IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Men vil man ikke trenge et eget crew for å fly dette korte hoppet også? Hvilket isåfall vil dra kostnadene i været

Hvis det er tilfellet så er det selvsagt en helt annen vurdering. Jeg tenkte kanskje at samme crew kunne fløyet ARN-OSL-NYC/ORD eller noe slikt, men jeg vet selvsagt ikke om dette er praktisk mulig.

Om man skulle operere IC ut fra OSL så måtte det i såfall gjøres ved å fly W, mellom CPH-ICdest-OSL-ICdest-CPH. Da vil man kunne komme unna med minst kostnader på OSL, et par mekanikere sertifisert for flytypen trengs nok, deler kan flys inn fra CPH (Går nok av fly, og turen er rask). Tror nok dessverre ikke at det er lett å finne en slik destinasjon nå hvor man kan fylle en 330, selv om tydligvis Thai greier å fylle en 340 brukbart.

Kan A319 gå transatlantisk med fornuftig payload? Vet BA skal ha en all-biz, men hvor mye passasjerer kan man fylle på med? En daglig 319-rute til Washington er ikke umulig at kan gå.

Dog, det store problemet er at det trengs endringer, store endringer. Jeg vil si at daglige avganger er et must om de skal ha foretningsreisende, jeg sitter ikke på hotellet og venter på at det skal passe sas å fly meg hjem, jeg velger en konkurrent. Med så få fly de har nå må de kutte på destinasjoner, samle all IC-trafikk på en plass, fly daglig. Dessuten burde de ha noen superkampanjer snart, med masse betingelser og booking lang tid i forveien, slik at det bare egner seg for feriereisende. Få ned prisene, få folk ombord og la folk bli vant til å fly SAS på IC igjen, private vaner smitter lett over i jobb.

Kan A319 gå transatlantisk med fornuftig payload? Vet BA skal ha en all-biz, men hvor mye passasjerer kan man fylle på med? En daglig 319-rute til Washington er ikke umulig at kan gå.

.

Tror at den A319 ruten skal ha fuel-stop i Irland på vei over. Husker ikke om det skyldtes at LCYs rullebane var for kort for full tank, eller om det skyldtes at den ikke hadde rekkevidde nok med full tank.

Tror at den A319 ruten skal ha fuel-stop i Irland på vei over. Husker ikke om det skyldtes at LCYs rullebane var for kort for full tank, eller om det skyldtes at den ikke hadde rekkevidde nok med full tank.

Det skyldes LCYs rullebane. Dessuten skal de bruke en A318.

Men vil man ikke trenge et eget crew for å fly dette korte hoppet også? Hvilket isåfall vil dra kostnadene i været

Det burde vel være mulig å få sertifisert folk slik at de i så fall kan fly andre flytyper tilbake; eventuelt et innkommende IC-fly. Så dette er vel også et "i så fall" med betingelser.

Du fjerner konkurransefordelen og man har plutselig flere likeverdige alternativer.

Javel? CPH; to alternativer: SAS via Oslo eller flybytte et annet sted. OSL: SAS direkte, eller flybytte et annet sted. Greit nok at tilbudet vil være noe dårligere fra opprinnelsesstedet, men at det skal være så forferdelig, kan jeg ikke se. Jeg tror uansett at avvisningseffekten ved mellomlanding vil være betydelig større på korte ruter enn på IC.

Noe som ikke har blitt diskutert i denne tråden (skal kanskje opprettes en egen?) er at skal man til f.eks USA så er det veldig mange som heller vil bytte fly i Europa (AMS, FRA, LON) og fly til sin destinasjon direkte, enn å fly direkte fra OSL med SAS til f.eks NYC og så bytte fly i USA med immigration, betaling for baggage og videre flybytte med det hassle det innebærer. (Immigration kommer man ikke unna, men det er noe stress med flybytte og fly innenriks USA).

