ITA Nye Alitalia - Status

Som det jo gjøres et poeng ut av i tweeten, hva er egentlig planen for bruken av disse LR maskinene? Afrika?

Som det jo gjøres et poeng ut av i tweeten, hva er egentlig planen for bruken av disse LR maskinene? Afrika?

Afrika og Midtøster er nevnt, destinasjoner som Accra, Kuwait etc.

Ellers har jeg ikke forstått om disse teknisk sett er av LR varienten eller bare en vanlig neo. Dog er forskjellen minimal.

ITA har mottatt hele 3 nye fly den siste uken, en hver av A320neo, A321neo og A330-900.

Airbus A330 -941 2052 EI-TYC ITA Airways delivery 28mar24 TLS-FCO

Airbus A321 -271NXLR 11729 EI-HXC ITA Airways delivery 22mar24 XFW-FCO

Airbus A320 -272N 11982 EI-HOJ ITA Airways delivery 27mar24 TLS-FCO

Og heller ikke lenge siden deres 3. A220-100 kom

Lufthansa forsøker overbevise EU og tilbyr nå å oppgi 12 daglige slot-par på LIN, og opptil 9 på FCO. Primært til Volotea og easyJet. Samt at ITA ikke blir med i A++ JVet med transatlantisk.

Samtidig er 4 juli, nå en ny frist

https://www.ch-aviation.com/news/140078-brussels-delays-review-deadline-for-new-lufthansa-ita-offer

The European Commission has postponed until July 4 the deadline by which it will review a "significantly improved offer of concessions" Lufthansa Group submitted on May 6 to quell Brussels' antitrust concerns about its bid for a 41% stake in Italy's state-owned ITA Airways (AZ, Rome Fiumicino).

Blir spennende å se hva dette kan gi av muligheter til/fra vårt egentlige hjemland:-)

Blir spennende å se hva dette kan gi av muligheter til/fra vårt egentlige hjemland:-)

Hva slags muligheter skal det være? LIN er slot-begrenset og FCO flyr DY hele året og SK i sommerhalvåret.

Hva slags muligheter skal det være? LIN er slot-begrenset og FCO flyr DY hele året og SK i sommerhalvåret.

Nye kombinasjoner med Lufthansa Gruppen. Det finnes jo flere byer enn Milano og Roma…

Nye kombinasjoner med Lufthansa Gruppen. Det finnes jo flere byer enn Milano og Roma…

Flere byer i Italia enn Milano og Roma ja, og ingen av de har ITA ruter til utenom fra LIN og FCO. Gir omtrent 0 mening å fly 2-stop til en by i Italia

Flere byer i Italia enn Milano og Roma ja, og ingen av de har ITA ruter til utenom fra LIN og FCO. Gir omtrent 0 mening å fly 2-stop til en by i Italia

Det er kanskje slik at ingen av de har ITA ruter utenom LIN - FCO i DAG, om Lufthansa ender opp med eierskap av ITA er det mulig at MUC blir en ITA hub ? Dette fra en fyr som lenge, veldig lenge har vaert Italia frelst (giftet meg en en liten italienerinne til og med) og husker ennaa at Air Dolomiti kun opererte fra Trieste …. Utvikling har skjedd… kanskje kan det gjenta seg … :D

På vår reise før påske hadde vi Lufthansa Gruppen til Roma og hjem fra Palermo…så kjøpte vi separat ITA billett Roma-Palermo - denne kan jo sammen med andre byer kombineres i samme kjøp i fremtiden. Det kan jo være at ITA overtar noen av flyvningene mellom Italia og Tyskland også…pluss at de selskap som Lufthansa har overtatt har jo alle ekspandert etter overtakelsen - så kanskje ser vi nye ruter til Skandinavia også.

På vår reise før påske hadde vi Lufthansa Gruppen til Roma og hjem fra Palermo…så kjøpte vi separat ITA billett Roma-Palermo - denne kan jo sammen med andre byer kombineres i samme kjøp i fremtiden. Det kan jo være at ITA overtar noen av flyvningene mellom Italia og Tyskland også…pluss at de selskap som Lufthansa har overtatt har jo alle ekspandert etter overtakelsen - så kanskje ser vi nye ruter til Skandinavia også.

Ser fortsatt ikke så mange "nye muligheter" utenom at det kanskje blir en ITA-maskin fremfor Air Dolomites eller ett av de andre selskapene som allerede er i LH-gruppen.

Det finnes mange veier til Rom, så selv om DY og SK(tidvis) flyr dit så er det vel ikke helt utenkelig at ITA kan prøve seg på FCO-OSL?

Ser fortsatt ikke så mange "nye muligheter" utenom at det kanskje blir en ITA-maskin fremfor Air Dolomites eller ett av de andre selskapene som allerede er i LH-gruppen.

Jeg ser som vanlig glasset som halvfullt - at andre ser det somnesten tomt lever jeg i og for seg greit med;-)

Jeg ser som vanlig glasset som halvfullt - at andre ser det somnesten tomt lever jeg i og for seg greit med;-)

Herlig debatt-teknikk du har der. Første svaret ditt jomer hersketeknikk og når jeg oppriktig lurer på hva som kan bli bedre på hvilke ruter så kaller du meg negativ. Da er det ikke hyggelig å forsøke på en debatt på et debattforum.

Mener fortsatt at Lufthansa og ITA kommer til å gi nye muligheter (for oss). Kombinasjoner med å fly til en by i Italia - Være der noen dager og sp videre innenlands flr hjemreise fra en annen by. Prisingen og servicekonseptet hos ITA vil nok endres til å matche Lufthansa sitt…så for oss vil dette gi nye muligheter.

Det finnes mange veier til Rom, så selv om DY og SK(tidvis) flyr dit så er det vel ikke helt utenkelig at ITA kan prøve seg på FCO-OSL?

Ikke utenkelig nei, men man kan jo spørre seg hvorfor Alitalia (og senere ITA) aldri har forsøkt seg på noe fra FCO til skandinavia på over 20 år. LIN-CPH la de ned i 2007 og LIN-ARN gikk som sesongrute noen år før pandemien. I samme periode har det vært en markant økning i ruter til og fra Italia uten at AZ har forsøkt seg en gang. Da tenker jeg det høres lite sannsynlig ut, uavhengig av hvem som er eier.

Dessuten kommer man omtrent til hele Italia 1-stop med LH-gruppen når som helst på året allerede

Men jeg har ikke sagt at jeg skal fly ITA fra Skandinavia…jeg tenker kombinasjoner enten innenriks eller til/fra en av Lufthansa gruppens knutepunkter. I tillegg har vi jo sett at både Swiss og Brussels Airlines har ekspandert kraftig etter at Lufthansa kom inn på eiersiden.

Back