Kanskje kommer Ethiopian til OSL / OSL som longhaul-flyplass

To veldig enkle årsaker!

1. Det presenteres av Chechk-in.dk som fullstendig mangler troverdighet.

2. Fordi det er kakespeøyt!

Kom rygterne rent faktisk ikke først på flygtorget.se, hvor der er en enkelt som også påstår, at ground handling er opsagt fra 1/11??
 
I Nord - Syd trafikk er det svaert vanlig med saa lange Ground Stop - det er ofte nettopp optimalt. Jeg er mest vant med trafikk til / fra Soer Amerika, hvor UA, DL, AA, AC alle staar i 14 timer i f.eks. Santiago, Buenos Aires etc.

Det samme ser man også i JNB, hvor de fleste Europeiske selskapene, med noen unntak ankommer om morgenen, står i JNB hele dagen, for så og fly hjem på kvelden
 
Kom rygterne rent faktisk ikke først på flygtorget.se, hvor der er en enkelt som også påstår, at ground handling er opsagt fra 1/11??

Dersom det er Flygtorget som er Check In sin "sikre kilde" så sier det sitt...er jo bare humoristisk men de må jo gjerne fortsette med det:D
 
Litt morsomt å se på de 10 største immigrasjonsgruppene i de tre skandinavianske land:

Immigrasjon_Skandinavia.jpg


Ikke noe spesielt tilsier at CPH skulle være bedre enn ARN og OSL for Ethiopian, heller tvert i mot. Dette har nok for lengst Ethiopian oppdaget.
 
Litt morsomt å se på de 10 største immigrasjonsgruppene i de tre skandinavianske land:

Immigrasjon_Skandinavia.jpg


Ikke noe spesielt tilsier at CPH skulle være bedre enn ARN og OSL for Ethiopian, heller tvert i mot. Dette har nok for lengst Ethiopian oppdaget.

Er dette basert paa antall immigranter ? Om vi f.eks. ser paa antallet immigranter fra Somalia i Norge (#3) vs Sverige (#8) betyr det at det betydlig faerre immigranter fra Somalia i Sverige eller kan antallet i Sverige fremdeles vaere hoyeere fordi Sverige har saapass mange flere immigranter enn Norge ?
 
Litt morsomt å se på de 10 største immigrasjonsgruppene i de tre skandinavianske land:

Immigrasjon_Skandinavia.jpg


Ikke noe spesielt tilsier at CPH skulle være bedre enn ARN og OSL for Ethiopian, heller tvert i mot. Dette har nok for lengst Ethiopian oppdaget.

Det gir vel ikke et korrekt bilde dette, all den tid Malmø ligger så nære CPH.
 
Dersom det er Flygtorget som er Check In sin "sikre kilde" så sier det sitt...er jo bare humoristisk men de må jo gjerne fortsette med det:D

Ja utan tvekan så är Flygtorget ett stort skämt. Speciellt då forumet som är så dåligt att klockorna stannar. Man skäms som svensk att vi får hålla oss till en sån sida :angry:
 
Det gir vel ikke et korrekt bilde dette, all den tid Malmø ligger så nære CPH.

...men det er vel ikke saa lett aa vaere immigrant i Malmoe ? Immigranter i Malmoe staar vel like hoeyt i kurs som en Nordmann med ikkenorskkone gjoer i Norge:(
 
Vel Danmark er veldig dårlig på statistikk om 1. and 2. generasjons innvandere. Norge og Sverige har derimot sammenlignbare statistikker. Her er noen highlights av 2014-tall:

Andel av total befolkning som er 1. and 2. generasjons innvandere:
- Norge = 14,8% = 757 361 personer
- Sverige = 17,7% = 1 603 551 personer

Andel av total befolkning av topp 10-landenes 1. and 2. generasjons innvandere:
- Norge = 6,9% = 354 829 personer hvilket er 46,9% av 1. and 2. generasjons innvandere
- Sverige = 8,6% = 784 052 personer hvilket er 48,9% av 1. and 2. generasjons innvandere

Så var det 1. and 2. generasjons innvandere fra Somalia DC-8-63 var interessert i
- Norge = 35 912 personer hvilket er 4,7% av 1. and 2. generasjons innvandere i Norge
- Sverige = 56 906 personer hvilket er 3,5% av 1. and 2. generasjons innvandere i Sverige
 
