ID-billetter

Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.
Så implesitt syns du det er greit at en som evt har betalt 5000 for biz ID går foran en fullt betalende passasjer med høy status(i Star Alliance systemet)? Som sagt ingen problemer med ID reisende(historisk sett har jeg sagt nok om det og blitt høvlet ned her inne selv om ting er selvopplevd, hehe)så lenge de står bak, aller lengst bak i køen:-)

Så implesitt syns du det er greit at en som evt har betalt 5000 for biz ID går foran en fullt betalende passasjer med høy status(i Star Alliance systemet)? Som sagt ingen problemer med ID reisende(historisk sett har jeg sagt nok om det og blitt høvlet ned her inne selv om ting er selvopplevd, hehe)så lenge de står bak, aller lengst bak i køen:-)

Det er vel ikke noe galt med det? Om fyren har kjøpt Business ID, så har han kjøpt business. Avhengig av hvor mye han drikker tjener de ratt penger på han også. Så det er helt innafor, synes jeg.

Han hadde jo kjøpte business, du hadde kjøpt PLUS. Begge fikk det dere betalte for. Er ikke det ok?

Han hadde jo kjøpte business, du hadde kjøpt PLUS. Begge fikk det dere betalte for. Er ikke det ok?

Det er jeg fullstendig enig med deg i. Tipper det ville blitt ramaskrik her om en EBG på Business Saver ble flyttet bakover til fordel for en fullprisbetalende EBD på Pluss.

Det som har gjort meg sinnsykt sur er at SAS er helt i særklasse på å spesialbehandle ID pax i C. De får (ofte) mat først, får velge alt først og det skjer ikke diskret heller. Gjerne henger crewet rundt dem mye av flighten for å bable. Det hører ingen steder hjemme og er en SAS-spesial. Jeg har etter hvert fløyet nok til å ha gode "data".

At noen blir glad for å se kollegaer er vel negativt i dine øyne. Og kan du med sikkerhet si at dette alle er ID passasjerer, jeg vet at en god del crew behandler en del av de aller beste kundene slik. At det iblant kan skje for en del ID tror jeg på. Men jeg tror nok det heller er et par enkelthendelser som har forsterket og farget dine inntrykk og da er alle medpassasjerene som crew er unormalt vennlig med ID istedenfor EBP el.

Det er vanlig med bias når man samler data ad-hoc. Anekdotisk bevis er skjelden representativt. Men:
- dette går begge veier, og jeg tipper ansatte innen bransjen er (minst) like utsatt for "entitlement-bias" som vi som reiser mye.
- jeg vil på det sterkeste avvise at vi EBP blir spesielt dullet med av CC. Jeg har hatt sånn kråke på EB-kortet mitt i flere år nå, og kan telle på en hånd de gangene CC så mye som har hilst. Så det er nok noen andre som får oppmerksomheten. Hvis ikke ID pax, så er det vel andre kjenninger, rockestjerner eller noe sånt?
- men fikk mye mer oppmerksomhet i gamle (gull)dager da jeg hadde sånn Travel-pro trillebag helt likt crew bag. Mange CC som smilte og kommenterte at jeg var en av dem.
- Har aldri klart å observere hvem som er ID pax på noen andre selskap. Men riktignok reiser jeg veldig mye på SAS, så mine 40-50 legs/år på andre selskap er nok litt lite data. Men på SAS er det faktisk ofte lett å se pga crew tags.
Så jeg er faktisk enig i at dette trolig er en egen greie på SAS.
Men jeg har ikke noe problem med det. Er vokst opp på SAS, og har aldri følt meg fortrengt eller oversett pga ID pax :)

Hmmm, hvorfor er det ingen som kommenterer det Skuggenheimer faktisk er mest oppbrakt over, at ID-snuppa på raden foran blir hentet opp til et sete som likevel var ledig i Biz?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hmmm, hvorfor er det ingen som kommenterer det Skuggenheimer faktisk er mest oppbrakt over, at ID-snuppa på raden foran blir hentet opp til et sete som likevel var ledig i Biz?

