Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"?

Kunne det vært en ide med kombi fly som KLM bruker til Asia. ( kombi 747) fra Norge ?
Da kunne man ha hatt en kombi utgave med rundt 200 sitteplasser, og masse laks til Kina.

Ellers vil det helt sikkert kommer mer wide body ettervert på Gardermoen, ikke minst fra Norwegian som har annonsert at de ønsker å starte IC med 787.

SAS' flåteplanlegging kan diskuteres - og har vært diskutert - i det vide og brede og i retrospekt er det nok liten uenighet om at 757 ville vært en god flytype for SAS. Men 757 produseres ikke lenger og det å satse på en type som er ute av produksjon er ikke fornuftig.

Ser man fremover, ville nok (etter min mening) en mix av 787 og 737 være det beste for SAS, men det går vel som det pleier ... man ender med en mix av alt mulig rart anskaffet i siste liten på for høye leasingrater ... :rolleyes:

Ikke på LN-register, men SAS og BA brukte jo også 767 FBU-LHR, og det var vel fordi det var trangt om plassen på FBU så man måtte trå til med "store fly og få avganger" i mot ønskelig hyppigere frekvens og mindre fly!? En del steder man bruker widebodies på korte ruter kan nok plassproblematikk på bakken, kombinert med mange reisende også forklare bruken. EK bruker jo eks. noen "små" 330-200 som flyr lokalt nede i sandkassen.

SAS har aldri flydd, og såvidt jeg vet heller aldri leaset inn noen 757. Norwegian har imidlertid leaset inn en 757 ved et par anledninger ...

Ikke så mange år siden SAS hyret inn 757 fra Air Finland for å ta unna noe trafikk. Tror det var på lørdager, men det var jo ikke med eget crew?

se litt lenger opp og tilbake MartinL så ser du LN-MOW allerede har spist sin hatt :)

men takk for et greit svar ang 757 LN-MOW , jeg var ikke klar over at disse var ute av produksjon. Er 787 en slags erstatter for 757? sånn i rekkevidde og ant plasser?

se litt lenger opp og tilbake MartinL så ser du LN-MOW allerede har spist sin hatt :)

men takk for et greit svar ang 757 LN-MOW , jeg var ikke klar over at disse var ute av produksjon. Er 787 en slags erstatter for 757? sånn i rekkevidde og ant plasser?

787 er nok mere en erstatter for 767'ene.....Boeing selger 737-900ER som 757 erstatter....

Nei, egentlig ikke. Det som kommer nærmest er 737-900, men rekkevidden er noe kortere så den er ikke brukelig transatlantisk. Neste skritt opp blir 787-8 som er noe større og har en betydelig lengre rekkevidde. Den er da også tyngre og vil ha høyere kostnader per sete enn en 757, som egentlig er svært økonomisk på lengre, tynne ruter.

Noe OT, men hvilke innenriksruter har 767 blitt brukt på, fast eller "ad-hoc"? Jeg er alt for ung til å vite slikt :)

Noe OT, men hvilke innenriksruter har 767 blitt brukt på, fast eller "ad-hoc"? Jeg er alt for ung til å vite slikt :)

Innenriks Norge ? i saa fall brukte BU sine paa OSL-SVG og OSL-TRD....og de gikk faste slinger i uken....og ble brukt paa Charter i weekendene...

BU brukte den ene på OSL-TRD/SVG med tre-fire daglige rundturer ma-fre. Mellom 10 og 16 sto den og viste seg frem på 18 eller 28. Den andre gikk charter fra ARN eller GOT. Det var for dyrt å bruke den midt på dagen og for kort tid å sende den til London eller Spania.
Høres kjent ut..? ;) I helgene gikk den charter fra GEN.

BU brukte den ene på OSL-TRD/SVG med tre-fire daglige rundturer ma-fre. Mellom 10 og 16 sto den og viste seg frem på 18 eller 28. Den andre gikk charter fra ARN eller GOT. Det var for dyrt å bruke den midt på dagen og for kort tid å sende den til London eller Spania.
Høres kjent ut..? ;) I helgene gikk den charter fra GEN.

Den og en #$^!!*#&!@~!%~%^*!@ DC-8:p

Der var det iallefall ingen kapitalkostnader. Den var nedbetalt, så den kunne hvile mellom øktene med god samvittighet. Problemet var at den var litt morgengretten ....

Der var det iallefall ingen kapitalkostnader. Den var nedbetalt, så den kunne hvile mellom øktene med god samvittighet. Problemet var at den var litt morgengretten ....

Den var vel inspirasjonen til DY's punktlighet :p - Du verden hvor gode vi ble i aa forklare .....

Det ble tatt opp her det å fly større fly på korte ruter innenlands. Nevnte ikke en av dere (MOW/dc-8) at en del fly ikke er laget for å fly mange korte legs? Som eks. dc-8'en til SAS? At det blir for mange cycles ifht timer og dyrt med vedlikehold?

Vaar "kjaere" DC-8 (Scanair til og med) led av det meste - hovedproblemet var at allt som fantes av deler, mekanikere, plane whisperer som kunne "snakke" DC-8'sk (ja det er et eget spraak p: ) befant seg i beste fall paa Gardermoen...mens 8'ern stod syk paa FBU eller i BGO.....tror aldri det ble mange cycles paa den 8'ern naar det gjaldt BGO trafikken....den stod langt mere enn den floey.....

Klart dette er maskiner som ikke er bygget for korte strekninger, men noen rundturer som dette burde ikke by paa noen problemer.....Aloha er vel det selskapet som gikk paa den kraftigste smellen naar det gjelder Cycles...baade med tanke paa deres 737 Cab og 737NG'ene som ikke klarte Honolulu - Maui - Honolulu (motorene ble ikke tilstrekkelig avkjoelt)

Mener det var MOW som snakket om sas sin bruk av DC8 mellom FBU og BGO . DC8 likte dettte vistnok dårlig. flyet var konstruert for lange flygninger og ikke små hopp, dette gikk vel utover landingsunderstellet.

Det var vel Thai som fikk sprekker i understellet på noen av widebodyene de bruker på short haul.

Innenriks Norge ? i saa fall brukte BU sine paa OSL-SVG og OSL-TRD....og de gikk faste slinger i uken....og ble brukt paa Charter i weekendene...

Den eneste turen jeg har med en BU 767 var sommeren 1985, Trondheim-Oslo...... var bare gutt-ungen den gangen, men jeg husker den turen fremdeles veldig godt. Jeg tror den fly-turen har gjort sitt intrykk ja

Back