ITA Nye Alitalia - Status

Nå planlegges en rekke nye lang- og mellomdistanse ruter for neste sommer

https://www.aviacionline.com/2023/10/ita-airways-announces-seven-new-destinations-for-summer-2024/

ITA Airways, Italy’s state-owned airline, has announced this Wednesday (11) some of its plans for the Summer season of 2024. The airline, launched in 2021 as the de facto successor of Alitalia, will open seven new international destinations, all connected to its hub in Rome/Fiumicino.

AZ-S24.gif


Ikke sett bilder, men ser ut som deres kommende A321neo kommer med et slags "LR" interiør med ordenlig business class?

The first Airbus A321neo, a brand-new aircraft for the Company, is scheduled to join the fleet by the end of
this year. It is the first narrow body aircraft featuring a three-class configuration: Business Class (12 seats),
Premium Economy (12 seats) and Economy (141 seats of which 12 are dedicated to Comfort Economy)
 
Last edited:
Er det realistisk at man kan komme til å få se ITA på OSL? Flydde Alitalia til Norge på noe tidspunkt?
 
Er det realistisk at man kan komme til å få se ITA på OSL? Flydde Alitalia til Norge på noe tidspunkt?


Det kommer kanskje an på i hvilken allianse ITA lander, men det er ganske godt med ruter fra Oslo og Norge til Italia allerede. Alitalia fløy på 90-tallet fra FBU til Milano (trolig Linate).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Defintivt men dersom ITA kommer inn i Star samtidig som SAS forsvinner ut blir det vel kanskje aktuelt med FCO og MXP/LIN? Å mellomlande på vei til Milano eller Roma er vel ikke det man velger når konkurrentene flyr direkte?
 
Last edited:
Defintivt men dersom ITA kommer inn i Star samtidig som SAS forsvinner ut blir det vel kanskje aktuelt med med FCO og MXP/LIN? Å mellomlande på vei til Milano eller Roma er vel ikke det man velger når konkurrentene flyr direkte?


Sant, men både SAS og Norwegian flyr direkte til Milano og Roma. Det finnes endel andre ruter til flere italienske byer, men disse varierer mer i frekvens og sesong. ITA kan selvsagt opprette en rute til Oslo og satse på transfer også, men LH vil vel ha et ord med i laget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lufthansa-gruppen har jo dekket Italia vanvittig bra - tror ikke de tenker det er behov for direkte kapasitet til Oslo og da i konkurranse med sine egne selskap. Men kommer ITA til Oslo skal de nok benyttes.
 
Tanken var at det særlig i sommer sesongen vel er et ganske stort marked for direktefly til både FCO og MXP som ITA/LH gjerne vil ha sin del av?

Når både SK og DY flyr direkte så blir det jo litt vanskeligere å selge inn en mellomlanding i FRA, MUC eller ZHR?

Jada de flyr ikke direkte i dag men det kan vel ha noe med at SK gjør det? Skal Star/LH gjøre seg attraktive for de SK kundene som ikke er så giret på Skyblue så må de vel også tilpasse rutetilbudet sitt?
 
Mange skal til andre byer enn Milano og Roma og Lufthansa-gruppen flyr vel til en 10-11 byer i Italia.
 
Definitivt og det er jo ikke nødvendigvis feeden til mindre Italienske destinasjoner som må være motivasjonen selv om en direkte rute med ITA vil gi muligheter i det segmentet også.

Tanken var vel mer på de fritidsreisende som skal til Roma eller Milano men MXP genererer vel en del forretnings trafikk også?
 
Definitivt og det er jo ikke nødvendigvis feeden til mindre Italienske destinasjoner som må være motivasjonen selv om en direkte rute med ITA vil gi muligheter i det segmentet også.

Tanken var vel mer på de fritidsreisende som skal til Roma eller Milano men MXP genererer vel en del forretnings trafikk også?


Med ITA må det i så fall blir Roma, de flyr jo kun en rute til JFK fra MXP (+ noe sesong tjafs)
 
Såpass? Så man får altså ikke starte ruter til Norge derfra?

Ja da blir det å håpe på en eventuell FCO rute da.
 
Såpass? Så man får altså ikke starte ruter til Norge derfra?

Ja da blir det å håpe på en eventuell FCO rute da.


Blir det noe, blir det etter all sannsynlighet til FCO da hovedbasen er der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lufthansa skal være i samtaler med europeiske konkurransemyndigheter, om grep som må tas for å få godkjent oppkjøpet

https://airlineweekly.skift.com/2023/11/lufthansa-earnings-5-takeaways/
Lufthansa is in talks with European competition authorities on securing approval for its takeover of Italy’s state-owned ITA Airways. Those talks include agreeing to airport slot or gate divestitures that the group would make in exchange for antitrust approval. For example, Lufthansa could be asked to give up slots at Milan’s sought-after Linate airport.
 
Back
Top