Noe som ikke har blitt diskutert i denne tråden (skal kanskje opprettes en egen?) er at skal man til f.eks USA så er det veldig mange som heller vil bytte fly i Europa (AMS, FRA, LON) og fly til sin destinasjon direkte, enn å fly direkte fra OSL med SAS til f.eks NYC og så bytte fly i USA med immigration, betaling for baggage og videre flybytte med det hassle det innebærer. (Immigration kommer man ikke unna, men det er noe stress med flybytte og fly innenriks USA).

Og det samme på returen. Bedre å fly direkte til destinasjonen i Norge enn via eks. OSL - samme surr som i USA med toll/bagasje/ny sikkerhetskontroll. (Betaling for bags i US er ikke tema så lenge du har transfer til/fra IC)

Men når det er sagt så flyr CO med stort sett fulle fly daglig så de dekker helt klart et marked (siden du bruker NYC som eksempel) til tross for transfer både på OSL og EWR.

Skal man til USA med minst mulig mellomlandinger så er det vel oftest lurt å fly enten Oslo-New York og bytte til en lokalflight i USA, eller fly til Amsterdam eller London hvor man kan fly direkte. Utvalget av direktevganger fra CPH er jo ikke enormt. Derfor faller nok CPH fort bort for folk fra Oslo om de skal til USA.

Skal man til USA med minst mulig mellomlandinger så er det vel oftest lurt å fly enten Oslo-New York og bytte til en lokalflight i USA, eller fly til Amsterdam eller London hvor man kan fly direkte. Utvalget av direktevganger fra CPH er jo ikke enormt. Derfor faller nok CPH fort bort for folk fra Oslo om de skal til USA.
Og for alle oss som bor i grisgrendte strøk, så er det normalt sett FRA eller AMS som er det enkleste, evt. CPH. For de i Stavanger, så har de jo LHR muligheten åpen også.

Jansson freder ikke SAS IC!

Jansson sier til den danske avisen Børsen at det tapsproduserende flyselskapet håper man kan beholde sitt oversjøiske rutenett men at kostnadene må bringes på linje med konkurrentene.

”Angående SAS internasjonale operasjoner så kan man ikke akseptere så store tap i så liten del av hele virksomheten” sier Jansson til avisen

http://hangar.no/permalink/46366.html

Skal han slutte da? Det virker jo ikke som det er noen begrensning på hvor mye bolaget kan tape uten at det får noen konsekvenser for toppledelsen.

jeg undrer meg en del ganger om hva SAS skal forta seg når Jansson forlater styrevervet? virker ikke som de har tenkt å drive flyselskap hvertfall!

Styrevervet??

En liknende sak stod i DN på lørdag også - men der var han tydelig med at jobb nr. 1 var å beholde SAS IC, likevel stilte selskapet noen krav til de ansatte som en forutsetning for videre drift i dette segmentet.

Mats Jansson har sagt at IC er en del av fundamentet for SAS og grunnen til at SAS eksisterer i utganskpunktet, så man gjør alt for å beholde det. Men ikke for enhver pris.

Mats Jansson har sagt at IC er en del av fundamentet for SAS og grunnen til at SAS eksisterer i utganskpunktet, så man gjør alt for å beholde det. Men ikke for enhver pris.

Hva skjer med en konstruksjon hvor en del av fundamentet blir fjernet? Enten så raser det sammen, eller så må man finne noe annet å støtte den opp med. Jeg har litt vanskelig for å se hva SAS gjør som kan bidra til å gi SAS flere ben å stå på, og det virker vel heller som om de kutter med hard hand over hele fjøla. Jeg er bekymret på SAS sine vegne. IC var jo ikke stor i utgangspunktet, og er blitt enda mindre. Med stordriftsfordeler på kostnadssiden for denne typen aktivitet (noe mange har hevdet er tilstede) så blir det enda mindre enkelt å tjene penger på IC-delen av konsernet.

Utrolig at SAS ikke kom Thai i forkjøpet og åpnet Oslo-Bangkok før Thai! Nå har jo SAS to A340 som skal ut av trafikk - det kunne vært unngått...

Heller en romslig A345 fra Thai enn en trang A343 fra SAS, så for paxen gjør det iallefall ingenting at SAS ikke kom dem i forkjøpet.

Back