Jeg skal reise med Thai og lurer på noe

Re: Jeg skal reise med Thai fra Scandinavia og lurer på noe

Da ble ikke dette med sete på 777 noe problem lengre, endra reiseruten til BKK-MUN(TG)-OSL(SK) i F + C, så håper jeg det er en 747 med ny kabin ;)

Ble plutselig litt i tvil her, Berg-Hansen kom med en routing til meg OSL/CPH-BKK med SK-nummer, co-share Thai(operating). Bookingklasse H og Q. Det er vel Operating Airlines sin milage-regler som gjelder?
TG har jo 100% for H og Q. Får vel gullbonus bare på de legsene som SK opererer selv. Til EB-programmet.

Altså totalt 12050.
SK 500px2x1,25= 1250p
TG/SK 5400x2=10 800p

Last edited:

Det er operating airline som avgjør. TG klasse H og Q med EB-medlemskap gir som du riktig beskriver 100% Ekstraprosenter og qualifying flights regnes ikke med uavhengig av EB-nivå.

Det er operating airline som avgjør. TG klasse H og Q med EB-medlemskap gir som du riktig beskriver 100% Ekstraprosenter og qualifying flights regnes ikke med uavhengig av EB-nivå.

Tnx:) Ble litt utmanuvrert av en insisterende agent, så måtte ha en ekstra bekreftelse fra de som kan fakta;) (Dvs ikke bookingbyrået)

Ble plutselig litt i tvil her, Berg-Hansen kom med en routing til meg OSL/CPH-BKK med SK-nummer, co-share Thai(operating). Bookingklasse H og Q. Det er vel Operating Airlines sin milage-regler som gjelder?
TG har jo 100% for H og Q. Får vel gullbonus bare på de legsene som SK opererer selv. Til EB-programmet.

Altså totalt 12050.
SK 500px2x1,25= 1250p
TG/SK 5400x2=10 800p

Ut fra hva du skriver antar jeg du har fått bookingklasse H og Q på SK flightnumber. Du vet dermed ikke hvilken bookingklasse disse mappes til hos TG som er operating carrier, er du uheldig mappes det til en ikke-poenggivende klasse. En oppegående agent skal kunne se i din PNR i GDS (tror BH bruker Amadeus) hvilken bookingklasse du får hos operating carrier.

Ut fra hva du skriver antar jeg du har fått bookingklasse H og Q på SK flightnumber. Du vet dermed ikke hvilken bookingklasse disse mappes til hos TG som er operating carrier, er du uheldig mappes det til en ikke-poenggivende klasse. En oppegående agent skal kunne se i din PNR i GDS (tror BH bruker Amadeus) hvilken bookingklasse du får hos operating carrier.

F..., lurte på om det var noe der ja. Men billetten kom på ca 9K, så det stemmer overens med prisene på Q fra TG og connection innenland.

Edit: Kom på at jeg fikk velge seter fra rad 32, hvor Q-klasse vanligvis begynner. Så tror det skal være ok. Sendte uansett en mail til BH med dine formuleringer, så får vi se om de skjønner det :)

Last edited:

Hvordan er mulighetene for å oppgradere med eb-poeng fra eco til biz hos thai? Enten cph bkk eller osl Bkk?

Hvordan er mulighetene for å oppgradere med eb-poeng fra eco til biz hos thai? Enten cph bkk eller osl Bkk?

Må ha klasse B/Y for å oppgradere, 50K poeng, og gjøres minst 24t før via sas.no

Det har jeg fått med meg, men får ikke klasse Y uansett hva jeg velger under booking hos Thai.

Det har jeg fått med meg, men får ikke klasse Y uansett hva jeg velger under booking hos Thai.

Jeg bestiller nå gjennom reisebyrå for å få riktig klasse mht poeng. B/Y er vel premium økonomi(sas plus) og ganske dyrt hvis ikke jeg tar feil. Ville heller vurdert å betale meg opp til C, koster 6000kr om du har Q-klasse. Ok, så får du ikke C-poeng, men det får du heller ikke ved premium økonomi.

