ID-billetter

Bangkok i høysesongen kan være verre. Lufthansa sendte en gang en 747 for å hente hjem 400 ansatte som satt fast. KLM og Finnair har gjort tilsvarende.
 
Bangkok i høysesongen kan være verre. Lufthansa sendte en gang en 747 for å hente hjem 400 ansatte som satt fast. KLM og Finnair har gjort tilsvarende.

Ha ha ha :)

Var sikkert kul flight da. 400 kollegaer på ferietur hjem.
 
Hehe sykt det siste nevnte her:-) Dog må jeg si jeg blir litt pissed da ID reisende går foran EBD. Jeg vet jeg har hatt noen kritiske blikk på ID reisende historisk sett men alt er selvopplevd så jeg avstår fra videre kommentering. Bare så det er sagt unner jeg alle ansatte i de fleste bransjer goder men det må IKKE gå på bekostning av nesten fulltprisbetalende klientell.
Hong Kong; SK tilbake til ARN. Jeg EBD, requested på gate en upgrade hvis det var tilgjengelig. Jeg hadde en dyr billett dog ikke biz. Boarding completed så blir ei snuppe hentet fra seteraden foran meg. Jeg hører fra seteraden foran: "Du kan sitte i biz, vi fikk et ledig sete allikevel". Hun henter ned sin, i sine sivile klær, sin crewbag mens de prater om hun fikk shoppet masse og hvor masse de ønsker å jobbe sammen igjen snart.
Ikke grinete, selv om det kan virke slik, men er det virkelig slik at de da bare kan vente til boarding er fullført å så ta sine egne opp til biz? Jeg betalte fullpris i nest beste klasse(ikke langt unna biz pris). For en bortskjemt selvutnevnt tulling som meg, burde jeg forventet å blitt tildel dette biz setet fremfor dama på shopping i SAS(jada jeg hørte setningen "reise ID er konge på biz"). Igjen er ikke snurt. Burde jeg el noen andre fått dette setet fremfor snuppa?
ID på biz foran fullt betalende pax med upgradering req, den hadde gått rett til klage avdelingen med meg, med kopi til Erna :up:
 
Hehe sykt det siste nevnte her:-) Dog må jeg si jeg blir litt pissed da ID reisende går foran EBD. Jeg vet jeg har hatt noen kritiske blikk på ID reisende historisk sett men alt er selvopplevd så jeg avstår fra videre kommentering. Bare så det er sagt unner jeg alle ansatte i de fleste bransjer goder men det må IKKE gå på bekostning av nesten fulltprisbetalende klientell.
Hong Kong; SK tilbake til ARN. Jeg EBD, requested på gate en upgrade hvis det var tilgjengelig. Jeg hadde en dyr billett dog ikke biz. Boarding completed så blir ei snuppe hentet fra seteraden foran meg. Jeg hører fra seteraden foran: "Du kan sitte i biz, vi fikk et ledig sete allikevel". Hun henter ned sin, i sine sivile klær, sin crewbag mens de prater om hun fikk shoppet masse og hvor masse de ønsker å jobbe sammen igjen snart.
Ikke grinete, selv om det kan virke slik, men er det virkelig slik at de da bare kan vente til boarding er fullført å så ta sine egne opp til biz? Jeg betalte fullpris i nest beste klasse(ikke langt unna biz pris). For en bortskjemt selvutnevnt tulling som meg, burde jeg forventet å blitt tildel dette biz setet fremfor dama på shopping i SAS(jada jeg hørte setningen "reise ID er konge på biz"). Igjen er ikke snurt. Burde jeg el noen andre fått dette setet fremfor snuppa?


Er ikke nytt det da. Man må jo ha noen fordeler:colgate:
Fra 1983 eks
 

Attachments

  • bu 1983.png
    bu 1983.png
    87 KB · Views: 926
ID på biz foran fullt betalende pax med upgradering req, den hadde gått rett til klage avdelingen med meg, med kopi til Erna :up:


Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.
 
Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.

Tjahhh... jeg skjønner at det noen ganger er hensiktsmessig. Og jeg tror alle skjønner at en del av dem i C/F er ID, crew eller op-up av vanlig pax

Det som har gjort meg sinnsykt sur er at SAS er helt i særklasse på å spesialbehandle ID pax i C. De får (ofte) mat først, får velge alt først og det skjer ikke diskret heller. Gjerne henger crewet rundt dem mye av flighten for å bable. Det hører ingen steder hjemme og er en SAS-spesial. Jeg har etter hvert fløyet nok til å ha gode "data".

Toppen er når de har bedt andre vente for at ID pasienten skal komme av først.

