ITA Nye Alitalia - Status

…og etter dagens planlegging så blir det ITA på oss i 2023 takket være Lufthansa.com.
 
ITAs flåte per januar 2023

A220-300: 4
A319: 17
A320: 31
A330-200: 8
A350-900: 6

I tillegg er det 4 A320neo som snart er klare for dem
 
Offisielt fra Lufthansa: Skal by på ITA. I første omgang en minoritetsandel, med en opsjon på resten av selskapet

Så får man se om italienerne godtar budet

https://investor-relations.lufthans...e2GmrWDNqNE0bityloFo3iiM1yoLcg1-mMcl7Tlc1_wio

Deutsche Lufthansa AG is aiming to acquire a stake in the Italian national carrier ITA Airways (Italia Trasporto Aereo S.p.A.). The plan is to agree on the initial acquisition of a minority stake as well as on options to purchase the remaining shares at a later date. Today, the company submitted an offer to the Italian Ministry of Economy and Finance (Ministero dell'economia e delle finanze) to conclude a Memorandum of Understanding (MoU) in this respect.
 
Spent på hva someventuelt skjer med en annen favoritt…AirDolomiti om Lufthansa får kjøpe ITA?
 
Spent på hva someventuelt skjer med en annen favoritt…AirDolomiti om Lufthansa får kjøpe ITA?

Jeg tror ikke så mye, etter som Air Dolomiti rent praktisk like gjerne kunne vært kalt Lufthansa Cityline Italia. Dog hadde det ikke vært like kult. Og forskjellen er en liten italiensk touch over det hele

De driver jo mer eller mindre kun med feede Lufthansa sine hubber i FRA og MUC, primært fra sekundære italienske destinasjoner, samt noe fra Østerrike og Sverige, og litt annet tjafs hvor flyene deres passer
 
Men jeg vil tro at kanskje EU vil se på konkurransen mellom Tyskland og Italia etter en eventuell overtakelse av ITA…for da vil vel Lufthansa Gruppen få en ganske så stor andel?
 
Da skal LoI være signert. Ryktes Lufthansa betaler mellom €200-300 millioner for 40%. Men så er jo spørsmål hvor mye mer penger de da fremover må helle ned i dette svarte italienske hullet?

https://www.reuters.com/markets/dea...r-sale-minority-stake-ita-airways-2023-01-27/

…de har jo gjort tilsvarende pengeutbetalinger til Belgia og Sveits - og fått snudd økonomien. I Østerrike er de vel fortsatt ikke helt i mål. Italia er vel et av Lufthansa største markeder…og kommer vel ikke til å bli mindre.
 
Ser ut som deres første A330-900 kanskje blir lys i fargen? Ser nesten ut som de har kommet over et spann med rester fra SAS sine forrige farger

https://twitter.com/ITAAirways/status/1630221280690552838/photo/2
Fp-1m5kWYAEnjCw


De kommende A220-100, skal blant annet brukes på LIN-LCY

https://www.aeroroutes.com/eng/230227-az221?rq=lcy

ITA Airways at the launch of Northern winter 2023/24 season plans to launch Airbus A220-100 aircraft operation, initially scheduled on Milan Linate – London City route. From 29OCT23, the A220-100 will operate up to 3 times daily, replacing Embraer E190.
 
Nå var vel ikke ITA i gang før i siste kvartal 2021, samt Italia holdt på flere COVID-restriksjoner til sommeren 2022.. Likevel fraktet ITA i 2022 under halvparten (10 mill) av det Alitalia gjorde i 2019 (22,7 mill). I mellomtiden har vel Wizzair sakte men sikkert bygget seg opp i Italia, så skjønner godt at det blir hintet om rabatter på det planlagte kjøpet.
 
Nå var vel ikke ITA i gang før i siste kvartal 2021, samt Italia holdt på flere COVID-restriksjoner til sommeren 2022.. Likevel fraktet ITA i 2022 under halvparten (10 mill) av det Alitalia gjorde i 2019 (22,7 mill). I mellomtiden har vel Wizzair sakte men sikkert bygget seg opp i Italia, så skjønner godt at det blir hintet om rabatter på det planlagte kjøpet.


Skal fly LIN-CTA i mai, betalte rundt 370 kr med ITA. Så at Wizz / Ryanair / easyjet også hadde masse fly fra Milano område til Sicilia. Totalt 25 flyvninger hver vei hver dag fra BGY, MXP og LIN så konkuransen er vel typ for stor for noen å tjene penger!
 
Back
Top