Det kan være noe så enkelt at det ikke var mat tilgjengelig og det er komplisert å del selge et produkt. Gjennom mine år i SAS har jeg sett mange kollegaer miste ID billett tilgangen pga oppførsel ombord, så det er et sett med regler som i hvertfall ble strengt overholdt. Unntak finnes, men fra hva jeg hører fra gamle kollegaer er det vanskelig å få Business Class Long Haul pga Oppsalg / Oppgraderinger av fullt betalende passasjerer, men hvis komponenter mangler kan man tilby setet til en ID passasjer med turist klasse mat.

Jeg, for eksempel?

Les:

Det er vel ikke noe galt med det? Om fyren har kjøpt Business ID, så har han kjøpt business. Avhengig av hvor mye han drikker tjener de ratt penger på han også. Så det er helt innafor, synes jeg.

BadaBING :)

Last edited:
Jeg, for eksempel?

Les:

BadaBING :)

Fyr/snuppe, tomato/potato ;-)
X'en i ligninga her er jo faktisk om hun hadde Biz ID-billett, hvis hun hadde det så har heller ikke jeg noen problemer med det. Skuggenheimer antyder vel at hun ikke hadde det?

Fyr/snuppe, tomato/potato ;-)
X'en i ligninga her er jo faktisk om hun hadde Biz ID-billett, hvis hun hadde det så har heller ikke jeg noen problemer med det. Skuggenheimer antyder vel at hun ikke hadde det?

I may stand corrected... it is a specialty of mine... a much needed one ;)

Etter det jeg har hørt er det bare to typer ID billetter: GO og Business. Så hvis "snuppa" satt på Pluss så er det kanskje en nedgradert Business ID passasjer som er observert, og som er tilbake-gradert til sin opprinnelige billett. My 2-cents... I may be wrong...

Etter det jeg har hørt er det bare to typer ID billetter: GO og Business. Så hvis "snuppa" satt på Pluss så er det kanskje en nedgradert Business ID passasjer som er observert, og som er tilbake-gradert til sin opprinnelige billett. My 2-cents... I may be wrong...

...eller så er "snuppa" oppgradert to ganger...;) Vi aner selvsagt ikke noe om hva som er tilfellet.

For min egen del er langrute, som det i nevnte episode var, en typisk strekning jeg ville betalt ekstra for ID biz.

Etter det jeg bet så skal ikke crew kjenne til hvem av pax som er ID eller for den saks skyld hvem som er oppgradert EBG. Dette for at de skal kunne behandle ALLE passasjerer likt.

Etter det jeg bet så skal ikke crew kjenne til hvem av pax som er ID eller for den saks skyld hvem som er oppgradert EBG. Dette for at de skal kunne behandle ALLE passasjerer likt.

Det er feil. Crew har en liste med oversikt over hvem/hva de har med ombord, inkludert id reisende, og kortstatus til de ulike passasjerene. Litt ulik info fra selskap til selskap hvor mye detaljer som er med, men hos alle er id passasjerer listet.

Id passasjerer har for eksempel ikke krav på mat ombord. Har man ikke mat nok til alle, er id reisende de første til å bli skippet.

Det er feil. Crew har en liste med oversikt over hvem/hva de har med ombord, inkludert id reisende, og kortstatus til de ulike passasjerene. Litt ulik info fra selskap til selskap hvor mye detaljer som er med, men hos alle er id passasjerer listet.

Id passasjerer har for eksempel ikke krav på mat ombord. Har man ikke mat nok til alle, er id reisende de første til å bli skippet.

Jeg har jobbet i 3 forskjellige flyselskap og hos alle 3 står det klart på passasjerlisten hvem som er ID pax. Står også klart hvem som har status og hvor de sitter.

Hvis vi ikke snakker om SAS så har hvertfall QR/EK utstyrt purser med iPad med mye detaljer om hver enkelt pax, inkl fremtidige bookinger, if any.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis vi ikke snakker om SAS så har hvertfall QR/EK utstyrt purser med iPad med mye detaljer om hver enkelt pax, inkl fremtidige bookinger, if any.

I følge pendlermøtet på Sola er nå alle CC i SAS (ikke bare purser) utstyrt med iPad, som bl.a. har informasjon om hver passasjer.

Back