Å kutte ned til bare sju fly er nok å gi passiv dødshjelp...da må SAS velge: Enten legge ned IC og bli et regionalselskap som har sin fremtidige IC-hub hos LH i FRA eller VS på LHR (om VS skulle bli med i stjernegjengen).
Eller, satse skikkelig, med skikkelig produkt på reisen, skikkelige bonusordninger etc som andre her har beskrevet. For å bli attraktivt må SAS også ta et valg om hva slags IC-hub de vil ha.
CPH faller dessverre litt mellom stoler når det gjelder hva salgs hub den kan være. Køben er ikke stor nok til selv å støtte mange IC-ruter, slik London, Paris eller Frankfurt er. Den er heller ikke så strategisk geografisk plassert for å være en gjennomgående hub slik fx HEL er for reiser mellom EUropa og Asia eller KEF er mellom EUropa og Nord-Amerika. I tillegg kommer, som tidligere nevnt at SAS har tre huber, og paxen gidder ikke fly et ekstra leg til CPH hvis de like gjerne kan bytte i AMS, FRA, HEL eller LHR.
For å tiltrekke seg nok pax er man også nødt til å ha såpass mange destinasjoner at man blir attraktiv for de som vil slippe å bytte til innenriks i langtvekkistan.
Jeg vil derfor banne i kjerka og foreslå at SAS snur helt om på IC-operasjonen:
- Kvitte seg med bussene, og anskaffe en stor bunke 767 eller 787, slik at man kan fly mange flere ruter med mindre belegg - og åpne ruter til fler IC-destinasjoner. Om man får mange nok kan det jo kanskje hende at man også får belegg til å beholde en flåte busser, og sjonglere med flystørrelser.
- Oppgradere service til igjen å bli en skikkelig business(wo)man's airline - og rydde opp i bonustullet.
- Opprette IC fra alle tre hubene. Poenget er å ha så små fly at man faktisk kan spre det på disse hubene - og så godt produkt at kundene betaler for det. Kan CO får det til å gå rundt med 757 og US med 767 må jo SAS kunne fly den størrelsen også! På enkelte tynnere ruter kan ren biz 737/A319 være aktuelt. Det må også være så mange avganger at man kan dekke de faste utgiftene til mekanikere, lounger, reservefly, overhead...
Ved å gjøre det slik vil man ta tilbake de kundene man har mistet til utenlandske selskaper, siden de kan fly direkte fra sin hjemmehub. Dermed kan KL og LH bare gå hjem og legge seg med markedet de har i Norge nå.
Noen av rutene kan være naturlige å konsentrere i enkelte huber; ARN for ruter mot Asia, OSL for ruter mot vest. CPH vil i tilfelle beholde de rutene som er tunge nok til å fylle fly med paxgrunnlaget i selve Danmark. Dermed oppnår man at flest mulig pax kan fly IC med færrest mulig flybytter. (Det er egentlig litt merkelig at SAS i dag har hoved IC-huben sin i den byen som har færrest connections fra eget nordiske rutenett!).
For pax som kommer fra EUropa og skal videre med IC betyr det ikke så mye om de bytter OSL, CPH eller ARN, og en slik multihuboperasjon kan derfor fungere greit i forhold til dem. Det viktigste er at produktet underveis er bra og at flybyttet går smertefritt.