Hvordan fungerer det med setebooking i økonomi? Og er det det samme om man bestiller gjennom et reisebyrå(og ikke mye dyrere billett rett fra Thai)?

Har EBG om det gjør noen forskjell.

Og hvilken bookingsite gir info om og lar en velge bookingklasse for økonomi?

Har sovet dårlig i natt etter å ha fått revet opp i traumer med manuell behandling på reisebyråer. Etter devalueringen av kronen idag hoppet jeg til og bestilte før prisen går opp. Har enda ikke funnet ut ut hvilken bookingklasse det er i, men frykter W. Hvordan finner ejg bookingklasse? Og er det noen mulighet for å endre dette i etterhånd?

Fikk først en bookingkode for "UAPI Worldspan" som jeg ikke klarte bruke noen steder. Fant tilslutt mytripandmore.com som klarte oversette det til en amadeus-referanse. Med den kunne jeg lett reservere sete hos Thai. Websiten ga meg melding om at det feilet, men det ser ut som om de fortsatt husker hvilke seter jeg reserverte. Ekspertflyer viser også at setet er tatt nå. Det var overraskende hvor få seter som var ledige over et halvt år frem i tid.

Bestiller du via Thai så skal jo bookingklassen komme opp på siste side.

Litt grovt forenklet er de bookingklassene på TG fra OSL/CPH/ARN som gir 100% poeng langt til fremre øko-kabin. Og her er det som regel ledig midtsete, bortsett fra når noen thaier drar med seg kidsa sine da. Litt rart det der, skjedde igår. Hun britiske som satt innerst var ikke så veldig happy. Jeg hadde ledig treseter, oh, lykke. Endelig softblock. Neida, de flyttet en tjukkas frem fra bakre kabin istedet. F...altså.

Bestilling via Thai ville kostet flere tusen ekstra og i tillegg tilbød de ikke like bra connections som andre man kunne bestille fra.

Sjekket med Thai og jeg var booket i W. Er det slik at jeg kan sitte lengre frem om jeg får endret til Q?

Bestilling via Thai ville kostet flere tusen ekstra og i tillegg tilbød de ikke like bra connections som andre man kunne bestille fra.

Sjekket med Thai og jeg var booket i W. Er det slik at jeg kan sitte lengre frem om jeg får endret til Q?

Ja. Setenummerene i øko begynner på 31. Jeg gikk bak og kikket på dem som satt på W. Rimelig trangt med tre røslige karer i 10-11 timer på treseter.

Og helt enig, Thai sine sider er ikke bra nok og som oftest mye dyrere om en skal ha noe mer enn direkte connetion. Jeg er pålagt å bruke Berg-Hansen, og billett i Q/H-klasse med connetion OSL/CPH kostet ca 9K, som gir 12K poeng.

Poengmessig er dette 4p pr krone, så ikke det helt store. Men sjekket med Qatar samme datoer, og det ble ca 7K med connetion og ett stopp mer, og lite poeng. Ikke aktuelt.

Det blir spennende å følge Emirates og Qatar nå, om det kommer noen tilbud fra desember av fra CPH siden de setter inn en 380 og to 787 hver dag. For meg, og sikkert endel andre, er det å ha tre flighter langt fra optimalt. Så det må bli ganske mye billigere før jeg velger den løsningen.
Har reist endel med QR i C med den treflights-løsningen. Fremdeles stressende.

Så ikke sikkert at Thai mister så mye av markedet siden de tilbyr direkteflighter.

Jo, men det er greit å få vite før man har bestil. For økonomi selger de:
-"THAI SAVER PLUS" som er W?
-"THAI ADVANTAGE" som er ???
-"THAI FLEXI" som er Q?
-"THAI FLEXI PLUS PREMIUM" som er ??

Noen som vet?

Back