ITA Nye Alitalia - Status

Forstår jeg det rett vil Certares og deres finansielle samarbeidspartnere få 55% av selskapet, mens den italienske staten vil sitte på 45% (og få velge 2 av 5 styremedlemmer)

AF-KL og DL vil ikke gå inne finansielt men være en kommersiell og operasjonell samarbeidspartner for selskapet
 
Styrerepresentantene fra den italienske staten skal visstnok være lovet vetorett ved strategiske styreavgjørelser. Dersom det stemmer så kan dette blokkere enkelte tøffe og krevende business-avgjørelser.
 
Italia har sökt for ITA ingen investor, mens bare en nytt finansier.

Dette er ett stort forskjell. Det bare spörs om det finnes seg en nytt aktör som er villige senke en hundretall Mio EUR i ett selskap slik som EY gjorde med AZ...
 
En liten forsinkelse her. Tidsfristen for ekskusive samtale med konsortiet er flyttet fra 30. september til 31. oktober. Samtidig har Italias påtroppende statsminister Giorgia Meloni signalisert at hun er negativ til en privatisering.
Giorgia Meloni, the Brothers of Italy party leader who is widely expected to be named prime minister after this month's election victory, has said it is important to keep a flag carrier. She has also asked the outgoing administration to put the sale on hold.

https://www.reuters.com/markets/deals/italy-extends-deadline-ita-airways-takeover-talks-sources-say-2022-09-30/
 
Executive president (Styreleder?) Altavilla sparkes etter påstander om at han forsinker privatiseringsprosessen.
Corriere della Sera’s aviation journalist Leonard Berberi reported, on the 12th, that the situation between Altavilla had its breaking point when Altavilla refused to give «sensible», «route-by-route» profitability information to the consortium headed by private equity fund Certares. The situation between Altavilla, the board and Lazzerini was already difficult for months.

www.aviacionline.com/2022/10/vote-of-no-confidence-ita-airways-board-confirms-removal-of-airlines-executive-president/
 
En liten forsinkelse her. Tidsfristen for ekskusive samtale med konsortiet er flyttet fra 30. september til 31. oktober. Samtidig har Italias påtroppende statsminister Giorgia Meloni signalisert at hun er negativ til en privatisering.

Da har fristen gått ut, ingen enighet er oppnådd. Og man rykker tilbake til start

https://www.ch-aviation.com/portal/news/120953-italys-ita-airways-privatisation-talks-collapse

Talks regarding the privatisation of ITA Airways (AZ, Rome Fiumicino) have failed to yield results, with Italy's Ministry of Economics and Finance abruptly ending an exclusivity period that began in late August to allow negotiations to get underway with a consortium comprising New York-based private equity fund Certares, Delta Air Lines and Air France-KLM. The ministry is the airline's sole shareholder.

Så kanskje det blir MSC/Lufthansa allikevel?
 
Mens salg pg privatisering dras ut, så fylles det på med mer statlige penger

https://www.ch-aviation.com/portal/...s-400mn-tranche-for-ita-airways-as-sale-drags

The Italian government has approved the injection of another EUR400 million euros (USD402 million) into yet-to-be-privatised ITA Airways (AZ, Rome Fiumicino) as efforts to sell it drag, sources told local and international media. The country’s newly elected right-wing government is reportedly reviewing the process and could reopen the field to possible buyers.
 
FkPIPQWWIAEQ9KS


With a Special Livery , ITA Airways Celebrates "Io Sono Friuli Venezia Giulia" - a symbol of sustainability of regional businesses and the origin of agri-food production , in association with TurismoFVG.

Fra https://twitter.com/fl360aero/status/1604346067956514816

Blir fort det kuleste liveryet som flyr rundt i Europa.
 
Bak betalingsmur hos ch-aviation, men Lufthansa skal ikke være vilige til å kjøpe mer enn 40% av ITA
 
Deres første A320neo skal ha blitt levert fra Airbus til leasingselskapet i romjulen, dog helhvit så skal være levert til SNN for maling

Airbus A320 -271N 11261 OE-IDK Avolon Aerospace delivery 28dec22 TLS-SNN, for paint into? ex F-WWBU
 
Om jeg skulle ha et nyttårsforsett så kan jeg jo si at jeg i 2023 skal fly ITA - så får vi se om et års tid om jeg klarte det eller at forsettet gikk som de fleste andre…rett i bøtta.
 
Fått navnet Giacinto Facchetti, kaptein da Italia vant EM i 1968 og spilte hele karrieren i Inter. Så da vet dere det. Settes i trafikk i slutten av januar
 
Back
Top