ITA Nye Alitalia - Status


Levert nå. Kommer i en long range konfigurasjon, med totalt 165 seter. 12 lie-flat business, 12 premium economy og 141 economy.

https://newsroom.aviator.aero/ita-airways-takes-delivery-of-its-first-airbus-a321neo/

ITA Airways’ A321neo, which will serve the airline’s medium haul routes, is fitted with a three class configuration including 12 Business Class full flat beds with direct aisle access, 12 Premium Economy seats in 4-abreast, and 141 Economy seats of which 12 are dedicated to Comfort Economy.
 
Kabinbilder er ute. Første del av economy er også economy comfort, med litt bedre benplass.

De er vel det andre selskapet etter SAS som får en 2+2 Premium Economy på A321LR?

https://twitter.com/Enrique77W/status/1723326100409917912

F-p77jgW8AAmkLR


F-p77jYXEAEheot


F-p77jzW0AAxLgo
 
Ser fresht ut - som det meste fra ITA gjør. Satser på at vår A320neo tur i mars også er med dette interiøret - benplassen er sikret ved nødutgang.
 
Milano MXP - New York JFK legges ned på nyåret, deres eneste faste rute på MXP. Mulig deres sesongrute til Cagliari kommer tilbake, men i praksis betyr det ITA gir opp MXP

https://www.aeroroutes.com/eng/231130-azjan24mxpjfk

ITA Airways this week filed service adjustment on Milan Malpensa – New York JFK route, its sole long-haul service from Milan. The carrier’s existing 1 daily service is now scheduled until 07JAN24, as the airline cancels service on/after 08JAN24, including Northern summer season on/after 31MAR24.
 
FCO-LCY blir ny rute, 2x daglig på hverdagene med A220-100 fra våren 2024. I tillegg økes LIN-LCY med opptil 5x daglig

https://www.aviation24.be/airlines/...reased-milan-london-services-for-summer-2024/

ITA Airways has unveiled plans to enhance connections between Italy and the UK by launching a direct flight from Rome Fiumicino to London City Airport. The service, set to commence on April 1st, 2024, using the Airbus A220-100, will offer travellers 12 weekly frequencies.
 
Flåten ved inngangen til 2024

A220-100: 2
A220-300: 8
A319: 13
A320: 25
A320neo: 14
A321neo: 2
A330-200: 7
A330-900: 6
A350-900: 6
 
Da skal de ha blitt enige. Staten putter inn €250 mill, og Lufthansa €325 mill, for en eierandel på 41%. Med en opsjon på kjøpe resten av selskapet...

Mye tyder på at avtalen om at Lufthansa kjøper seg opp i ITA ikke blir godkjent av EU. Årsaken skal være at flyselskapene da vil ende opp med monopol på en rekke ruter blant annet mellom Milano og Roma. Milano til Frankfurt, Düsseldorf og Stuttgart, samt ruter mellom Roma og Frankfurt, München og Zürich. Andre ruter de får stor dominans på inkluderer Milano til Brussel, Roma til Brussel og Milano til Hamburg.

Lufthansa har sagt seg villig til å frasi seg slots bl a ved Milan Linate International Airport (LIN), men det ser ikke ut som EU har latt seg overbevise.

https://simpleflying.com/europe-not-willing-approve-ita-lufthansa-purchase/
 
Mye tyder på at avtalen om at Lufthansa kjøper seg opp i ITA ikke blir godkjent av EU. Årsaken skal være at flyselskapene da vil ende opp med monopol på en rekke ruter blant annet mellom Milano og Roma. Milano til Frankfurt, Düsseldorf og Stuttgart, samt ruter mellom Roma og Frankfurt, München og Zürich. Andre ruter de får stor dominans på inkluderer Milano til Brussel, Roma til Brussel og Milano til Hamburg.

Lufthansa har sagt seg villig til å frasi seg slots bl a ved Milan Linate International Airport (LIN), men det ser ikke ut som EU har latt seg overbevise.

https://simpleflying.com/europe-not-willing-approve-ita-lufthansa-purchase/

Det sgu da bare dejligt at EU ikke godkender. Så får SAS forhåbentlig en SkyTeam partner i Italien i lidt tid.
 
Sukk…..når noe har «simple» i navnet blir det fort litt enkelt.

Punkt en bør være å lese artikkelen man henviser og kopierer fra, enten man er statsråd eller nyhetsside.

Det Reuters skriver er at dette oppkjøpet trolig vil kreve en full granskning og gjennomgang av EU. Og ja, det øker sjansen for at det her blir nei. Men det er ikke det samme som et nei.

https://www.reuters.com/business/ae...fthansas-ita-remedies-sources-say-2024-01-16/

Exclusive: Lufthansa's ITA Airways stake set to face full EU competition inquiry
 
Nå starter de også rute til Chicago…som vel er nok et tegn på at de nærmer seg Star-Alliance.
 
ITA fikk ikke slots til LHR i sommer, så starter isteden daglig FCO-LGW fra første juni, samt at de øker på LIN-LCY

Kilde
 
ITA fikk ikke slots til LHR i sommer, så starter isteden daglig FCO-LGW fra første juni, samt at de øker på LIN-LCY

Kilde


Gamle Alitalia hadde vel i gamle dager ganske mange slots her? Som etterhvert ble solgt unna for å skaffe penger.
 
I følge Bloomberg hevdes det Lufthansa vil vurdere skrote hele oppkjøpet, hvis kravene fra EUs konkurransemyndigheter blir for strenge.
 
Back
Top