Info fra Norwegian om fly

Har hørt det samme idag fra et annet hold! Jeg fikk bakover sveis på nytt idag når jeg hørte det.

Sanne eller usanne rykter. Vi kan jo i alle fall konkludere med en ting. Norwegian trenger nye fly og de trenger mange fly. Med andre ord MÅ det komme en stor bestilling med det første!

Men jeg synes det høres veldig kostnads inneffektivt å gå for både Embraer, Boeing og Airbus samtidig. De strider mot alle lavpris selskap oppskrifter!

Det er jo utrolig masse rykter i selskapet også. Piloter som er å testflyr Airbus, flyvertinner som er i SEA. Det siste er at Airbus betaler deler av leasingen på 320 maskinen, og at 738 går til FlyNordic.

Jeg har funnet ut at jeg bare får vente å se, det er så mye som svirrer rundt :cool:

Originally posted by ThomAAs

DPiloter som er å testflyr Airbus,

Hvis du leser litt hoeyere opp, hadde du visst hvorfor de var i Frankrike. Testflyvning tillhoerer ikke arbeidsoppgavene ......

Originally posted by MartinL
og SAS sitter som vanlig å ser på....

De sitter å ser på hva? At konkurrerende flyselskaper trenger utskiftning og/eller flere maskiner er jo ganske normalt i grunnen. Skulle SAS lage kjempeståhei hver gang en konkurrent (som det er MANGE av) skal kjøpe noen fly?

Originally posted by Trety

Originally posted by MartinL
og SAS sitter som vanlig å ser på....

De sitter å ser på hva? At konkurrerende flyselskaper trenger utskiftning og/eller flere maskiner er jo ganske normalt i grunnen. Skulle SAS lage kjempeståhei hver gang en konkurrent (som det er MANGE av) skal kjøpe noen fly?

Nå er det slik at Norwegian er litt annet et vanlig konkurrerende flyselskap. Norwegian tar en mye større del av kaka på det Norske markedet. Av den generelle veksten som er og har vært i Norge de siste åra så har utvilsomt Norwegian stort sett tatt Alt!

Det kan sikkert alle Pro- SAS elskere her regne på så mye de vil, men siden Norwegian startet opp har de gått fra null til hundre bokstavelig talt. En vekst som de helt klart selv har vært med på å provosere frem, men som også utvilsomt har en sammenheng med den eksplosive Norske privat økonomien de siste årene.

Det er liten tvil om at Norwegian var den beste konkurrenten SAS Braathens kunne tenke seg, men mye har skjedd siden Norwegian for 5 år siden hadde 5 fly.
I dag har de 22 pluss gud vet hvor mange i rykter og i bestilling.
Seneste ekspansjon fra Rygge samt planer om hubs i Køben og andre steder.

Om du virkelig da mener quote: "At konkurrerende flyselskaper trenger utskiftning og/eller flere maskiner er jo ganske normalt i grunnen. Skulle SAS lage kjempeståhei hver gang en konkurrent (som det er MANGE av) skal kjøpe noen fly?

Om SAS har samme holdningen som det du her viser til, ja da har de et problem, for med Norwegians ekspansjons og akselerasontempo midt inne i SAS sitt kjernemarked, burde SAS ha noen vanvittige planer fremover for å kunne henge med.
Vi snakker ikke her om at Air India skal ha nye fly, men den største konkurrenten til SAS Norge i et land med 4,6 mill mennesker! Si hva du vil, leasure eller business marked, men med dagens tempo (om den ikke stopper) vil Norwegian om ikke lenge være større enn SAS Norge. SAS vil ikke kunne ha "lederollen" i Norsk luftfart om de ikke følger opp konkurransen.

Svar til en post i den andre tråden som ble stengt nå nettopp:
Originally posted by MountainDew
Hvorfor sies det at 737-300 ikke har nok rekkevidde til Kanariøyene når Air Europa pleide å fly med 737-300 fra Skandinavia. Braathens brukte vel 500/400 på charter.
Jeg regnet litt på dette for en måned siden... Desverre har jeg ikke tallene frikt i minne, ei heller sparte jeg på arket med tall, så ikke skyt meg om jeg bommer nå:colgate:
Tingen er at enkelte destinasjoner på Kanariøyene har korte flystriper, samt at det er varmt der, og følgelig øker nødvendig rullebanelengde ved en viss TOW, og det kan føre til at TOW må reduseres. I enkelte tilfeller vil en da måtte mellomlande for å tanke, eller ta av med en lavere TOW (dvs kaste av pax.) I hvilken grad en må gjøre dette avhenger også av hva maskinen har som MTOW (DY har tre forskjellige konfiger når det kommer til TOW om jeg ikke husker helt feil.)

Det er ikke uvanlig at også B737-800 mellomlander f eks i FAO på tur hjem fra Kanariøyene, spesielt Lanzarote.

Når det gjelder Air Europa, så mellomlandet de på PMI med sine B737-300 på vei fra Kanaries til Norge. Der var det også crewbytte. De maskinene hadde som DY har, 148 seter.

Flight International viser DY med bestilling paa 7 738'er i sin flaateoversikt i siste nummer ...
Boeings websiter nevner ikke DY i det hele tatt, men det er en UFO-ordre fra 26. juni paa 7 738'er.

Originally posted by LN-MOW

Flight International viser DY med bestilling paa 7 738'er i sin flaateoversikt i siste nummer ...
Boeings websiter nevner ikke DY i det hele tatt, men det er en UFO-ordre fra 26. juni paa 7 738'er.

...og Fly Nordic har 7 MD´er. 7 B738 - 7 MD80 = 0 :question:

Originally posted by brendas

Svar til en post i den andre tråden som ble stengt nå nettopp:
Originally posted by MountainDew
Hvorfor sies det at 737-300 ikke har nok rekkevidde til Kanariøyene når Air Europa pleide å fly med 737-300 fra Skandinavia. Braathens brukte vel 500/400 på charter.
Jeg regnet litt på dette for en måned siden... Desverre har jeg ikke tallene frikt i minne, ei heller sparte jeg på arket med tall, så ikke skyt meg om jeg bommer nå:colgate:
Tingen er at enkelte destinasjoner på Kanariøyene har korte flystriper, samt at det er varmt der, og følgelig øker nødvendig rullebanelengde ved en viss TOW, og det kan føre til at TOW må reduseres. I enkelte tilfeller vil en da måtte mellomlande for å tanke, eller ta av med en lavere TOW (dvs kaste av pax.) I hvilken grad en må gjøre dette avhenger også av hva maskinen har som MTOW (DY har tre forskjellige konfiger når det kommer til TOW om jeg ikke husker helt feil.)

Forsåvidt riktig det du skriver men hovedtingen med 733 er denne maskinen kommer med 2 forskjellige motorvarianter ; CFM56-3B1 og CFM56-3B2.
Forskjellen mener jeg å huske er 1500lbs i skyvekraft pr motor i -3B2 sin favør.
I Norway Airlines valgte vi å gå for 733 med -3B2 motorer for at vi kunne fly NonStop BGO-LPA f. eks.
Dette gikk helt OK med unntak av en flyging der man på nordgående ble utsatt for ekstrem motvind og valgte å gå ned i Bordeaux i Frankrike for å ta ombord mer suppe ifølge mine notater.
Merkostnaden i forhold til CFM56-3B1 i 1987 USD var for oss 610.000USD for en 733 med CFM56-3B2 for å klare Kanariøyene fra Sør-Norge uten suppe-stopp.
Hensyn var også tatt til en del greske øyer med korte baner der maks ytelse var nødvendig for å fly NonStop til Skandinavia.

Back