Ikke enighet mellom pilotene og SAS

Replying to Topic 'Ikke enighet mellom pilotene og SAS'

Det er vel kanskje derfor at SK nå er prinsipp-ryttere, fordi butikken tidligere ble stengt. ;)

Det var lumpent gjort av SK å prøve å bryte avtalen, når de kunne ventet til forhandlingene. Hva kan pilotene gjøre nå, for at de skal få det som de vil og fortsatt være ansatt under konsernet?

Originally posted by Cloudius

Dersom ikke ledelsen ønsker å samarbeide med sine ansatte, og ikke ønsker å følge avtaler, bare ta det som passer når det passer dem, da synes jeg vi bare skal stenge hele "butikken".

Cloudius

Stenge hele butikken er jo noe drastisk, men de pilotene som ikke ønsker å jobbe med de betingelser som SAS tilbyr kan velge å finne seg en annen arbeidsgiver. Det er faktisk en tosidig greie.

om SK ikke er villig til å ta fighten, og pilotene ikke er villige til å gi seg er jo en mulig løsning (som imidlertid tar tid) at det opprettes nye pilot-pools i de tre selskapene (SKBU har jo allede en egen pool), og SK-pilotene som ikke vil gå over til de nasjonale selskapene blir værende i konsernet, men alle nyansettelser og forfremminger skjer i de nasjonale selskapene. Ingen nye kapteiner i SK-sentralt, nye pilotstillinger kommer kun i de nasjonale selskapene, dersom pilot fra SK-sentralt vil begynne å SKBU, må han starte fra scratch uten ansenitet, alle nye stillinger på interkont rekruteres eksternt eller fra de nasjonale selskapene - ikke fra "gamle-SK". Det vil ta tid, men etterhvert vil alle pilotene i "gamle-SK" enten ha gått av med pensjon eller valgt å slutte....

de pilotene som ikke ønsker å jobbe med de betingelser som SAS tilbyr kan velge å finne seg en annen arbeidsgiver. Det er faktisk en tosidig greie.

Hva skal man vel med fagforeninger og kollektivavtaler hvis man har slike holdninger. La oss avskaffe alt slikt. Sjefene må jo ha rett til å gjøre akkurat som det passer dem, uavhengig av hva de sier og avtaler med de ansatte.

Hvilket herlig samfunn.

Cloudius

En Kollektivavtale er og blir en bindende avtale for begge parter. I avtalen som ble skrevet 2004 gav pilotene selskapet kostnadsreduksjoner og muligheter for sådan for over 700 mill. Den VIKTIGSTE gjenytelsen man ville ha, og fikk, var konsernansettelse. Når nå selskapet løper fra dette punktet fordi det ikke passer dem, da kan man for alvor lure på hva man skal med kollektivavtaler i det hele tatt.

Ett par frågor i anslutning till det du skriver: Gäller konsernansettelsen tills gällande kollektivavtal löper ut eller "for ever" ? Har piloterna och/eller SAS ledning olika uppfattning i just den frågan? Är ex-BU piloterna anställda i konsernen eller i BUSK?

Noe av poenget her er at hvis bedriften står i fare for å gå under så må alle gi noe. Jeg sier ikke at man skal bryte inngåtte avtaler og ikke ha fagforening. Men som andre sier, fagforeninga er ikke noe vært når du ikke har jobb. Dessuten så finnes det organer hvor man kan prøve lovligheten av at arbeidsgiver ensidig fraviker en avtale.
Min påstand er at fagforeningene er mer opptatt av å krangle i media enn de er i å kjøre rettsak(kan jo tape), eller komme til en forhandlingsløsning.

Vel jeg håper det blir en ordning på det. Hvis pilotene setter seg på bakbeina så bør de etter min mening tenke seg nøye om hva dem gjør. Vi kan jo få endel av dem ned hit på kundesenteret til å svare forbanna kunder på hvorfor de nekter å fly.

Så mye kjeft som jeg og mine kolegaer fikk sist flyverne satte seg på bakken var ikke noe morro. Og jeg ser ikke fram til flere sånne dager.

