Kanskje kommer Ethiopian til OSL / OSL som longhaul-flyplass

Re: Ethiopian til Oslo

En rute som OSL selv ikke ante ville komme:D. Snakk om julekvelden på kjærringa.

Mulig om de også kan fange opp en del turisttrafikk til Afrika generelt. Har flere venner som har bentyttet ET til Tanzania og Zanzibar. Men ser at de bare flyr til JNB i Sør Afrika og ikke CPT.

En rute som OSL selv ikke ante ville komme:D. Snakk om julekvelden på kjærringa.

Mulig om de også kan fange opp en del turisttrafikk til Afrika generelt. Har flere venner som har bentyttet ET til Tanzania og Zanzibar. Men ser at de bare flyr til JNB i Sør Afrika og ikke CPT.

Ja, det er vel mer på tross av enn på grunn av.

Desto mer gøy da at det er på bekostning av spesielt en konkurrent i sydlig retning som har vært meget aktive i mange år for å sikre Ethiopian.

Nå blir det jo et skifte på OSL etter jul, så strategien "la heller fjellet komme til deg" vil jeg tro at blir erstattet ganske fort.

Jeg har selv flydd ET til Tanzania og Zanzibar, retur via Arlanda. Helt grei opplevelse, fikk gamle 767 ned og en eldre 757 hjem. 767'ene hadde diverse feil, ett fly fikk ikke opp nesehjulet etter avgang, (endte med sikkerhetslanding i Belgia for å reparere), et annet hadde en defekt CPU som medførte at vi boardet flyet mens den ene motoren gikk...

Addis Ababa har en veldig gammel terminal og en litt nyere, begge er relativt dårlige.

Til tross for dette hadde jeg fint kunne reise med ET på nytt, nå har de vel flere 787 i flåten også.

Giver meget god mening eftersom der er mere end 3 gange så mange Somaliske flygtninge i Norge som i Danmark.

Generelt er det mye mer trafikk mellom Norge og verden, enn Danmark og verden. Så slike ruter gir meget god mening fra OSL, det har du helt rett i.

Jøss. Det var overraskende, men hyggelig nyhet for OSL. Begynner å bi rimelig bra med connections øst- og sørover nå.

Generelt er det mye mer trafikk mellom Norge og verden, enn Danmark og verden. Så slike ruter gir meget god mening fra OSL, det har du helt rett i.

Måske har du set tal jeg ikke har. Det er jo også lidt mere komplekst end som så. Når du siger Norge, er det jo også trafik ex. Stavanger, Bergen osv, som har ruter ud af Norge. Altså er det ikke alt sammen ex. Oslo. I CPH er en langt større del af trafikken (ud af DK) koncentreret ud af CPH og har samtidig en stor del af det sydlige Sverige som opland.

Derfor kan du jo ikke udlede, at det nødvendigvis giver god mening, for det afhænger jo af, hvor meget trafik ET kan samle op ud af OSL (også med connections).

Måske har du set tal jeg ikke har. Det er jo også lidt mere komplekst end som så. Når du siger Norge, er det jo også trafik ex. Stavanger, Bergen osv, som har ruter ud af Norge. Altså er det ikke alt sammen ex. Oslo. I CPH er en langt større del af trafikken (ud af DK) koncentreret ud af CPH og har samtidig en stor del af det sydlige Sverige som opland.

Derfor kan du jo ikke udlede, at det nødvendigvis giver god mening, for det afhænger jo af, hvor meget trafik ET kan samle op ud af OSL (også med connections).

Tror ingen her på forumet er interessert i en ny OSL vs. CPH debatt. Men OSL fungerer som en nasjonal hub i Norge, på samme måte som CPH i DK. Eneste forskjellen er at vi må fly inn, isteden for tog og metro som dere. Den norske økonomien er ca. Dobbelt så stor som den danske. Til tross for tilnærmet lik populasjon.

En annen ting er at vi generer mer flytrafikk som følge av geografisk beliggenhet, ikke bare i landet. Men ut også.

På det grunnlaget gir flere longhaul ruter ut av OSL meget god mening. Så fort kapasiteten er bygd ut vil vi se mange flere slike etableringer. Stort sett alltid på bekostning av CPH. Det er bare å vende seg til det. ..

Tror ingen her på forumet er interessert i en ny OSL vs. CPH debatt. Men OSL fungerer som en nasjonal hub i Norge, på samme måte som CPH i DK.

Nej, det gør den faktisk ikke. Jeg vil vove at påstå, at andelen af rejser ind/ud af Norge er langt lavere for OSL's vedkommende, da en del af udenrigstrafikken går direkte ud af mange provinsbyer som SVG, BGO eller andre. Hvorfor har ellers KL og Lufthansa så meget success med feed fra disse byer? Jo, hvis det lykkedes en dag at sende al trafik via OSL fra provinsbyerne, så giver jeg dig ret. Desuden er ME-selskabernes indtog i OSL ikke en ubetinget god ting, da de kan skræmme andre aktører væk.

Men billedet du giver er jo langt mere nuanceret og kompliceret end som så. CPH er i øvrigt ikke kun Danmark, men har også stort opland i Sverige.

