Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Re: Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Originally posted by ANX

Takk, Farmer.

Syntes den forklaringen var veldig logisk.

Enig.

Men det forklarer fortsatt ikke hvorfor SGS ikke klarer å få ut priority baggasje først.

Og det nytter ikke å skylde på handlingagenten i FRA/LHR og si at de har pakket flyet feil. De fleste koffertene som skal ut på OSL, har SGS selv pakket.

Jeg og 4 kompiser (3 EBG og en EBP) gjorde en test på prioritert baggasje vinteren 2003/2004. Resultatet var nedslående:

Disse stasjonene feilet de fleste gangene i vår Priority bagasje test: OSL (37 ganger av 37), BOO (14 ganger av 17), ALF (6 ganger av 6), TOS (2 ganger av 4), TRD (5 ganger av 6), SVG (2 ganger av 2), BGO (2 ganger av 2), ORD (4 ganger av 4), NCE (1 gang) EWR (2 ganger av 2)

OSL er suverent verst. Alle de 37 gangene vi sjekket inn bagasje, kom den aldri ut først eller i begynnelsen, i 22 tilfeller kom bagasjen ut nesten helt sist!

Så det er nok ikke bare baggasjesystemet som svikter her, nei.....

Originally posted by Tommy777

Originally posted by ANX

Takk, Farmer.

Syntes den forklaringen var veldig logisk.

Enig.

Men det forklarer fortsatt ikke hvorfor SGS ikke klarer å få ut priority baggasje først.

Og det nytter ikke å skylde på handlingagenten i FRA/LHR og si at de har pakket flyet feil. De fleste koffertene som skal ut på OSL, har SGS selv pakket.

Jeg og 4 kompiser (3 EBG og en EBP) gjorde en test på prioritert baggasje vinteren 2003/2004. Resultatet var nedslående:

Disse stasjonene feilet de fleste gangene i vår Priority bagasje test: OSL (37 ganger av 37), BOO (14 ganger av 17), ALF (6 ganger av 6), TOS (2 ganger av 4), TRD (5 ganger av 6), SVG (2 ganger av 2), BGO (2 ganger av 2), ORD (4 ganger av 4), NCE (1 gang) EWR (2 ganger av 2)

OSL er suverent verst. Alle de 37 gangene vi sjekket inn bagasje, kom den aldri ut først eller i begynnelsen, i 22 tilfeller kom bagasjen ut nesten helt sist!

Så det er nok ikke bare baggasjesystemet som svikter her, nei.....

Grunnen til at det ikke fungerer er at flyet er lastet på en spesiell måte, som gjør det hensiktsmessig å få riktig trim/balanse og da skiller man ut baggasjen i forskjellige grupper som lokalbag,transferbag,rapidbag,frakt,post osv.. Hvis man skulle begynne å plukke ut prioritybag, så ville man måtte se nøye på hver enkelt bag ved gaten, som ville tatt så lang tid at baggasjen hadde blitt mer forsinket enn hvis du skulle fått baggasjen din først. Det var tider i gamle Braathens da man kastet priority bag i fremre hold, og baggen til monkeyklasse i bakre hold.. den tiden er forbi, det fraktes langt mere pax i dag enn før, og ikke minst mye mer frakt og post som gjør det nødvendig å pakke baggasjen tett sammen uten å plukke ut noen få bag av flere hundre bare for at noen ikke klarer å vente noen min lengere.

Originally posted by rampen
[SNIP] ...uten å plukke ut noen få bag av flere hundre bare for at noen ikke klarer å vente noen min lengere.

Vel, dine sjefer (SGS?) og deres kunder (SAS?) selger dette som et stor pluss og gode til mange av oss som er kunder som har forhåpninger om dette. Kansje noen burde prate sammen?

-A

Vel det burde ikke vært noe problem å skille ut priority bags ved check in for så å laste dette først eller sist inn i flyet slik at priority bagasjen er samlet og når trallene skal tømmes opp på båndet så legger man først på priority bagasjen før man tar resten.

Det gjelder å gi kunden det kunden etterspør! Slik er det ihvertfall i min bransje.

United er ikke perfekt, men jeg vil si at i 9 av 10 tilfeller, kommer prioritert baggasje ut først. Jeg lurer på hvorfor UA klarer det når ikke SGS får det til? UA har garantert minst like høy kabinfaktor som SKBU om ikke høyere.

Jeg har aldri vært BU kunde, men SKEBG helt siden *A ble startet. Det funket bra helt frem til slutten av 2002.

Vi videreformidlet testen vi gjorde til SAS med følgende råd: Få priority baggasje til å fungere eller kutt ut hele ordningen.

