• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kjevik i dag

LN-GBM

ScanFlyer Silver
Fikk sett denne over hustaket, da fikk jeg jammen opp farten! Nye farger og greier! Ellers så er det glovarmt her nede i dag også, selv om gradestokken bare viser rundt 25 grader.

Kos dere med Fokkeren:

Attachments

• klm.jpg
    klm.jpg
    114.7 KB · Views: 18
Fint bilde. Jeg undrer meg på om du tok bilde inne fra flyplassområdet eller ikke. Ser for meg ut som bilde er tatt på nordøst siden av banen.

Bildet er tatt utenfor gjerdet, og det stemmer at det er tatt nordøst for banen. Det ligger en liten haug med jord like ved gjerdet som er fin å stå på.

Da er det altså mulig å fotografere fly uten å få motlys på rullebanen på Kjevik om morgenen også - hvis de takser til nordre ende (22) for avgang mot sør.

En bitteliten og uvesentlig korrigering: det riktige er vel at du befinner deg SØR-ØST for banen?

Burde vel egentlig fått laget en spotterguide for plassen. Det hadde jo vært et fint prosjekt på en vakker sommerdag! Edit: Hva tror du GF? Noe vi trenger?

Attachments

• guide.jpg
    guide.jpg
    104.8 KB · Views: 17
En spotterguide hadde kanskje vært fint, ja.

Selv har jeg hittil bare tenkt på fotografering på Kjevik på som et gjerde- og motlys- problem. Fra terminalsiden har man motlys til langt utpå dagen, og gjerdet er urimelig høyt. Riktignok er maskene i gjerdet store nok til å ta bilder av stillestående fly hvis de befinner seg noenlunde vinkelrett på gjerdet der hvor man befinner seg. Men hvis man ønsker å følge et fly i bevegelse, må man høyere enn gjerdet, og det virker vanskelig. Jordhauger er det vel lite av, men litt skrånende terreng oppe ved militærforlegningen passer godt.

De to-tre gangene jeg har fotografert fly på Kjevik i senere år, har jeg gjerne stått passende plassert ved lufthavnvakta - eller oppe i tårnet :)

Men nå viser det seg altså at en jordhaug på østsiden av rullebanen kan være til hjelp i mange tilfeller - så lenge den får ligge urørt.

Jeg har slitt :) med spottingen her i mange år, og jeg er etterhvert blitt ganske godt kjent med tanke på plasser man kan ta bilde av flyene. (Synes jeg selv da)

Jeg er allerede i gang...

Bare sånn litt OT; hvordan går ruten AMS-KRS-AMS egentlig.....det virker jo som om KLM blir.....så det må vel være ganske greit!

Holder på med å lage et kart. Det vil bli litt jobbing før den er ferdig. Først landskapet, bygningene og så kommer infoen.

Attachments

• spotterguide2jpg.jpg
    spotterguide2jpg.jpg
    121.9 KB · Views: 16
Back