Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"?

Skjønner at flyinteressen min våknet litt sent, gikk glipp av både BU´s 767 og Scanairs DC-8, selv om de fløy ´rett foran nesen´ på meg :)
Trøster meg med at jeg fikk med meg Sas´ 767-200 fra København til London rundt 1992.

Last edited:
Det ble vel diskutert bruk at store fly innenlands. Noe de har erfaring med i Japan.
Vel å merke skjedde den ulykken av en dårlig reparasjon tidligere, vet ikke og hyppige bruk av større fly er et problem eller ikke.

Det ble vel diskutert bruk at store fly innenlands. Noe de har erfaring med i Japan.
Vel å merke skjedde den ulykken av en dårlig reparasjon tidligere, vet ikke og hyppige bruk av større fly er et problem eller ikke.

Den ulykken kan i hovedsak ikke relateres til at flyet var brukt domestic. Det var utsatt for en tailstrike tidligere, med medfølgelde mangelfull reparasjon.

Ulykken i ettertid kunne like gjerne inntruffet på en internasjonal tur.
Likevel vokste skadene i konstruksjonen raskere når flyet fløy domestic; hyppigere avganger og landinger, kortere intervaller mellom trykkforandringer. Men likevel, ulykken ville kommet før eller siden uansett.

Den ulykken var med en 747SR, spesialkonstruert for korte turer, og med en svært begrenset rekkevidde. Det blir derfor litt feil å trekke denne inn i denne sammenhengen. De flyr jo fortsatt med tilsvarende fly i Japan, om enn av en nyere utgave.

Ja ser JAL fortsetter å fly innenriks med Boeing 777-346 , 500 seter, Boeing 747-446D, 546 seters, så det har vist ikke endret noe der.
Litt rart hvorfor man ikke kunne sette inn en 747 mellom Bergen og Oslo. Mulig det ikke er økonomisk lønnsomt. Da hadde det vel sikker vært der for lenge siden, allikevel kan man jo spørre seg hvorfor de gjør det andre steder.
Kanskje noen som har et fornuftig svar ?

Tror det hadde vært en del grinete forretningsfolk rundt om hvis SAS hadde fjernet de 15-16 avgangene pr.dag, og erstattet disse med 2 747, en på morgen og en ettermiddag. Da hadde samtidig dette flyet stått ubrukt halve dagen, noe vi alle vet er dårlig butikk.

Ja ser JAL fortsetter å fly innenriks med Boeing 777-346 , 500 seter, Boeing 747-446D, 546 seters, så det har vist ikke endret noe der.
Litt rart hvorfor man ikke kunne sette inn en 747 mellom Bergen og Oslo. Mulig det ikke er økonomisk lønnsomt. Da hadde det vel sikker vært der for lenge siden, allikevel kan man jo spørre seg hvorfor de gjør det andre steder.
Kanskje noen som har et fornuftig svar ?

Er vel en viss forskjell i folketall fra Norge til Japan.. Kan nok ha noe med det å gjøre..

det er vel ikke såå vanskelig å tenke seg hvorfor en ikke bruker 747 innlands i norge når vi stort sett ikke fyller 737 engang?

Men kanskje en Julejumbo og påskejumbo kunne vært noe;) ?

...og en DC-10 som gikk fast ARN-GOT-ARN en slinge om morgenen.....og en DC-8 (SAS) som gikk ARN-MMA-ARN paa ettermiddagen (i motsetning til den beryktede Scanair DC-8'en FBU-BGO-FBU saa gikk MMA DC-8 ern stort sett i rute)

Jeg mener jeg husker SAS hadde en runde med 767 til BOO eller TOS en gang før jul på midten av 90-tallet fordi det var for mye post oppover. Mulig jeg tar feil..

(i motsetning til den beryktede Scanair DC-8'en FBU-BGO-FBU saa gikk MMA DC-8 ern stort sett i rute)

Er det Bodil Viking du tenker på? Jeg fløy fra BGO til FBU med henne en sen oktoberkveld i 1985. Jeg var nervøs for ikke å rekke SK901 GEN-JFK dagen etter så jeg dro en dag tidligere.

SE-DBL var forresten den siste DC-8en som ble bygget. Den endte vel hos Emery.

Jeg mener å huske fra da jeg drev og leste rutetabeller fra perm til perm for en del tiår siden at det gikk en DC-10 fra Luleå til ARN noen morgener. Arrester meg om jeg tar feil!

Stemmer nok det. Det gikk ltt widebody her og der i julerush og andre trafikktette perioder i 'gamle dager'.

Back