Kjøpe trainer jet..?

Sveinmk

ScanFlyer Blue
Kjøpe trainer jet..?

Snublet over en Cessna T-37 Tweet (to-motors jet trainer) til salgs.. Vis man skulle finne på å kjøpe noe slikt, hva må man ha av sertifisering for å fly det..?

Re: Kjøpe trainer jet..?

Vel, den er sykt dyr å drifte. Men serfidsering får du tatt i USA, vet det er noen få privat eide der.

Jeg er vel så langt fra oppdatering på regelverk som det er mulig å komme, men før i tiden, på 1970-80-tallet, kunne man fly slikt utstyr på PPL med type rating. (Opp til vanlig PPL vektgrense selvsagt, som den gang var 6.500 kg MTOW).
(Det er vel allikevel ikke slikt utstyr man setter seg bak spakene i med et rykende ferskt PPL i hånden, vil jeg tro).

Uansett må man jo utvide PPLen ganske kratig. En "vanlig" PPL har jo kun SEP Dag rettighet, altså Single Engine Piston dag. Og en jet er ikke akkurat en SEP ;)
Og, vektgrensen på PPL er i dag 5700kg :)

Og siden det er en twin må man også ha et ME-sertifikat i tillegg :)

Er det vektgrense på PPL? Blandes ikke kortene litt her, kan man ikke i teorien fly et hvilket som helst fly med PPL?

Er det ikke kun type-rating som må til? (har aldri hatt PPL, så dette er spørsmål..)

Holde tunga litt rett i munnen her:

PPL er sertifikatet.

Til sertifikatet har man gjerne klasserettigheter
SEP(L) (Single engine piston- land), SEP(S) sea.., MEP (L eller S), og single engine turboprop fra en fabrikant.

Andre er typeratings.

Last edited:

Så i teorien kan man fly en Vampire med PPL?

Mener det, sålenge du ikke har en toseter med betalende passasjer :p

Jeg kan sefølgelig ta feil.. Mener en av de som flyr Twin Otter på Jarlsberg kun har PPL. Den har to turbinmotorer..

Det stemmer som starship sier, man må skille mellom licence/sertifikat og ratings/rettigheter. 5700 kg er øvre grense for SEP class rating, ikke PPL.

Alle jetfly og alle fly over 5700 kg (large) krever rating på typen. Noen typerettigheter krever at man har instrument rating fra før.

Joda, jeg som blandet kortene her litt ;) Man kan jo i teorien fly en Dash osv. med PPL om man ønsker det og tar nødvendige ratinger :)

Det var en danskreg. SAAB Draken på Torp for noen år siden som skulle til et flyshow på Geiteryggen. Da ble det sagt at piloten kun hadde PPLA !

Back