Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"?

Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Hei,

Alternativet ville vært å skjære ned på frekvenser på de travleste rutene og erstatte dem med færre og større fly.
Feks tre rundturer med A380 hver dag Oslo til/fra Bergen, Trondheim, Stavanger, København og Stockholm i stedet for de tilnærmede timesrutene vi har i dag.

Jeg tror ikke det ville bli sett på som en forbedring blant passasjerene.

En av de korteste strekningene jeg har fløyet wide-body er Jakarta-Singapore, men det er fly som enten kommer fra Perth eller skal videre til Europa.

Når det gjelder Dubai, KL og Singapore så er de naturlige hubs - beliggenhet er alfa og omega samt at de er i velorganiserte stater omgitt av mer og mindre kaotiske tilstander og/eller overdrevent byråkrati.
Finnair har gjort forsøk på å bygge seg opp som en Nord-Europeisk hub i forhold til Asia, ser ut til at de sliter litt for tiden.


Eders
Knut Erik
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Takk, glemte PIA, men charterrutene utelukket jeg med vilje, siden jeg ikke anser dem som "faste" ruter på samme måte som vanlig rutetrafikk.

Siden de går såpass fast som de gjør og at det i tillegg selges rene flyreiser, så vil jeg i allefall jeg inkludere de.
 
Jeg skjønner ikke helt den obsession med "store fly". Ja, det er sikkert "kult" og alt det der - men det lønner seg virkelig ikke i et land som vårt - hverken for stat eller private.

At noen u-land, der det antagelig heller ikke lønner seg med så store fly, likevel kjøper dem - betyr jo ikke at vi må følge etter. Hvis naboen er dum nok til å forlate huset ulåst, er det ingen automatikk i at du må være like dum.
 
Hei!
Må bare si at det fine med forumet og debattene er at om f.eks. jeg starter en "tråd" om et emne jeg lurer på, men kanskje ikke får formulert spørsmålet/tankene korrekt, så er det alltid noen som ender opp med å gi det rette svaret,
i dette tilfellet var svaret fra "OleSR" ei fin forklaring for meg.
Selv om man undervegs blir beskrevet som en: "Du snaklker som en u-landsdiktator .... " av en Flypsykolog/Global Moderator ;)
Vet ikke hva som kvalifiserte til å "bli en diktator :whip ", når alt jeg lurte på var hvordan systemet virket og ikke har satt meg inn i hverken politiske eller forretningsmessigere aspekter. Var bare nysgjerrig på hvorfor fattigere land hadde større fly en oss, ganske enkelt. …………….…….....og jeg tåler å bli kalt for ganske mye så lenge det er saklig :)

Forumet har jo noen greie enkle retningslinjer:

Kopi fra: http://forum.scanair.no/announcement.php?f=12:
Det forventes at alle brukere av Scanair forum følger reglene nedenfor:
Vi oppfordrer dere ellers til å være høflige, vise god folkeskikk,
og opptre lignende som dere ville gjort i diskusjoner ansikt til ansikt.

Hjertelig hilsen Dag H
(Amatør innen norsk luftfart)
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Vi er kanskje spredd over et litt større geografisk område... :rolleyes:

Dessuten er Singapore et viktig skips- og finanssentrum, knutepunkt for videre trafikk til andre deler av Asia og til Australia. Norge ligger ikke spesielt gunstig geografisk til som knutepunkt, men shipping har vi jo. Oslo er jo heller ikke noen finansmetropol.
 
kanskje litt offtopick, men jeg har alltid lurt på hvorfor ikke sas har prøvd seg med 757 til feks. New york, noen smarte forumister som har noe peil på dette? 757 mener jeg er perfekt størelse til Norske "langruter".
 
kanskje litt offtopick, men jeg har alltid lurt på hvorfor ikke sas har prøvd seg med 757 til feks. New york, noen smarte forumister som har noe peil på dette? 757 mener jeg er perfekt størelse til Norske "langruter".

