Rygge ble stoppet fordi den tok passasjerer fra Norwegians egne London-ruter fra Gardermoen.

Samme med Barcelona.

Men det er nå bare min teori.
 
Synd WF slutte å fly til CPH.
FR over til RYG, det tror jeg ikke på.
Vestfold , Telemark, Søndre Buskerud er et større hjemmemarked en Østfold.
 
FR på Torp vs. Rygge har vel blitt diskutert opp og ned noen ganger her nå, men om det er et selskap som kan finne på å vrake en etablert base til fordel for en ny så må det jo være FR. Har mine tvil dog... Hvis det er noe selskap der ute som kan ha potensiale til å fylle en mindre maskin en eller to ganger daglig så må det vel være KLM, de har jo ekspertise på å flytte den norske befolkningen til det store utland en mass allerede.
 
På Torp er det for tiden parkeringskaos. Så det må i aller høyeste grad være paxgrunnlag som underbygger antall flygninger. I juni var det 176000 pax i følge Avinor sin statestikk. Mai hadde 160000. Ganske heftig vekst også! Hvordan er tallene for Rygge?
 
Synd WF slutte å fly til CPH.
FR over til RYG, det tror jeg ikke på.
Vestfold , Telemark, Søndre Buskerud er et større hjemmemarked en Østfold.

Aner ikke hvor mange jeg kjenner som flyr med Ryanair fra Torp som er fra Østfold eller Oslo.
Det virker som folk bryr seg mindre om distanse til flyplassen når de først har bestemt seg for billigferie og Ryanair.
Om FR bytter fra TRF til RYG tror jeg også Oslofolk vil få enda mer øyene opp for RYG, husk at veldig mange av Norwegians ruter fra RYG også går fra OSL ( og flyene fylles,) det vil også si at om man er på budsjett og skal til SVG eller BGO så kan man kjekke både fra OSL og RYG for billigste billett

Mens med Ryanair vill man bli Tvunget til å velge RYG hvis en først har bestemt seg for Ryanair.

Foruten om nærmere distanse til Oslo er også Rygge en enklere og mer moderne flyplass. Med tog ( Ifølge nsb.no ) direkte til RYG fra Oslo S tar det 51 minutter.

Men om Ryanair kommer eller ikke er jo opp til Mr. Leary. Men jeg er 100 % sikker på at Rygge er ett mye bedre alternativ en Torp.

Og sist men ikke minst, Flytter Ryanair fra Torp til Rygge så vil RYG være nærmeste flyplass for mange vestfoldinger og telemarkinger som vil fly med Ryanair.
 
Det stemmer vel ikke helt?

Jeg tror London-ruten fra Rygge ble stoppet fordi den tok passasjerer fra Norwegians egne London-ruter fra Gardermoen.

Samme med Barcelona.

Men det er nå bare min teori.

Vel, DY (Daniel Skjeldam) uttalte vel at Norwegian slet litt med STN fordi flyplassen ligger såpass langt utenfor London at den var lite fristende for mange pax. Det var derfor viktig for dem å få slottidene på LGW. Dette jobbet jo DY med ihvertfall ett par år. Men om det er bedre belegg etter de byttettil LGW er det kanskje andre som vet?
 
Ingen tvil om at RYG er langt bedre for Ryanair enn TRF, og at de nå blir en langt større trussel for SK og DY. Mye nærmere markedet, og verdt å vuredere for Oslofolk. Tipper FR flytter samtlige TRF-ruter over ganske raskt.

Så får vi se om det blir baseetablering nå eller etterhvert, og i såfall om det kommer domestic-ruter. FR har kritisert Avinor for avgiftsregimet på innland, så det må være noe de utreder.

Dernest blir det spennende å se hvordan DY responderer på FRs etablering. Jeg kjenner ikke til ekempler på selskaper som har lykkes på lang sikt med å konkurrere vinge-mot-vinge med FR.

EZY kommer nok på OSL hvis de kommer (men lite trolig nå, siden DY har tatt LGW og DY/AB har tatt Berlin).
 
i følge Boarding.no, så presenteres et nytt selskap på Rygge med en kjempe satsning den 16.juli. Her lukter det lang vei.....
 
Så får vi se om det blir baseetablering nå eller etterhvert, og i såfall om det kommer domestic-ruter. FR har kritisert Avinor for avgiftsregimet på innland, så det må være noe de utreder.
Nå tviler jeg sterkt på at Avinor har til hensikt endre avgiftsregimet, og de hverken vil eller har lov til å lage egne avgiftsklasser for de med harpa

Dernest blir det spennende å se hvordan DY responderer på FRs etablering. Jeg kjenner ikke til ekempler på selskaper som har lykkes på lang sikt med å konkurrere vinge-mot-vinge med FR.

Jeg har inntrykk at av Wizz har lyktes ganske bra mot Ryanair i Polen?
 
Last edited:
Oi, det var svært spennende med en ny stor aktør som etablerer seg på Rygge. Personlig ønsker jeg heller et sterkt Norwegian med 4 (eller flere) basefly enn et grådig Ryanair som presser ut Norwegian.

Som en sidekommentar synes jeg det er merkelig at ikke KLM har etablert en feeder-rute til sin Amsterdam-hub med et par daglige avganger enda, men det virker tvilsomt at det er de som skal lanseres i morgen.

Jeg må si det høres ut som om det er Ryanair som flytter fra Torp, men slik tinghar utviklet seg, håper jeg rett og slett det ikke er det, men alternativene er vel få, om noen.
 
ut fra det som står i teksten i pressemeldingen så høres det ut som et nytt selskap som lander i Norge ikke at et eksisterende skal flytte over hit. Tror det blir Easyjet eller hva med Transavia?

tror det er uaktuelt for Wizz eller Ryanair å flytte over fra Torp - og tror også at alle andre her undervurdere sterkt lokalmarkedet til Torp helt fra Kristiansand til minst Drammen. For incoming passasjerer spiller det også mindre rolle om de lander på Torp eller Rygge. Da er det bare de få igjen som bor i Oslo og som mener at de 30 ekstra minuttene til Torp er for langt - og av disse ville de miste mange flere passasjerer fra Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud til Gardermoen.
 
Last edited:
Back
Top