• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kalkyler på ombordservice

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Kalkyler på ombordservice

Som "blåruss" har jeg mange ganger lurt på hvordan flyselskapene kalkulerer forbruk av mat og drikke osv på flyreiser.

Er det noen som vet her inne hvor mye SAS (eller andre flyselskap) bruker pr passasjer (eco/biz) for interkontinentale flighter. Er den servicen man mottar basert på et budsjettert beløp pr hode eller gjøres dette ut fra en definert standard av hva som skal serveres?

Noen som vet om det er store forskjeller mellom flyselskapene på dette?

Kunne vært morsomt med en oversikt over dette, men det er vel kanskje konfidensiell informasjon. Kanskje et forum som dette kunne ta i bruk noen journalistiske evner og forespørre flyselskapene om en slik informasjon til bruk i en oversikt. Så kan jo CK selge informasjonen til avisene. En grei måte å få inn litt penger på kanskje? Eller hur?

BF:cool2

Replying to Topic 'Kalkyler på ombordservice'

Husker at bladet "Business Traveller" hadde en oversikt over dette... I USA var det lenge Alaska som brukte mest pr pax ombord...

Når jeg jobba på OSL basen til Britannia Airways kostet et brett med varm mat i innkjøp ca 80 kr. Brettet inneholdt en varmrett, salat og en kake til dessert. Kokottene med varmmat ble laget i Sverige og fraktet frosne til lageret på OSL.

De ble levert i stativ som vi satte direkte i ovnene. Returmaten var i cargo. Når maten var ferdig varmet ble kokottene satt på brettene som var levert i traller. To CC jobbet i galleys med dette.

Kokott: Boks med mat.

Her et bilde som viser Spanair's brett på min reise LPS-TRD i janaur:

Attachments

• Resize of Gran Canaria 30.12.05-06.01.06 058.jpg
    Resize of Gran Canaria 30.12.05-06.01.06 058.jpg
    105.9 KB · Views: 12

når man begynner å kikke i regnskapene er det faktisk overraskende lite serveringen koster per pax - det er bare det at med så mange pax blir det fort mye penger. Tar vi utgangspunkt i MD11s 80 kroner (som jeg tror er litt høyt i forhold til hva andre bruker), og sier at SAS da det var full servering hadde 25 millioner passasjerer blir det 200 millioner kroner på catering! Det er masse penger. Sett nå at SAS hadde gått helt bort fra å servere mat gratis, forsvant 200 mill. fra kostnadsbudsjettet - men man begynte å selge mat. Si da at hver femte passasjer kjøpte, og disse ga en fortjeneste i snitt 30 kroner - da ble inntektene på maten 150 millioner, og resultateffekten 350 millioner!! Store tall er heftige!!

Hvis jeg ikke husker helt feil, kostet et BA c-class brett på FBU ca 160 kr på slutten av 90 tallet. Men det var jo ikke engangs utstyr, og alt på brette ble vasket og lagt opp igjen på nytt. Kostbart! Braathens sparte vel ca 500 000 i året ved å fjerne tannstikker på brettet.(da det var servering) Det er ikke tannstikkerene som koster, men å få det på brettet.

Fra min tid på TG på begynnelsen av 90-tallet, mener jeg å huske at kostprisen i turistklasse var rundt 160 kroner, Business ca 350 kr og First ca 800 kroner. På den tiden var det bl.a russisk kaviar i First. På en full maskin kostet dermed cateringen over 80.000 SEK den gangen.
Dette var på ruten ARN-BKK. Det er nok store variasjoner i kostpris, basert på meny, hvor maten kjøpes, volum etc.

Originally posted by CK

når man begynner å kikke i regnskapene er det faktisk overraskende lite serveringen koster per pax - det er bare det at med så mange pax blir det fort mye penger. Tar vi utgangspunkt i MD11s 80 kroner (som jeg tror er litt høyt i forhold til hva andre bruker), og sier at SAS da det var full servering hadde 25 millioner passasjerer blir det 200 millioner kroner på catering! Det er masse penger. Sett nå at SAS hadde gått helt bort fra å servere mat gratis, forsvant 200 mill. fra kostnadsbudsjettet - men man begynte å selge mat. Si da at hver femte passasjer kjøpte, og disse ga en fortjeneste i snitt 30 kroner - da ble inntektene på maten 150 millioner, og resultateffekten 350 millioner!! Store tall er heftige!!

Jo det er klart det koster. Men SAS har jo allerede kaffen fraktet ombord i flyet, så eneste ekstra kostnad blir vel flere beger og kaffe, noe som ikke er så mye om en f.eks ønsker å gi passasjerne en kaffekopp.

En periode når konkurransen var som verst med Braathens på innlands så hadde SAS to retter å velge blant på Nordnorge rutene.Det var som oftest (om ikke alltid) noe med kjøtt og noe med fisk. Siden passasjerene kunne velge pleide det å være en god del brett igjen etter serveringen, og kabinpersonalet kom rundt og spurte om folk ville ha mere. Maten som ble servert var imidlertid ganske ofte av det skrekkelige slaget så de fleste betakket seg for det og nøyde seg med et brett. Men det å kjøre to retter må da koste en god del ekstra i forhold til å kjøre en rett til alle ?

husker når eg reiste til Nord-Norge mange ganger i 2002 så var det var lapskaus og atter lapskaus det gikk i hos Braathens. Då ønsket eg faktisk at det var mulig å kjøpe noe bedre...

Bilde 03: http://www.airlinemeals.net/meals/Braathens.html

WF bruker kaffe av typen Max Havelaar. En pose brukes pr. kanne kaffe. Og posen koster så vidt jeg vet kr 7,-.

Det var økonomene som "drepte" flygleden...

Når det gjelder drikke så koster ikke det så mye ekstra, men ordentlig matservering har en del tilleggskostnader. F.eks så kan det hende man trenger ekstra crew for å servere alt, turnaround tiden må ofte økes. Utregning av overcatering vs last minute uplift (dette er blitt veldig dyrt etter at man har outsourcet cateringtjenstene).

Originally posted by EB

Det var økonomene som "drepte" flygleden...

På WF er i dag kaffe/te gratis på alle utenriksflygninger, og denne blaarussen har iallefall ingen planer om å gjøre noe med det. Litt anstendighet skal man da ha!:nor

Og jeg har hørt at kald mat er dyrer å kjøpe inn for flyselskapene enn varm mat som varmes opp i flyet. Noen som vet om dette stemmer?

Det er sant. Ferskvarer dyrt ! Varm mat lages i store kvanta og fryses.

Back