Og med de rettighetene og lønningene flyverne har,mener jeg at de har lite å klage over, og langt mindre å streike over. Det er den gruppen i selskapet som tjener om ikke mest, så er de ikke langt unna.

Originally posted by RolfL

En Kollektivavtale er og blir en bindende avtale for begge parter. I avtalen som ble skrevet 2004 gav pilotene selskapet kostnadsreduksjoner og muligheter for sådan for over 700 mill. Den VIKTIGSTE gjenytelsen man ville ha, og fikk, var konsernansettelse. Når nå selskapet løper fra dette punktet fordi det ikke passer dem, da kan man for alvor lure på hva man skal med kollektivavtaler i det hele tatt.

Ett par frågor i anslutning till det du skriver: Gäller konsernansettelsen tills gällande kollektivavtal löper ut eller "for ever" ? Har piloterna och/eller SAS ledning olika uppfattning i just den frågan? Är ex-BU piloterna anställda i konsernen eller i BUSK?

Den følger K-avtalen som gjelder til 1. april. Den gjelder dog frem til ny avtale underskrives, slik jeg har forstått det. Selskapet erkjenner vi har en avtale på dette, men hevder at de ensidig kan si opp dette punktet.

Ex-BU er ikke ansatt i konsernet. De ønsker at SASBraathens skal stå som en egen "selvstendig" enhet her i Norge. I anførselstegn fordi, som nevnt i tidligere innlegg, det aldri vil kunne skje i praksis. Dersom det gjør det, så stiller hele saken seg anderledes.

Det skrives at vi har så gode lønn og vilkår at vi ikke har noe å klage over. Når begynte slike forhold å avgjøre om man har rett til grunnleggende rettigheter som K-avtale og forutsigbare arbeidsforhold m.h.t. at arbeidsgiver faktisk følger disse?

Mange har også sagt at vi ikke skal ha konsernansettelse når ingen andre har det. Jeg prøvde tidligere å forklare hvorfor utgangspunktet for de forskjellige arbeidstakergruppene er helt forskjellige på dette punktet. Men la oss nå se generelt på det og si at alle står helt likt. Da er det ikke annet enn Janteloven som kan hevde slikt. "Hvis ikke jeg har jobbsikkerhet så skal ikke du ha det heller."

Faktum her er at jobbsikkerheten i eksempelvis SGS ikke er truet av en slik bolagisering. En slik bolagisering er derimot en direkte og meget farlig utvikling for oss som flygere.

En uttalelse som provoserer ganske mye er: "Nå må også flygerne gi i denne omstillingen". Underforstått "dere har ikke gitt noe hittil, så nå er det på tide." Ikke fatter jeg på hvilket grunnlag man kan komme med slike utsagn. Når ble 750 mill. "ingenting"?

Cloudius

En uttalelse som provoserer ganske mye er: "Nå må også flygerne gi i denne omstillingen". Underforstått "dere har ikke gitt noe hittil, så nå er det på tide." Ikke fatter jeg på hvilket grunnlag man kan komme med slike utsagn. Når ble 750 mill. "ingenting"?
Cloudius

Den dagen politikerne i løvebakken begynte å budsjettere for operaen i Bjørvika?

-A

de pilotene som ikke ønsker å jobbe med de betingelser som SAS tilbyr kan velge å finne seg en annen arbeidsgiver. Det er faktisk en tosidig greie.

Hva skal man vel med fagforeninger og kollektivavtaler hvis man har slike holdninger. La oss avskaffe alt slikt. Sjefene må jo ha rett til å gjøre akkurat som det passer dem, uavhengig av hva de sier og avtaler med de ansatte.

Hvilket herlig samfunn.

Cloudius

Cloudius, tiden har gått fra SK's foreninger. Foreningene er i ferd med å ta knekken på selskapet. Skammelig!! Våkn opp og innse at en ny tid er kommet. Desto tidligere jo bedre for alle parter:up:

Originally posted by MD11

Hvilket herlig samfunn.