Danmark

Indvandrere
Vestlige lande 210.724
Ikke-vestlige lande 290.331

Efterkommere
Vestlige lande 23.489
Ikke-vestlige lande 132.927

Personer med dansk oprindelse totalt 5.002.242
Indvandrere totalt 501.057
Efterkommere totalt 156.416

Fra Somalia
Indvandrere 11.388
Efterkommere 8.319
 

Problemet er at det ikke er disse store gruppene i Malmø ET ser etter for å fylle setene bak gardinen fra Skandinavia;)

Dessverre preges debatten litt av feil spor. ET som et etablert selskap, ville aldri utelukkende basert en etablering til OSL på etnisk trafikk.

I følge Avinor har Norge en større og mer omfattende trafikk til Afrika enn flyplasser det er naturlig å sammenligne seg med. Norsk olje næring er tungt inne i mange land og genererer god trafikk, men viktigst er trafikken som genereres gjennom norske statlige bistandsprosjekter.
Her er trafikken signifikant og nesten 3/4 av alle reiser blir gjennomført i business. Bare hos NORAD ligger 65% av bistandstrafikken i Business og bistandstrafikken totalt er på flere tusen reisende pr år i Business. Dette er i stor kontrast til spesielt statlig og bistandsrettet trafikk generert av våre naboland. Dette gjør at OSL med den rette parringen av flyplass (som i dette tilfelle ARN) med 3-4 ukentlige avganger, har en god mulighet til å kunne innfri forventningene. ET som en STAR alliert av SAS og med massive røtter videre fra ADD og inn i det Afrikanske kontinentet har alle forutsetninger for å lykkes med riktig flytype og frekvens.
 
Last edited:
Etterkommere er vel mer enn 1. og 2. generasjon som Norge og Sverige regner, men hvis en forutsetter Danmark bare har to generasjoner i sin statistikk så utgjør disse 11,6% av totalbefolkningen hvilket er betydelig lavere enn både Norge og ikke minst Sverige.

Somaliere i Danmark utgjør bare 54,9% av hva det er i Norge og 34,6% av hva det er i Sverige.
 
Problemet er at det ikke er disse store gruppene i Malmø ET ser etter for å fylle setene bak gardinen fra Skandinavia;)

Dessverre preges debatten litt av feil spor. ET som et etablert selskap, ville aldri utelukkende basert en etablering til OSL på etnisk trafikk.

I følge Avinor har Norge en større og mer omfattende trafikk til Afrika enn flyplasser det er naturlig å sammenligne seg med. Norsk olje næring er tungt inne i mange land og genererer god trafikk, men viktigst er trafikken som genereres gjennom norske statlige bistandsprosjekter.
Her er trafikken signifikant og nesten 3/4 av alle reiser blir gjennomført i business. Bare hos NORAD ligger 65% av bistandstrafikken i Business og bistandstrafikken totalt er på flere tusen reisende pr år i Business. Dette er i stor kontrast til spesielt statlig og bistandsrettet trafikk generert av våre naboland. Dette gjør at OSL med den rette parringen av flyplass (som i dette tilfelle ARN) med 3-4 ukentlige avganger, har en god mulighet til å kunne innfri forventningene. ET som en STAR alliert av SAS og med massive røtter videre fra ADD og inn i det Afrikanske kontinentet har alle forutsetninger for å lykkes med riktig flytype og frekvens.

100% enig med deg og godt at du tar tak for aa faa diskusjonen inn paa rett spor. Naar man planlegger og analyserer grunnlag for en ny rute, legges fokus paa aa faa en gjennomsnitsprisen pr. sete saa hoey som mulig og 80% av arbeidet ligger i aa finne Business Class og Full Fare / High Yield Economy. Mange ruter med smekkfulle fly har blitt lagt ned flyttet fordi gjennomsnitts prisen aldri kom opp i mot et akseptabelt nivaa (eksempel Lufthansas rute til Portland alltid full alltid oppgradering fra en oversolgt turistklasse)
 
Vem som helst kan väl starta ett rykte, även om det är i syfte att sprida falska uppgifter? :)

Men visst, så här i efterhand verkar försöket som rätt patetiskt.
 
Back
Top