Hos andre bolaget er det sikkert like mange på ID, og who cares? Alle skal da ha noen fordeler på jobb.

Men det skjer diskret og ingen merker noe.

#toflytoserve
 
Snakket med et ektepar i Thailand som hadde flydd business fra OSL til HKT. Fra OSL til BKK havnet de bak 2 etterhvert godt animerte herrer som fløy ID, og fikk forholdsvis god innsikt i hva disse hadde betalt for sine billetter, etterhvert som disse ble mer og mer høylydt og brautende.

Dette ekteparet var ikke videre imponert, og det viser vel bare nok en gang at ydmykhet og diskresjon er greit å ta med seg når man flyr ID. Det er ikke så veldig kult å bruke nærmere 40000 kr på flybilletter, når man ser hva disse hadde betalt til sammenligning. De satt ihvertfall igjen med en lei følelse av å ha gjort et dårlig kjøp. Om det har en sammenheng med at de var fra Møre, er jo et helt annet spørsmål.
 
En annen ting er jo at SAS (og mange andre selskaper) ikke har en 'upgrade lists' og en klar policy for status-oppgradering slik som f.eks. de amerikanske selskapene har.
 
En annen ting er jo at SAS (og mange andre selskaper) ikke har en 'upgrade lists' og en klar policy for status-oppgradering slik som f.eks. de amerikanske selskapene har.

Fair nok. Nå vil vel Onkel Danielsen påstå at Amerikanske selskaper heller ikke har det lenger, forstår jeg.

Men jeg ønsker ihvertfall ikke klassiske Amerikanske tilstander, der det er umulig (til tider) å få kjøpt F billetter, ettersom "alle" ble delt ut op-ups til ymse mennesker. Og gud forby om det skulle være et ledig sete foran gardina mens det satt en sølvkortholder bak... Da ble det månelyst.

Jeg synes ikke det er noe store problemer slik ting blir praktisert i Europa. Får du en op-up så er det en velkommen bonus. Om ikke, så fikk du det du kjøpte. Om du på død og liv må reise biz, så kjøp billetten for det den koster. Det er ikke værre enn det.

I mine øyne på bare SAS be crew skjerpe seg. En ID pax må behandles nøyaktig som andre, og ender i værste fall bak i køen.

Da er det ingen som merker noe.
 
Tjahhh... jeg skjønner at det noen ganger er hensiktsmessig. Og jeg tror alle skjønner at en del av dem i C/F er ID, crew eller op-up av vanlig pax

Det som har gjort meg sinnsykt sur er at SAS er helt i særklasse på å spesialbehandle ID pax i C. De får (ofte) mat først, får velge alt først og det skjer ikke diskret heller. Gjerne henger crewet rundt dem mye av flighten for å bable. Det hører ingen steder hjemme og er en SAS-spesial. Jeg har etter hvert fløyet nok til å ha gode "data".

Toppen er når de har bedt andre vente for at ID pasienten skal komme av først.

Hos andre bolaget er det sikkert like mange på ID, og who cares? Alle skal da ha noen fordeler på jobb.

Men det skjer diskret og ingen merker noe.

#toflytoserve

jeg foreslår at du sender en liten mail til SAS om dette og hvilke flighter dette har skjedd på. For slike ting er ikke ok, det er ikke lov og slik oppförsel fra crew/id-pax får konsekvenser.

Når det er sagt så kan ansatte kjöpe id billetter på business på SAS, Lufthansa, og endel andre selskaper. Men prioriteringen er klar. Passasjerer som kjöper seg opp blir prioritert foran id, men om man forsöker å kjöpe seg opp sent, altså i gate kan man nok oppleve at setene allerede er gitt ut til id-pax.
Men id-pax skal behandles som alle andre ombord, hverken mer eller mindre. Man skal derimot som id oppföre seg diskre.
De som eventuelt skal spörres om valg av mat på business er pandion, og dette gjör vi dersom vi ser at det kan väre at man kan gå fort tom for noe og P-pax sitter litt lenger bak.
Men jeg har aldri opplevd at noen går å spör id pax för andre, ei heller holder igjen noen for at de skal komme seg först av.
Jeg ville blitt bra forbanna hadde jeg opplevd at kolleger hadde gjort slik.
Tviler derimot ikke på historiene, å håper at dette er noe dere skriver til selskapet om. Ikke ok. Reglene er krystallklare, både for crew og ikke minst for id-pax.
 
Last edited:
jeg foreslår at du sender en liten mail til SAS om dette og hvilke flighter dette har skjedd på. For slike ting er ikke ok, det er ikke lov og slik oppförsel fra crew/id-pax får konsekvenser.