Cloudius

Cloudius, tiden har gått fra SK's foreninger. Foreningene er i ferd med å ta knekken på selskapet. Skammelig!! Våkn opp og innse at en ny tid er kommet. Desto tidligere jo bedre for alle parter:up:

Foreslår at du begrunner dine beskyldninger.

Cloudius

Hvilket herlig samfunn.

Cloudius

Foreslår at du begrunner dine beskyldninger.

Cloudius

Det trengs vel ikke noe nærmere begrunnelser for dette. Det er bare å se på dagens situasjon i SK. Det er helt naturlig at OGSÅ pilotene blir delt inn i de forskjellige nasjonale SK selskapene. Intet skal skille de fra de øvrige grupperingene innen selskapet. Så enkelt er det etter min mening. Det er på tide at man innser at SAS ikke dikterer markedet lenger. Det er markedet som bestemmer hvordan SAS skal drives for å overleve i konkurranse med andre aktører. Men jeg er selvsagt enig i at inngåtte avtaler skal holdes. Men den avtalen går jo nå snart ut....

Det trengs vel ikke noe nærmere begrunnelser for dette. Det er bare å se på dagens situasjon i SK. Det er helt naturlig at OGSÅ pilotene blir delt inn i de forskjellige nasjonale SK selskapene. Intet skal skille de fra de øvrige grupperingene innen selskapet. Så enkelt er det etter min mening. Det er på tide at man innser at SAS ikke dikterer markedet lenger. Det er markedet som bestemmer hvordan SAS skal drives for å overleve i konkurranse med andre aktører. Men jeg er selvsagt enig i at inngåtte avtaler skal holdes. Men den avtalen går jo nå snart ut....

Trengs ingen begrunnelse? "Tiden har gått fra SK-foreningene. De er i ferd med å ta knekken på selskapet". HVORDAN har tiden gått fra oss. HVORDAN tar foreningene knekken på selskapet? Horfor SKAL OGSÅ pilotene bolagiseres? Er det likhetsregelen fra Janteloven du viser til eller har du faktisk en betrakning rundt dette? Ingen har sagt at SAS dikterer markedet. Faktisk prøver pilotene å fortelle SAS det samme.

Jeg synes du fremstår som høyst useriøs ved å være så lite utdypende. Jeg godtar ALLE synspunkter så lenge de har en fornuftig begrunnelse. Det har ikke du kommet med. Du bare serverer påstander som du (tilsynelatende) ikke har dekning for. Men det krever kansje litt for mye å forfatte innlegg med innhold?

Cloudius

Når jeg leser innleggene som omhandler SAS og omorganisering så får jeg et inntrykk av at SAS-konsernet ikke akkurat er verdensmestre i omstilling.... Jeg sitter også med et inntrykk av at man mener at det er kostnadene i kabinen og cockpit som er problemet for SAS (jeg kommenterte også dette i tråden om ny satsning på long haul). Siden jeg er outsider og aldri har vært nærmere jobb i et flyselskap enn min søknad til trafikkassistentjobb hos BU i Tromsø for maaange år siden, spør jeg om følgende for å forsøke å få bedre klarhet for meg selv:

1. Hvordan er lønnsvilkår i kabin og cockpit i SAS kontra sammenliknbare selskaper (LH, KLM, AF, BA, AY)?
2. Hvor mye jobber man i SAS kontra de samme selskapene som ovenfor?

Jeg skjønner at det er slik at en kaptein ikke nødvendigvis tjener like mye/lite som en annen kaptein, men man kan kanskje si noe om det generelle nivået.

Man skal ikke se bort fra at det er helt andre faktorer enn lønn hos cockpit crew og CA'er som er problemet til SAS.... Administrasjon er en faktor som umiddelbart høres aktuell ut i så måte...

Originally posted by RolfL

Den følger K-avtalen som gjelder til 1. april. Den gjelder dog frem til ny avtale underskrives, slik jeg har forstått det. Selskapet erkjenner vi har en avtale på dette, men hevder at de ensidig kan si opp dette punktet.

Ex-BU er ikke ansatt i konsernet. De ønsker at SASBraathens skal stå som en egen "selvstendig" enhet her i Norge. I anførselstegn fordi, som nevnt i tidligere innlegg, det aldri vil kunne skje i praksis. Dersom det gjør det, så stiller hele saken seg anderledes.