Jeg er slet ikke ude i en OSL vs CPG-debat, men fremstiller jo tingene ekstremt simplificeret.
Jeg giver dig helt ret i at OSL har mere potentiale, men måske er du en anelse blind af de norske farver. Nordmænd har jo ellers ikke for vane at være patrioter :)

Re: Ethiopian til Oslo våren 2015 (ikke 100 % bekreftet)

Hvordan er det med Passkontroillen i Norge i disse dager - dvs. hvor lett er det aa komme inn i Norge om man ikke akkurat oppfyller "kravene" for hvem Norge vil ha inn i Norge ? Vaar lille familie er blant de Norge ikke helt vil ha - dvs. jeg som foedt og oppviokst i Norge kan fint komme inn, og vaar lille Beagle var ogsaa velkommen, men min kone derimot ! Saa vi vi velger alltid et annet land i Schengen enn Norge ved ankommst i fra USA - det blir mye hyggligere slik (det er ikke veldig hyggelig aa mote veggen i den Norske Passkontrollen)

Re: Ethiopian til Oslo våren 2015 (ikke 100 % bekreftet)

Ingen kontroll etter at du er sluppet inn i Schengen. Ta Lufthansa.

Nej, det gør den faktisk ikke. Jeg vil vove at påstå, at andelen af rejser ind/ud af Norge er langt lavere for OSL's vedkommende, da en del af udenrigstrafikken går direkte ud af mange provinsbyer som SVG, BGO eller andre. Hvorfor har ellers KL og Lufthansa så meget success med feed fra disse byer? Jo, hvis det lykkedes en dag at sende al trafik via OSL fra provinsbyerne, så giver jeg dig ret. Desuden er ME-selskabernes indtog i OSL ikke en ubetinget god ting, da de kan skræmme andre aktører væk.

Det er riktig at vi har flere lufthavner i Norge, noen også med litt utenrikstrafikk som SVG, BGO og TRD. Men dette vil jeg si bare taler for OSL's fordel. Hadde OSL fått tilbudet, altså flere Longhaul ruter, så ville mange av de som reiser med nevnte KLM, heller velge en stopp i OSL. Hvorfor? Vel, hvis man skal reise jorda rundt for eksempel på jobb. Så er det for det første; mye kortere til OSL. For det andre så er det, ved forsinkelser, bedre med 30 daglige avganger mellom OSL - TRD, enn en avgang mellom AMS - TRD. Dette gjelder for de andre flyplassene også.

Og jo, OSL er den nasjonale huben i Norge. Den er ikke like utviklet som CPH, men det jobbes nok med saken.

Men billedet du giver er jo langt mere nuanceret og kompliceret end som så. CPH er i øvrigt ikke kun Danmark, men har også stort opland i Sverige.

..enda mer komplisert er det jo, når du (bevisst?) glemmer det kanskje viktigste "oplandet" for CPH, nemlig norske business pax. Hvordan var det med den SIA ruta, igjen?

Jeg regner med du er førstemann her på forumet med å gratulere OSL, når Ethiopian blir bekreftet.. :)

Tror ikke de flyr til Seychellene lenger.

Den er i hvertfall bookbar på noen tilfeldige datoer i januar

ADD-SEZ.jpg

Bitterheten lyser på check-in.dk bloggen der planene om å "gå forbi København"
viser forutsigbart innhold. Det argumenteres kun med den store Etiopiske befolkningen i Norge som årsaken til at det ikke ble CPH.
Vi takker "hele" 6.400 Etiopere for at de valgte OSL!

Takker forøvrig check-in.dk for nok et bidrag til objektiv og nøyansert dekning av luftfarten i Skandinavia......

Men for et selskab som Ethiopian Airlines, så er det primære parameter for valg af destinationer hvor der er det største marked på den konkrete destination. Omfanget af feedertrafik med andre selskaber ind til destinationen kommer i anden række.
Jøss ... Her har man da synset grovt. Greit nok at det bor flere med østafrikansk opphav i Sverige og Norge enn i Danmark, men det sier jo på ingen måte noe om hvordan Ethiopian prioriterer lokalmarked versus tilslutningstrafikk.

Dessuten, hvis noen i Københavnsdistriktet kunne tenkt seg en tur til Addis Abeba finnes det jo særdeles gode tilslutningsmuligheter. Det går vel omtrent like mange fly fra CPH til OSL som det gjør motsatt vei. :stir

Ønsker for øvrig Ethiopian lykke til på OSL. :)

Jeg må nesten quote denne i begynnelsen, post#12;

ET har trafikkrettigheter intra-EU, som f.eks. Stockholm-Wien. Imidlertid er ikke EØS-landene inkludert i dette.

Det er vel en regel på dette, slik som f.eks. PK opererer fra Pakistan (ISB eller LHE) til CPH via OSL, på den ene eller den andre veien... (ons og lør)

Det er vel en eller annen "ikke-så-tydelig" ICAO regel som heter "International Civil Aviation Organization’s (ICAO) nine air traffic rights" alias "Freedoms of the Air", som jeg kan linke til nedenfor. Der er vel egentlig slikt besvart.

ICAO's Freedoms of the Air

Så kan alle andre ta i betrakting om det er i henhold til, eller ikke
(via (non-)EU og Schengen, osv...

Last edited:

Det er vel en regel på dette, slik som f.eks. PK opererer fra Pakistan (ISB eller LHE) til CPH via OSL, på den ene eller den andre veien... (ons og lør)

Man må søke - dette er avtaler som gjøres mellom statene. Det er ikke noe man får automatisk. PK har såvidt jeg vet ikke trafikkrettigheter mellom OSL og CPH.

Back