Når det er sagt så kan ansatte kjöpe id billetter på business på SAS, Lufthansa, og endel andre selskaper. Men prioriteringen er klar. Passasjerer som kjöper seg opp blir prioritert foran id, men om man forsöker å kjöpe seg opp sent, altså i gate kan man nok oppleve at setene allerede er gitt ut til id-pax.
Men id-pax skal behandles som alle andre ombord, hverken mer eller mindre. Man skal derimot som id oppföre seg diskre.
De som eventuelt skal spörres om valg av mat på business er pandion, og dette gjör vi dersom vi ser at det kan väre at man kan gå fort tom for noe og P-pax sitter litt lenger bak.
Men jeg har aldri opplevd at noen går å spör id pax för andre, ei heller holder igjen noen for at de skal komme seg först av.
Jeg ville blitt bra forbanna hadde jeg opplevd at kolleger hadde gjort slik.
Tviler derimot ikke på historiene, å håper at dette er noe dere skriver til selskapet om. Ikke ok. Reglene er krystallklare, både for crew og ikke minst for id-pax.
I forlengelsen av min opplevelse så ga jeg helt klart uttrykk for til kabinpersonalet at jeg reiser endel og skjønner at ID er et akseptabelt gode av flere gode grunner. Dog en foklaring fra kabinpersonalet "det bare er slik" er ikke godt nok da jeg sikkert hadde betalt 13000 mer en ID paxen som fikk sitte i flat seat. Ikke det at plus setet er så dårlig men du skjønner sikkert hva jeg mener? Vil ikke virke sytete og det vil ikke bli skrevet et ord til SAS da jeg også kjenner folk som arbeider der og jeg unner dem for alt iverden de små godene som er igjen idag. Diskret og stille og kanskje ta vekk crewbag tag er en god ide når man reiser?? Da vil ihvertfall menigmann/kvinne være uvitende om hva som akkurat skjedde. Reisende som oss, litt over snittet interessert i fly etc, får klare oss sjøl men ha hva som blir debattert i bakhodet:-)
 
Janteloven henger i luften merker jeg.

På hvilken måte, tenker du?

Er det f.eks. rimelig at ID-pax skal ha forrang foran betalende passasjerer, og er det Fnate viser til rimelig?

Jeg tror faktisk ingen her inne ikke synes det er greit at dere får ID-billetter.

Forøvrig er jeg usikker på om man klarer å bli EBP i løpet av en uke. Så vidt meg bekjent krever dette en omsetning hos SAS på 2-300.000 Per år over flere år. Jeg er også usikker på om det rent praktisk er mulig å oppnå selv EBD på en uke (i alle fall om du skal holde deg innenfor regelverket), men jeg skjønner at du flyr litt. :)
 
Last edited:
Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.

Det er nok ikke bare i jantelandene at man kan kjøpe Business som ID. Er ganske mange som tillater det som ID.
 
Er det slik at forum' medlemmer tror at om SAS crew hilser på kjente CREW blant pax ombord så er det gitt at pax-crew reiser på id [og ikke selv betaler GO, PLUS, BIZ] tro ?
 
Er det slik at forum' medlemmer tror at om SAS crew hilser på kjente CREW blant pax ombord så er det gitt at pax-crew reiser på id [og ikke selv betaler GO, PLUS, BIZ] tro ?
Det kan nok hende men i mitt scenario var ikke det tilfelle ifall du føler for å lese litt tidligere i tråden. SAS steward har igrunn sagt det jeg mener om den saken:-) Er vel ingen som har trøbbel med en SAS ansatt som har betalt full flex biz billett. Jeg ble bare grinete da jeg betalte 13 laken en vei for plus(eco extra)og snuppa foran meg ble hentet frem til biz istedet for meg selv om jeg requested upgrade på gate.. Virket som det var en plan og at jeg ikke burde hørt hva som ble sagt..
 
Tjahhh... jeg skjønner at det noen ganger er hensiktsmessig. Og jeg tror alle skjønner at en del av dem i C/F er ID, crew eller op-up av vanlig pax

ID i F?
Ikke på denne siden av tusenårsskiftet.

Det som har gjort meg sinnsykt sur er at SAS er helt i særklasse på å spesialbehandle ID pax i C. De får (ofte) mat først, får velge alt først og det skjer ikke diskret heller. Gjerne henger crewet rundt dem mye av flighten for å bable. Det hører ingen steder hjemme og er en SAS-spesial. Jeg har etter hvert fløyet nok til å ha gode "data".

Det har jeg også. Både som ID og som fullt betalende. Og jeg deler absolutt ikke din observasjon.

Vennskapelig snakk og en prat i galley - ja, det forekommer. Men særbehandling av ID-pax har jeg fortsatt til gode å se.
 
Back
Top