Cloudius

Men om konsernansettelse gäller fram till nytt avtal skrivs på så har väl SAS inte brutit mot avtalet på den punkten ännu?

Ex-BU är ikke ansatt i konsernet på egen begäran säger du. Blev de erbjudna av SAS pilotföreningar att med bibehållen senioritet komma på gemensamma SAS-listan eller var det efter besked om att de inte skulle få det som de ville ha en egen "selvstendig" enhet i Norge ?

Trengs ingen begrunnelse? "Tiden har gått fra SK-foreningene. De er i ferd med å ta knekken på selskapet". HVORDAN har tiden gått fra oss. HVORDAN tar foreningene knekken på selskapet? Horfor SKAL OGSÅ pilotene bolagiseres? Er det likhetsregelen fra Janteloven du viser til eller har du faktisk en betrakning rundt dette? Ingen har sagt at SAS dikterer markedet. Faktisk prøver pilotene å fortelle SAS det samme.

Jeg synes du fremstår som høyst useriøs ved å være så lite utdypende. Jeg godtar ALLE synspunkter så lenge de har en fornuftig begrunnelse. Det har ikke du kommet med. Du bare serverer påstander som du (tilsynelatende) ikke har dekning for. Men det krever kansje litt for mye å forfatte innlegg med innhold?

Cloudius

Hvis du leser hva jeg faktisk skriver så forstår du mine synspunkter. Men det handler om å ville forstå andres meninger også. SK's fagforeninger har etter min mening aldri vært moden for store endringer. Etter at den nye tid er kommet, også for SAS, så har dette forsterket seg ytterligere. Det skal kjempes med nebb og klør. Tungrodde og vanskelige foreninger er en trussel. Det handler om å skape en tone, og det fra begge sider. Jeg støtter selvsagt ingen overkjørsel fra ledelsen sin side. Og det er klart at inngåtte kollektivavtaler skal overholdes. Også den som gjelder nå. Det er min personlige mening at pilotene skal bolagiseres og det får du respektere. Det er ikke riktig at f eks kabinansatte er blitt splittet opp i sine respektive SAS selskap og så skal pilotene sitte med konsernansettelse. Hvorfor er dette verre for dere enn andre i grupperinger i selskapet??

Så kommer SAS sin rolle. I altfor mange år har SAS diktert markedet i Skandinavia. Tatt inn skyhøye billettpriser (monopol) all trafikk skulle sluses via hub i CPH og i Norge OSL.
Distriktene har blødd. Skviset ut konkurrenter med priskrig. Dette finansierte er hovedkvarter som mest av alt ligner en bydel i Stockholm. Epoken "The Business Mans Airline" er definitivt over.

Skal SAS reddes må alle ro sammen i en og samme retning. Ellers er jeg redd flyet har gått....for SK.

Men om konsernansettelse gäller fram till nytt avtal skrivs på så har väl SAS inte brutit mot avtalet på den punkten ännu?

Ex-BU är ikke ansatt i konsernet på egen begäran säger du. Blev de erbjudna av SAS pilotföreningar att med bibehållen senioritet komma på gemensamma SAS-listan eller var det efter besked om att de inte skulle få det som de ville ha en egen "selvstendig" enhet i Norge ?

Riktig observert. De følger spillereglene dersom de venter til avtalen går ut OG man blir enig om en ny avtale som sier noe annet.

Vedr. ex-BU. må si jeg ikke har klart for meg hele gangen i Trepartsforhandlingene. Det var snakk om å gi dem tilbud om plassering på felleslisten med -5år. Om dette var punktet hvor ting skar seg vet jeg ikke, men jeg tar uansett avstand fra et slikt forslag. Jeg har inntrykk av at de ikke ville uansett ettersom de ikke ville være en del av pfor (fellesskapet av de norsk, svensk og dansk SAS-flygerforeninger.) De ønsket å starte en helt ny forening uten tilknytning til det skandinaviske samarbeidet. Dette er dog mitt inntrykk og ingen fasit.

