Synes ikke dette er den viktigste saken for SAS å stoppe. Dette vil jo bli likt for alle selskaper. Vil ikke være konkuransevridene. Men vil føre til noe dyrere biletter.
Fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren
Jeg viser til brev av 15. oktober 2008 fra konsernsjefen i SAS til bl.a. samferdselsministeren i Norge om konsekvensene for luftfarten av handel med utslippskvoter med bakgrunn i EU-direktiv. Flytransport i Norge og flytransport til og fra Norge er viktig for landet. Hva er statsrådens opplegg for å forhindre at systemer med utslippskvoter innenfor luftfarten og prisfastsettelse på slike kvoter gir kraftige prisøkninger og redusert transporttilbud?
Jeg betaler gjerne en klimaavgift når jeg er ute og flyr.
Også når avgiften blir en nesten ren fiskal-avgift, hvor store deler også går med til administrasjon?
Også når avgiften blir en nesten ren fiskal-avgift, hvor store deler også går med til administrasjon?
Premisset må selvfølgelig være at avgiften skal ha en funksjon som tjener formålet, nemlig klimaet. Det kan f.eks. være til utvikling av ny teknologi.
"Ingen ting - ettersom selve hensikten med en slik avgift er at folk skal fly mindre, noe som selvsagt vil føre til færre avganger og redusert tilbud". Ellers er jo avgiften bare tull. Vil man beskytte de med lav inntekt kan man heller senke skattenivået for lave inntekter.
ja, det er liksom poenget med sånne avgifter...men høyere priser fører til at færre flyr.
.
Men hverken EU eller nasjonale politikere tør jo si åpent at de ønsker at folk skal fly mindre.Spør f eks dagens norske rødgrønne samferdselsminister om hun vil at hennes kjernevelgere skal fly mindre og betale mer. Politikerne ønsker vel egentlig at folk skal betale avgiften med glede og fly like mye, det er noe hjelpeløst over hele tankegangen.
Og så skal EU pålegge nye avgifter hvis formål er høyst vage. Man kan i hvert fall ikke da spille overrasket om flere selskaper går over ende og medfører masseoppsigelser. Det er en typisk EU- situasjon hvor landene vil innlemme flytrafikken i CO2- regnskapet, men samtidig vil alle landene at deres nasjonale selskaper skal greie seg godt. Vi står overfor nedgangstider som trolig rammer flybransjen hardt. Jeg synes ikke det er en god ide å da gå i gang med dette. Riktignok kan avgiftene lempes over på kundene, men høyere priser fører til at færre flyr.
Jeg skjønner godt Jønssons brev og mener han bør få gehør hos de nordiske ministrene.
Jeg sa at det var det riktige svaret, ikke at jeg trodde Navarsete ville si det...![]()
Er jo ikke alle her som har kastet seg på CO2-hysteri-bølgen
Uansett så synes jeg at man skal dele denne saken i to:
1. SAS sitt behov for å syte.
2. Om avgiften har noe for seg.
Deler man det opp på denne måten så synes jeg at SAS har lite å klage over. At man er uenige i avgifte er noe annet. SAS vil ikke bli noe mer skadelidene enn NAS.
Uansett så synes jeg at man skal dele denne saken i to:
1. SAS sitt behov for å syte.
2. Om avgiften har noe for seg.
Deler man det opp på denne måten så synes jeg at SAS har lite å klage over. At man er uenige i avgifte er noe annet. SAS vil ikke bli noe mer skadelidene enn NAS.
Det er uansett latterlig. Flyutslipp utgjør latterlig lite av de totale utslippen på global basis. Dessuten er Norwegian ENDA bortimot fredet i media, noe SAS overhodet ikke er.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.