Kanskje kommer Ethiopian til OSL / OSL som longhaul-flyplass

ADD-ARN er jo bookbar til langt ut i desember. Håpe de kommer til OSL og ikke CPH.

Akkurat det har nok lite relevanse til en flytting eller nedleggelse.
De som har kjøpt billetter så langt frem i tid vil bli flyttet.
Fra tilsvarende nedlellelser har ofte billetter vært tilgjengelige.
Senest med AB fra OSL frem til kort tid før det ble offentlig.
Det vil jo være snakk om svært få, men det er en annen sak.

CPH har lagt ned betydelig prestisje og ressurser til å påvirke selskapets beslutning om å fly utenon CPH. Ressurser og subsidier OSL og ARN ikke er i nærheten av å kunne fremlegge til sammenligning.

Keep on dreaming Kastrup;)
 
Last edited:
Maskinen står jo hele dagen på ARN, så det er ikke noe problem å legge inn en svipptur til OSL hvis man ønsker.
 
Maskinen står jo hele dagen på ARN, så det er ikke noe problem å legge inn en svipptur til OSL hvis man ønsker.

Slik jeg har forstått det hele, så brukes samme crew inn og ut av ARN.
Crewrest gjør dette da vanskelig uten ekstra sett med crew for en OSL rotasjon.

OSL og ARN er tiltenkt som i en trekant fra ADD.
Det gir ikke mye fornuft å fly frem og tilbake til ARN fra OSL.
 
Det gir ikke mye fornuft å fly frem og tilbake til ARN fra OSL.

Veldig billig operasjon hvis man likevel har et fly stående idle. Men et fullt ekstra crew fordyrer selvfølgelig, også 'down the line'.

Litt skeptisk til markedet, men helt klart bedre enn Linaes Aero Mozambique som fløy DC10 mellom CPH og Maputo på nittitallet ... :D
 
Hvordan de velger å betjene OSL får vi snart vite:)

Det blir spennende!

Jeg ble bare nysgjerrig på generelle betraktninger rundt en slik trekantrute fra dere som har innsikt. Tenker at pasasjerantall og -strøm spiller en stor rolle i slike operasjoner, men at cargo i alle retninger kan virke både pro og kontra for en retning. Kanskje er det ulike tradisjoner for virkedager det gjøres foretningsreiser? Hvilken bransje reiser på hvilke dager og hvor reiser de fra etc..
 
Det blir spennende!

Jeg ble bare nysgjerrig på generelle betraktninger rundt en slik trekantrute fra dere som har innsikt. Tenker at pasasjerantall og -strøm spiller en stor rolle i slike operasjoner, men at cargo i alle retninger kan virke både pro og kontra for en retning. Kanskje er det ulike tradisjoner for virkedager det gjøres foretningsreiser? Hvilken bransje reiser på hvilke dager og hvor reiser de fra etc..

Det kommer nok veldig ann på hvor stor prestisje det er snakk om og hvilket markedspotensiale som skal betjenes. Derfor skal man nok erkjenne at en slik rute til OSL nok ikke åpnes med forbehold om å fly på bestemte definerte dager. Her er nok vinklingen litt med lua i hånda og "ja takk" for det programmet ET måtte finne plass til ut fra ruter og kombinasjoner fra eksisterende tunge og viktige ruter som har større betydning knyttet til bestemte dager og tider, enn hva som vil være tilfelle fra OSL.

Ang retning så har jeg ingen formening om det, men vil tro at du er inne på noe i ditt resonnement. Det kan jo også ligge begrensninger i slots og connections som gjør enkelte routinger mer gunstige enn andre i en trekant operasjon.
 
Rent reservasjons teknisk skaper en slik trekantrute endel artige utfordringer. Air France hadde i sin tid (FBU tiden) en trekantrute CDG-FBU-GOT-CDG som hadde samme rutenummer hele veien, mener aa huske at det var AF796, noe som gjorde at Reservasjons Systemene ansaa denne ruten som en rute fra Paris til Paris med mellomlanding i Oslo og Goeteborg. Siden Paris - Oslo hadde en hoeyere pris enn Paris - Goeteborg fikk man ogsaa utfordringer ved prising av billetter, kundene som skulle fra Paris til Goeteborg ville neppe betale et par hundre kroner ekstra for en mellomlanding i Oslo og om man byttet rute nummer i Goeteborg (eks. AF796 FBU-GOT og AF797 GOT-CDG) ville man utloese andre avgifter da det ville bli et flybytte.

Jeg tror at Ethiopian nok kommer til aa "common rate" ARN og OSL (samme priser) men rent avgiftsmessig (som er hoeyere enn det var paa FBU tiden) neppe vil utstede billetter fra f.eks. ARN med "flybytte" i OSL.

Dette er litt paa siden, men vi har noen traader som er inne paa de noe samme utfordringene (eks. hvorfor ikke Emirates og gjengen i Sandkassa ikke tilbyr ruter via sandkassa til f.eks Soer Amerika).
 
Høres lite logisk ut å legge ruten til den byen med den minste etiopiske befolkningen. Antar de kan regne...

Kunne like gjerne feedet inn til Arlanda.
 
Høres lite logisk ut å legge ruten til den byen med den minste etiopiske befolkningen. Antar de kan regne...

Kunne like gjerne feedet inn til Arlanda.

Jeg er enig, og dette er naturligvis et tungtvejende kriterie, men det er sikkert et komplekst regnestykke, som består af mange faktorer.

Dog tænker jeg, at der er flere ting, som måske indgår i ET's overvejser:
- at det ikke kan være optimalt med en groundtime på 10-14 timer.
- kortere flyvetid til CPH, som på en returflyvning kan spare op til 1 time fra ADD
- Gode feedermuligheder fra såvel Sverige og Norge gennem aftaler med SAS.
 
Dette er som vanlig udokumenterte påstander fra Check-in.dk som føyer seg inn i rekken av fantasier og konspirasjoner som tidligere har blitt presentert fra denne bloggen.
 
Jeg er enig, og dette er naturligvis et tungtvejende kriterie, men det er sikkert et komplekst regnestykke, som består af mange faktorer.

Dog tænker jeg, at der er flere ting, som måske indgår i ET's overvejser:
- at det ikke kan være optimalt med en groundtime på 10-14 timer.
- kortere flyvetid til CPH, som på en returflyvning kan spare op til 1 time fra ADD
- Gode feedermuligheder fra såvel Sverige og Norge gennem aftaler med SAS.

I Nord - Syd trafikk er det svaert vanlig med saa lange Ground Stop - det er ofte nettopp optimalt. Jeg er mest vant med trafikk til / fra Soer Amerika, hvor UA, DL, AA, AC alle staar i 14 timer i f.eks. Santiago, Buenos Aires etc.

En trekant rute vil jo noedvendigvis endre paa groundtime - en kan neppe forvente at Transitt Passasjerene skal ha en transitt tid paa 8-10 timer paa Arlanda paa vei til Oslo, eller om man tok Ground stop paa OSL blir det vel fort et lite marked for ARN-OSL (8 timer layover) - ADD. Saa man kan nok ikke bruke dagens Groundstop som argument for CPH (dog er det jo lov aa forsoeke;))
 
Back
Top