MD11: At kabinen ble bolagisert er en like stor tragedie. Og dette har de allerede fått lide for. De blir satt opp mot hverandre. Det var danskene som ivret mest for å stå for seg selv. Av forståelige grunner tror jeg pipen nå har fått en litt annen lyd.

Du må gjerne mene at pilotene skal bolagiseres, men hvis du hadde gitt en vektig begrunnelse for hvorfor så hadde det vært mye lettere for meg å forstå.

TOS: Jeg tror (uten å sitte på tallene nå) at lønnsnivået er lavere en KLM,BA og LH. AY vet jeg ikke. Dagens Næringsliv publiserte for noen år tilbake en sammenlikning mellom selskapene i Europa. På det tidspunkt lå SK-piloter på ca 80% av LH-lønn. Hvordan arbeidsbelastningen er vet jeg ikke, men pilotene i SAS følger nå mer eller mindre myndighetsbegrensningene. At produktiviteten da er lav kan kun selskapet lastes for. Dette har jo med rutestruktur å gjøre. Ellers skal man også huske at det er forskjellige skalaer i SK. Propellkameratene ligger vel på ca 60-70% av Main-lønn, trur eg.

Cloudius

Så kommer SAS sin rolle. I altfor mange år har SAS diktert markedet i Skandinavia. Tatt inn skyhøye billettpriser (monopol) all trafikk skulle sluses via hub i CPH og i Norge OSL.
Distriktene har blødd. Skviset ut konkurrenter med priskrig. Dette finansierte er hovedkvarter som mest av alt ligner en bydel i Stockholm. Epoken "The Business Mans Airline" er definitivt over.

Skal SAS reddes må alle ro sammen i en og samme retning. Ellers er jeg redd flyet har gått....for SK.

Jeg synes at dette kanskje ikke akkurat er argumenter som støtter kritikken av SAS-pilotene... At SAS har operert slik MD11 indikerer er det vel kun en del av konsernet som kan lastes for - nemlig ledelsen. Det samme gjelder vel for oppbyggingen av HQ-byen til SAS.

At SAS har tatt monopolpriser der de har hatt monopol er ikke overraskende - noe annet ville vært å ikke gjøre jobben sin. At myndighetene tillot monopol på enkelte destinasjoner er ikke noe selskapet nødvendigvis må svare for. Om "The business man's airline" epoken er over kan så være, men det betyr ikke at SAS nødvendigvis på imitere LCC'ene i alt de gjør.

Jeg er forsåvidt enig i at det er fornuftig å ro i samme retning, men om man skal få dette til så er det kanskje et poeng å ha en dialog med de som skal ro, og ikke utelukkende diktere (det er iallefall mitt inntrykk - kanskje er det ikke en riktig representasjon av virkeligheten, men det kan sikkert noen her korrigere).

Dette har utviklet seg til å bli en svært så intressant debatt:)

Jeg vil understreke at "bydelspoltikken" i STO, prispolitikk, monopol osv selvsagt
ikke skal belasted pilotene. Det var ledelsen som gjorde dette i en tid
det var råd til å gjøre dette. Det var råd til å ha en stooooor administrasjon
og de måtte ha tak over hodet. Tungrodd byråkrati som til en viss grad henger
igjen i dag dessverre.

Så til "bolagiseringen":

I og med at SK nå er 4 forskjellige og uavhengige driftsenheter under samme paraply
så mener jeg at også pilotene skal høre til hver sin driftsenhet. Det faller naturlig inn i strategien til SAS. Det bør også bli mer økonomisk for selskapet. Mye arbeidstid forsvinner i dag i form av "paxing" av crew mellom de forskjellige basene. Dette er totalt
bortkastet arbeidstid, og penger ikke minst. Produksjonen må opp, enkelt og greit. Slingsstrukturen må bli mer effektiv. Og da må crew fly fra de basene de hører hjemme.

Det var snakk om å gi dem tilbud om plassering på felleslisten med -5år.
Cloudius

Bedrövligt att höra något liknande. Då förstår jag att inte ex-BU ville vara med.

Back