Fikk til svar at det ikke var aktuelt å kutte ordningen grunnet avtaler med *A

Høres ut som om det kun er snakk om justering av rutiner for å få priobag til å fungere, eller en holdingsendring hos de som utfører jobben (ja den står jeg for) , mangler Normenn ikke litt respekt for instrukser , tar vi ikke shortcuts ? , jobben går jo litt greiere når man slipper å "Tenke" på at de med priotag skal håndteres først ? , hvorfor fungerer det "alle andre steder" , hva med ARN og CPH ?

Dersom Farmers resonement stemmer, så har vel både OSL og handlingselskapene sovet i timen og ikke klart å omstille seg til den nye "flyten" av bags .

I perioden 2000-2003 bodde jeg i København men var relativt ofte i Norge. De gangene jeg hadde priority virken den nesten alltid i København, mens i Oslo kun på en god dag. Og jeg nekter for at det var på CPH skylden lå for jeg fløy endel ut fra CPH til andre steder også og der kom også normalt prioritert bagasje først.

*Nå er ikke pri bagasje så viktig for meg personlig siden jeg er student og også reiser veldig lite med mine foreldre lenger, (som har EBG,) og det derfor ikke er av egen interesse jeg klager over prioritet på bagasjen siden jeg bortimot aldri får det lenger:(

Originally posted by P.A. VIKING

Høres ut som om det kun er snakk om justering av rutiner for å få priobag til å fungere, eller en holdingsendring hos de som utfører jobben (ja den står jeg for) , mangler Normenn ikke litt respekt for instrukser , tar vi ikke shortcuts ? , jobben går jo litt greiere når man slipper å "Tenke" på at de med priotag skal håndteres først ? , hvorfor fungerer det "alle andre steder" , hva med ARN og CPH ?

Dersom Farmers resonement stemmer, så har vel både OSL og handlingselskapene sovet i timen og ikke klart å omstille seg til den nye "flyten" av bags .

Skikkelig smart å ta shortcuts og pisse off de beste kundene.... Det får være grenser for å gi faen :P

Tydeligvis mye i SAS (SGS) som ikke har endret siden jeg jobbet der ... Markedsavdelingen har alltid vaert flinke til aa finne paa nye produktforbedringer, for saa aa tre dem nedover hodet paa Stasjonsavdelingen. Men aa gi noe for aa faa ideene gjennomfoert, har det alltid skortet paa. Stasjonsavdelingen har gaatt paa stumpene i mange aar - selv foer den ble 'outsourcet' til SGS - og motivasjonen til aa gjennomfoere 'paafunnene' til markedsavdelingen er syltynn.
Skal man innfoere produktforbedringer, maa man ikke bare stille opp med noedvendige ressurser. Man maa ogsaa faa de ansatte til aa se fordelene. Her har tydeligvis SAS fortsattt en jobb aa gjoere ....

Selvsagt, det er helt typisk. Mysteriet er at det funket bra før. Hva har skjedd? Det er et mysterium...

Er vel siden den gang man virkelig satte kniven på strupen og sparte inn alt og alle?

-A

Om jeg ikke husker feil så instruerte CLC (Central Load Control) på Loading instruction (den lefsa som loadmasteren rapporterer lasten på), hvorhen BP (Bag Priority) skulle lastes i flyet før i tida. Av en eller annen grun sluttet CLC med den instruksjonen, og i dag blir bagasjen delt opp i lokal og transfer, i hver sitt lasterom, uten at det blir tatt hensyn til BP.
Dette fører til det Tommy beskriver her....

Gode kunder fortjener bedre service, og løsningen er i mine øyne meget enkel.
CLC får igjen begynne å instruere loadmasterene på hvert enkelt fly hvor BP skal lastes..
Da må de rapportere hvor mange BP som er ombord, og hvorhen i flyet de ligger.....Og da ligger alt til rette for å få baggen hurtig ut av flyet på ankommende stasjon.

Vel, da er saken oppklart og løsningen enkel, hvem av dere rampere prater med sjefen sin og forklarer at dere har sett kunden i hvitøyet? ;)

-A

Grunnen til at det ikke fungerer er at flyet er lastet på en spesiell måte, som gjør det hensiktsmessig å få riktig trim/balanse og da skiller man ut baggasjen i forskjellige grupper som lokalbag,transferbag,rapidbag,frakt,post osv.. Hvis man skulle begynne å plukke ut prioritybag, så ville man måtte se nøye på hver enkelt bag ved gaten, som ville tatt så lang tid at baggasjen hadde blitt mer forsinket enn hvis du skulle fått baggasjen din først. Det var tider i gamle Braathens da man kastet priority bag i fremre hold, og baggen til monkeyklasse i bakre hold.. den tiden er forbi, det fraktes langt mere pax i dag enn før, og ikke minst mye mer frakt og post som gjør det nødvendig å pakke baggasjen tett sammen uten å plukke ut noen få bag av flere hundre bare for at noen ikke klarer å vente noen min lengere.