En grunn er ihvertfall at SAS ikke har noen 757.
 
"Hvorfor er jorda rund?" - "Fordi den er det".

Greit at noen vil påstå "spør man dumt så får man dumme svar", men det får da være grenser på å undergrave kunnskapen til de som spør :) Selvfølgelig har både jeg og ganske sannsynlig LN-DAG tenkt på både trafikkgrunnlag og andre ting før vi spurte - men jeg spør allikevel fordi det *til tross for* disse tankene enda er rart i mitt hode.

Er finans og geografiske knutepunkt virkelig verdt mer enn 100 "medium to/and long range" flytyper? Eller er det dårlig planlegging og markedsføring (til alle økonomer beklager jeg så meget at jeg ikke bruker pinefull nøyaktighet og bredere ordlag, jeg er rett og slett ikke noe økonom :colgate: ) av norske/skandinaviske flyselskaper?
 
Er det sant? :O Det visste jeg faktisk , men de har vist at de har kunnet fått tak i før for å fly fra oslo til spania

SAS har aldri flydd, og såvidt jeg vet heller aldri leaset inn noen 757. Norwegian har imidlertid leaset inn en 757 ved et par anledninger ...
 
Selv om man undervegs blir beskrevet som en: "Du snaklker som en u-landsdiktator .... " av en Flypsykolog/Global Moderator ;)

Det var mer billedlig ment (stormannsgalskap) enn bokstavelig, og det ser ut som du tok den .. ;)

Flypsykolog - ja, men ikke menneskepsykolog.

Hilsen 'Snakker med 'Flyvemaskiner'.
 
SAS har aldri flydd, og såvidt jeg vet heller aldri leaset inn noen 757. Norwegian har imidlertid leaset inn en 757 ved et par anledninger ...


joda, for ikke i sommer tror jeg, men forrige sommer fløy air finland 757 for sas osl-lpa om jeg ikke husker helt feil (en eller annen spaniadest var det i alle fall). det vet jeg fordi jeg har bilde av den på mobilen min, å den sto faktisk på gate på osl 26 Jul 2008 17:47 :P
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Er det et ønske, at Norge skal ha 747 / A380, uansett om det er trafikkgrunnlag for det eller ikke, bare fordi vi ev. har råd til det ?
Ja, vi bruker oljepengene. Og deler ut wide-bodies til alle norske flyselskap. WIF skal få bruke 747 mellom SVG-NCL. SAS og NAX skal få bruke A380 mellom samtlige norske byer.
Og resten av de norsk flyselskapene får fly som de selv vil med de. Da er planen for og knekke norsk luftfart klar :colgate:
 
Det var mer billedlig ment (stormannsgalskap) enn bokstavelig, og det ser ut som du tok den .. ;)

Flypsykolog - ja, men ikke menneskepsykolog.

Hilsen 'Snakker med 'Flyvemaskiner'.

Jada, jeg tok den ;) Ingen sure miner, "Planewhisper" :old (du har vel hørt om hunde og hestehviskere ;)) )

PS!
Når jeg får mitt eget "land" skal du få jobben som samferdselsminister :cheers:
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

SAS har x antal A340/330 på LN-register

LN-RKI, RKH, RKF, RKG bland annat. Kan vara någon jag missar. SAS har även haft 767 på LN-reg.

SAS har jo også til og med hatt opptil flere B747 på norsk register i perioden 1977-87.
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Ja, Braathens måtte vel også ta 767-en ut av trafikk pga for få passasjerer?

Tilbake på tidlig 80-tallet bestilte faktisk BU tre 767-200 maskiner, men pga inflasjon av Dollaren, den nesten dobblet verdien fra bestilling av flyene til de ble levert i 1984, derfor ble det kun to, og de ble solgt etter kun to år......

Braathens SAFE sine 767 maskiner er de vakkreste passasjer flyene som sinne har flydd i LN-registeret.
 
Back
Top