Merkelig at dette funker i 10 av 10 ganger (min erfaring) for NW, CO og DL i USA, enten man flyr til/fra/via en hub, uten at dette fører til ekstra forsinkelser.
Sist jeg var ute og fløy satt jeg og så på at gutta på tarmac satte alle bags med tags til side, og satte de inn til slutt. Total ekstra tid på en full 739 vil jeg anta var ca 2 min.

Jeg tipper det er mer snakk om uvilje enn at det ikke går an:drunk: , ellers har gutta over dammen egenskaper de hjemme på berget ikke innehar.

All ekstra bagasje pga punkt til punkt flyvninger med bla Norwegian, medfører nok mye mer trøkk på bagasjeanlegget enn da OSL ble tegnet og bygget. Dessuten er det jo flere og flere som reiser utenlands...(den største økningen), og da må man jo ta ut bagasjen på OSL for så å sjekke den igjen i avgangshallen...om en ikke bor i Oslo-området.

Angående prioritert bagasje og mangel på sådan, så er vel dette et eksempel på at kundene ikke får det dem forventer...og nok medfører at disse flyselskapene scorer dårligere på tilfredshetsundersøkelser smmenliknet med andre flyselskap som scorer bedre....kremt.

Originally posted by SK1399

Om jeg ikke husker feil så instruerte CLC (Central Load Control) på Loading instruction (den lefsa som loadmasteren rapporterer lasten på), hvorhen BP (Bag Priority) skulle lastes i flyet før i tida. Av en eller annen grun sluttet CLC med den instruksjonen, og i dag blir bagasjen delt opp i lokal og transfer, i hver sitt lasterom, uten at det blir tatt hensyn til BP.
Dette fører til det Tommy beskriver her....

Gode kunder fortjener bedre service, og løsningen er i mine øyne meget enkel.
CLC får igjen begynne å instruere loadmasterene på hvert enkelt fly hvor BP skal lastes..
Da må de rapportere hvor mange BP som er ombord, og hvorhen i flyet de ligger.....Og da ligger alt til rette for å få baggen hurtig ut av flyet på ankommende stasjon.

Hei

Takker for den mest fornuftige forklaringen jeg noen gang har hørt om emnet. SAS skylder på sin "handling agent" :P

Jeg og 2 andre medlemmer på Flyertalk har et meget nært samarbeide med SAS ifm forbedringer på vegne av den store gruppen med gode kunder som finnes på FT, vi har møter ca. annenhver måned. (SAS ledelsen følger meget godt med på både FT og dette forumet) Vi har bl.a. jobbet med Pitstop 20 i Sverige og prioritert baggasje. Vi skal i møte med SAS bl.a. om det nye Eurobonus og prioritert baggasje den 30. august i Frøsundavik. Om det er greit, ønsker jeg gjerne å spørre dem om hvorfor denne infoen du beskriver ikke er listet på CLC

Hvorfor skal SA hjelpe Proffice? De er jo konkurrenter.

Penger selvfølgelig. Ikke noe annet en det.

Hilsen,
Laurenz

Tommy, du må mer en gjerne ta dette opp med SAS vist du har muligheten til det.
Jeg veit om mange stuere som prøver å gjøre en god jobb med priority bag, men det er ikke så enkelt når den ikke er spesifisert på noen måte i lastepapirene.

Originally posted by SK1399

Tommy, du må mer en gjerne ta dette opp med SAS vist du har muligheten til det.
Jeg veit om mange stuere som prøver å gjøre en god jobb med priority bag, men det er ikke så enkelt når den ikke er spesifisert på noen måte i lastepapirene.

Kult, bra at de skylder på dere :-(

Vi har møte med en rekke topper i SAS den 30. september. Og kanskje enda mer interessant, med SAS international i løpet av september.

Jeg blir å poste info etter disse møtene

TAkker igjen for tipset

Jeg og 2 andre medlemmer på Flyertalk har et meget nært samarbeide med SAS ifm forbedringer på vegne av den store gruppen med gode kunder som finnes på FT, vi har møter ca. annenhver måned. (SAS ledelsen følger meget godt med på både FT og dette forumet) Vi har bl.a. jobbet med Pitstop 20 i Sverige og prioritert baggasje. Vi skal i møte med SAS bl.a. om det nye Eurobonus og prioritert baggasje den 30. august i Frøsundavik. Om det er greit, ønsker jeg gjerne å spørre dem om hvorfor denne infoen du beskriver ikke er listet på CLC

SAS har prio bag, SAS Braathens har det ikke i sin ground handling manual.

Eneste om prioriterting som står hos SAS Braathens:

"Transfer baggage shall be sorted and loaded so that transfer to the next flight occurs as efficiently as possible. At stations where passagers have to pick up their baggage themselves (due to customs) transfer baggage must be delivered first on the arrival belt"

Det har nok sammenheng at SAS Braathens ønsker å være en lcc+, men nå er det en del forandringer i konsern/selskaper så det kan hende det blir endringer.

Back